Gå til innhold

Beste kompaktkamera til maks 2500 kroner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal på ferie nå snart og trenger å erstatte mitt gamle Canon Ixus kamera.

 

Hvilket kompaktkamera er anbefalt for maks 2000-2500 kroner? Kunne også trengt en rask og passe stor minnebrikke til kameraet så jeg kan lagre alle bilder i beste kvalitet.

Endret av mr_travel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med ett nytt Ixus? Synes Canon og Panasonic generelt gjør det bra i denne klassen, men det er så mange modeller å velge mellom at det er vanskelig å gi konkrete råd. Jeg vil anbefale en tur i butikken for å se hvilket merke du foretrekker. Dpreview hadde forøvrig noen sammenligningstester rett før jul, du kan jo sjekke der.

 

Hvor stort kort du trenger er avhengig av hvor mye bilder du tar, og hvor lenge du vil kunne bruke kameraet uten å ta backup. Bruker du videofunksjonen en del går det fort en del plass til det også. Så i prisguiden, og der var det 114 kroner i billigste nettbutikk for et Sandisk Ultra II, 4GB. 8GB av samme type startet på 211 kroner, og 16GB på kr. 385. Jeg ville vel like godt kjøpt et 16GB, men 8GB holder også fryktelig lenge for et kompaktkamera i denne klassen.

Lenke til kommentar

Takker for tips :)

 

Jeg er jo absolutt ganske fornøyd med Ixus kameraet mitt, det er vel 3 1/2 år nå... Begynte å fuske for halvt år siden med sporadiske tynne røde streker over bildene som ble tatt. Regner med det er noe med optikken da uten at jeg har veldig peiling.

 

Fordelen med nytt Ixus er jo at jeg kjenner kamera typen men jeg håper ikke det er en gjennganger den feilen jeg har opplevd.

Lenke til kommentar

Etter å ha lett litt har jeg pr. nå funnet 2 kandidater. Dog må det sies jeg ikke er veldig dreven.

 

Alternativ 1: Canon Digital Ixus 870 IS

http://www.akam.no/artikler/det_beste_julekameraet/55657/9

http://forbrukerportalen.no/produkter/15950/

https://prisguiden.no/product.php?productId=100880

 

Alternativ 2: Casio Exilim EX-Z400

http://www.akam.no/artikler/casio_exilim_ex-z400/67737/1

 

 

Noen andre som kan hamle opp med disse 2? Hvis ikke, hvilket bør man gå for?

Lenke til kommentar
FUJIFILM 100 FD TIL 1999,- F.EKS.

 

HTTP://WWW.FOTOBUTIKK.COM

 

NYE IXUS, ER JO ALRIGHT.

 

Mener jeg leste i den juletesten av kompaktkameraer at Ixus 870 slo alle, innkludert Fujifilm 100 Fd?

 

Jaja, heldigvis kostet ikke SanDisk sitt så allverdens det heller :)

 

Mange bilder tror folket enn får inn på en 8Gb brikke i beste kvalitet og oppløsning fra Ixus 870?

Bildene blir nok rundt/i underkant av 3 MB på fineste kvalitet vil jeg tro, så opp mot 3000 bilder :)

 

Hehe, mange nok bilder med andre ord. På mitt gamle Ixus med 4 mega pixler hadde jeg er 512Mb kort som kunne lagre omtrent 200 bilder i beste kvalitet. Rundt 3000 holder godt for meg :)

Lenke til kommentar

Canon 870 IS og Fuji F100fd ble kåret til de to beste kameraene i dpreviews "premium compact" test ved juletider. De vurderte F100fd som best, men det blir mye smak og behag som avgjør når man skal velge mellom to så bra kameraer.

 

Har ikke brukt 870 IS, men typisk filstørrelse for 10MP og Super Fine jpg filer er 3MB-4MB avhengig av motiv, men jeg har sett filer på over 5MB av veldig detaljrike motiv. Regner du for enkelhets skyld 4 (og det er nok lit over snittet) så burde det jo være plass til et par tusen bilder på 8GB.

 

For bildekvalitetens skyld spiller det liten ingen rolle om kortet er dyrt eller billig, men skrivehastigheten kan bety litt for hvor lenge du må vente mellom hvert bilde. Oppfatter forøvris Sandisk Ultra II som et greit kompromiss mellom pris og kvalitet så lenge du ikke trenger et av de aller raskeste kortene.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et Casio Exilim EX-Z80, men fant ut jeg ville ha et bedre.

 

Nytt kamera, men...

 

Kjøpte meg et Pentax Optio V10 i dag. Prøvde det litt i butikken, og det fungerte fint, og jeg synes det tok meget ålreite bilder. Men jeg så kun bildene på den 3 tommers store skjermen. Kameraet ble solgt som pakke, inkludert ekstra batteri, bæreveske og 2GB minnekort.

