Gå til innhold

Hjelp til valg av nye høyttalere:)


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har denne forsterkeren:

 

https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

 

Problemet er de elendige høyttalerene jeg har:P Så skal ha nye:) Har sett på disse to:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=433538

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=437178

 

Har mest lyst på den første, men vet ikke hvordan det er når høyttaleren har mer watt enn forsterkeren? Noen tips her? Eventuelt andre høyttalere som ville funket bedre?

 

Er til et vanlig lite ungdomsrom og skal brukes til tv og data:)

 

Mvh,

Axel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen sammenheng mellom hvor mange Watt en høytaler er oppgitt til å tåle, og hvor mange Watt en forsterker kan levere.

Den vanligste feilen ungdom (førstegangs kjøpere) gjør, er å kjøpe en for svak (den billigsete forsterkeren dde kunne finne), for deretter å 'vrenge' opp lyden så forsterkeren klipper. Det er dette som ødelegger høytalerne (og i værste fall forasterkeren), ikke en forsterker som er kraftigere en den effekten høytalerne er oppgitt til.

 

Kenwoodforsterkeren er vel OK (leverer 2x 100W i 6 Ohm, eller ca 5x 40W 6 Ohm). Men som vanlig vil jeg fraråde å kjøpe en billig surroundforsterker der man vil oppgradere med flere høtalere senere. Kjøp heller en stereoforsterker og ett par høytalere nå, og en bedre og kraftigere surroundreciver senere når du har penger.

 

Driver Komplett med paralellimport av Cervin Vega ? Trodde HiFi klubben var den norske importøren.

 

Store høytalere og små rom er som oftest en dårlig kombinasjon, men forstår at du vil ha litt bass.

Jeg tror disse høytalerne vil passe bra: Dynavoice F6

Dynavoice har spesialisert seg på å lage gode høytalere til så lite penger som mulig.

Lenke til kommentar
Det er ingen sammenheng mellom hvor mange Watt en høytaler er oppgitt til å tåle, og hvor mange Watt en forsterker kan levere.

Den vanligste feilen ungdom (førstegangs kjøpere) gjør, er å kjøpe en for svak (den billigsete forsterkeren dde kunne finne), for deretter å 'vrenge' opp lyden så forsterkeren klipper. Det er dette som ødelegger høytalerne (og i værste fall forasterkeren), ikke en forsterker som er kraftigere en den effekten høytalerne er oppgitt til.

 

Kenwoodforsterkeren er vel OK (leverer 2x 100W i 6 Ohm, eller ca 5x 40W 6 Ohm). Men som vanlig vil jeg fraråde å kjøpe en billig surroundforsterker der man vil oppgradere med flere høtalere senere. Kjøp heller en stereoforsterker og ett par høytalere nå, og en bedre og kraftigere surroundreciver senere når du har penger.

 

Driver Komplett med paralellimport av Cervin Vega ? Trodde HiFi klubben var den norske importøren.

 

Store høytalere og små rom er som oftest en dårlig kombinasjon, men forstår at du vil ha litt bass.

Jeg tror disse høytalerne vil passe bra: Dynavoice F6

Dynavoice har spesialisert seg på å lage gode høytalere til så lite penger som mulig.

 

Takk for utfyllende svar!

 

Men vil det si at jeg kan bruke de høyttalerne da? Eller blir de skadet da? Vil helst vente med å kjøpe ny forsterker til en annen gang:)

Lenke til kommentar

Klarte og overse at du allerede hadde den forsterkeren.

Effektmessig er den bra i forhold til høytalerne jeg linket til. Du skal spille jæ*lig høyt over lengere tid hvis du skal greie å 'sprenge' de. Den kan greit drive f.eks Cerwin-Vega CLS-10 også.

 

(Bruk t_reply.gif -knappen når du poster. Ingen grunn til å sitére hele forige post)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...