Gå til innhold

MS Office eller iWork? Og hva med kompatibilitet


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å nærme meg dagen (gitt at pengene dukker opp på magisk vis) da min ørten kilo tunge slepbare 17" Dellmaskin (ikke et vondt ord om den, bortsett fra vekta, og viftestøyen) skal erstattes med en 15" MacBook Pro.

 

Og da kommer det selvsagt noen valg på softwaresiden. Jeg må kjøre både OSX og Windows (Windows 7, blir det vel etterhvert) fordi jeg skal supportere applikasjoner utviklet for Windows-kunder. Så da har jeg tre valg på Office siden:

1. Kjøre iWork.

2. Kjøre Office på OSX

3. Kjøre Office på Windows.

 

Hvordan vil dere sammeligne Office og iWork generelt? Jeg er ingen veldig "tung" bruker av regneark, og Word brukes mest til alminnelig tekstbehandling. Ikke tror jeg på glorete presentasjoner heller, men litt fancy skal det jo være. Så kanskje er ikke dette noe problem...

 

Jeg vil nok være nødt til å dele filer med Windows-brukere på ulike prosjekter. Så hvordan er kompatibiliteten mellom iWork-programmene og Office-programmene? Jeg ser Apple skryter av at iWork kan åpne og spare Office-filer, men hvor godt fungerer det i praksis?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Office, speiselt 08-pakken har virket på meg som utrolig tung i de tilfellene jeg har brukt. Om du ikke er for ukomfortabel med OpenOffice så vil jeg anbefale det.

 

Så lenge du bruker standardfonter som New Times Roman kan jeg ikke se for meg noen spesiell konflikt mellom Office og iWork, har fungert fint fra min testing. Om du driver noen presentasjoner i ditt virke ville jeg uansett ha kjøpt iWork for Keynote, veldig kjekt program.

 

iWork er for kontorarbeid hva iLife er for media, det er lettvint, intuitivt, stilrent og grunnleggende. Ikke de mest avanserte funksjonene finnes i for eksempel Numbers, men det er hva de aller fleste trenger. Om du trenger norsk ordbok(noe du ikke får med iWork) kan du få det ved hjelp av CocoaSpell.

 

Personelig bruker jeg bare ordprosessorer som Pages, Word og OpenOffice Writer for formatering, skriving gjør jeg i Writeroom, og til en større del i den siste tiden, Scrivener.

Lenke til kommentar

Vel det vil følge med en prøveversjon av iWork med din mac, så om du bare setter av litt tid til å prøve det skikkelig ut så kan du få et fint inntrykk av hvordan det fungerer. Om du skulle trenge å bestemme deg før den tid, kan du f.eks skjekke ut øvings-videoene til programmet og prøve å bedømme på den måten om det virker som et godt verktøy å bruke.

 

Jeg har hørt mye godt fra personer som bruker iWork aktivt, og konflikter er som sagt ikke noe jeg har støtt på. Keynote får naturligvis ikke beholdt animasjonene sine om de lagres som PPT, men det er å forvente.

 

Om du er veldig godt vandt med MS Office så kan det jo ikke være verdt tiden investert å lære seg nye verktøy skikkelig, selvsagt avhengig hvor avansert bruken er. Men du kan jo selv gjøre den vurderingen med en prøveperiode av iWork og evt. Open Office.

Lenke til kommentar

Takk igjen, jeg skal prøve det ut etterhvert. Først må jeg få maskinen, og akkurat nå er ikke pengene helt på plass.

 

Hvis jeg først kjøper en MacBook Pro så er det jo for å kjøre Mac, ikke for å kjøre Windows. Sistnevnte vil jeg helst skal være unntaket og ikke regelen. Men nå har jeg verktøy jeg må kjøre på Windows, fordi de bare finnes der, eller for å sikre kompatibilitet med kundenes systemer, og jeg har endel penger investert i programvare det blir for kostbart å erstatte med Mac-versjoner, i hvertfall i første omgang.

 

Noen flere som har erfaring med Office på Mac? Eller som sverger til iWork eller OO?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte min første macbook pro valgte jeg å kjøpe med iwork. Den programvaren har jeg aldri brukt. Investerte heller i Officepakken og er veldig fornøyd med det. Anbefaler deg å gjøre det samme. Grunnen er enkel: det er den programvaren er vant til og bruke. Føler kanskje derfor at brukervennligheten er større. iWork føles veldig simplistisk og enkelt. En helt ok programvare, men velger Office foran.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen avansert bruker, skriver stort sett bare oppgaver og rapporter, til det fungerer Pages brillefint. Eneste problemet jeg har er at jeg aldri helt har fått formatering av tekst i fingrene, men det gjelder de fleste WYSIWYG-tekstbehandlere. Burde kanskje gjøre alvor av planene om å gå over til LaTeX ...

 

Når det gjelder presentasjoner så synes jeg Keynote er glimrende. Veldig enkelt å lage stilrene presentasjoner. Men på dette området er egentlig verktøyet underodnet. Kunne nok uten problem brukt Powerpoint også.

 

Numbers har jeg niks erfaring med.

Lenke til kommentar
Mastercard ftw.

Joa, det er en mulighet, men har ikke lyst til å tømme det, fordi jeg har en del reising på trappene.

 

Skal du lage presentasjoner, bruk iWork.

 

Skal du arbeide med store dokumenter samt regneark så kjøp Office 2008. Sistnevnte har også god støtte for Exchange gjennom Entourage.

Strengt tatt er iWork så billig at jeg kan kjøpe begge. Eller for å si det sånn: Office er den store kostnaden her, iWork kan jeg ta meg råd til nesten uansett.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...