 

Hadde lest noen få tester av kamera før jeg handlet, men ikke for dette. Men selgeren uttrykte seg meget fordelaktig om det. Før jeg slo til, satte jeg som vilkår at jeg skulle få bytte det, eller få pengene igjen dersom jeg angret.Til gjengjeld lovte jeg å ikke bruke det, slik at de skulle få varen 100% som ny i eventuell retur..

 

Da jeg kom hjem, begynte jeg å søke etter tester, men det var ikke lett å finne. De ytterst få testene jeg fant, tydet ikke på at det var noe topp kamera, men jeg har ikke testet det skikkelig selv.

 

 

Alternativ

 

De kameraene som ifølge tester ser mest interessante ut, er:

 

Canon Ixus 95 IS (Meget bra på det meste - ny i 2009)

Fujifilm Fine Pix F100FD (Meget bra på billedkvalitet, men noe utdaterte menyer)

Canon SX200 (En klasse over. Stort zoomobjektiv i lite kamerahus)

 

Begge de to første har gjort det skarpt i noen tester jeg har lest. Jeg antar at folk på forumet som måtte ha et av disse, kan bekrefte at det dreier seg om meget kompetente kamera i prisklassen 2-3000 kr. Det siste er en del dyrere, men har 12x zoom.

 

Noen som har Pentax Optio V10, og kan anbefale/fraråde det, helst med begrunnelse hvorfor.

 

Prioriterte egenskaper og bruksområder

 

La meg til slutt nevne hva jeg vektlegger aller mest:

 

Skarpe og gode bilder

God lysfølsomhet

Takle motiv i bevegelse bra

Lett å bruke

 

Bruker kamera for det meste til:

Familiebilder

Ferie/reiser

Videoopptak

 

Ett problem er at selgere jeg snakker med sier forskjellige ting. En kan fremheve Canon, en annen Sony, en tredje Panasonic en fjerde noe annet... osv... Det rare er at ingen ennå har favorisert Nikon, men de er kanskje best på proff-kamera. Ikke vet jeg.

 

Men når jeg samler inntrykkene, går merker som Canon, Panasonic og delvis Fuji og Sony igjen.

 

EDIT:

 

Jeg virker jo litt negativ til Pentax, og jeg har jo ikke prøvd det nye kameraet mer enn i butikken. Men selv om det er en velkjent aktør på kamerafronten, er det som ovenfor nevnt lite tester av V10, samt at de ikke har så mange modeller på markedet innen kompaktkamera. Dessuten har de ikke egne hjemmesider i Norge. De bruker vel importørens.

 

Men Pentax V10 kan jo være et meget godt kamera for det. Dersom forskjellene mellom dette og ovennevnte modeller fra Canon og Fujifilm kun er marginale, kan jeg egentlig bare beholde det, i og med at jeg får med en del på kjøpet. Men dersom jeg blir anbefalt å gå for andre kamera, er jeg mest lysten på å levere inn Pentaxen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Må bare innrømme at jeg ikk evet så mye om Pentax Optio V10, men generelt har Pentax vært ganske anonym på kompaktkameramarkedet de siste årene. Det betyr ikke at de er dårlige, men det er vanskelig å finne tester og folk med erfaringer.

 

Pentax Optio V10 ser jo ut til å være et greit 3x zoom kompaktkamera, en ulempe som gjør at jeg ikke ville valgt det er at det "mangler" stabilisator. I følge spesifikasjonene har det en "elektronisk stabilisator". Problemet med det er at den ikke virker, eller i beste fall virker mye dårligere enn stabilisatorer som beveger enten sensoren eller en del av objektivet.

 

Det er mulig at byggekvalitet og design er veldig bra, og 3 tommer skjerm er også ett pluss, men søker du i prisguiden på kameraer med min 8MP og min 3x zoom og stabilisator finnes det modeller fra vel 1000. Så personlig ville jeg ikke betalt over 1000 for en modell med 3x zoom og uten stabilisator.

Lenke til kommentar
Må bare innrømme at jeg ikk evet så mye om Pentax Optio V10, men generelt har Pentax vært ganske anonym på kompaktkameramarkedet de siste årene. Det betyr ikke at de er dårlige, men det er vanskelig å finne tester og folk med erfaringer.

 

Pentax Optio V10 ser jo ut til å være et greit 3x zoom kompaktkamera, en ulempe som gjør at jeg ikke ville valgt det er at det "mangler" stabilisator. I følge spesifikasjonene har det en "elektronisk stabilisator". Problemet med det er at den ikke virker, eller i beste fall virker mye dårligere enn stabilisatorer som beveger enten sensoren eller en del av objektivet.

 

Det er mulig at byggekvalitet og design er veldig bra, og 3 tommer skjerm er også ett pluss, men søker du i prisguiden på kameraer med min 8MP og min 3x zoom og stabilisator finnes det modeller fra vel 1000. Så personlig ville jeg ikke betalt over 1000 for en modell med 3x zoom og uten stabilisator.

 

 

Takk for svar, og begrunnelse. At den kun har elektronisk stabilisator, er et poeng. En billedstabililator som faktisk virker bra, er et must. Dessuten er V10 en utgått modell. Min ble faktisk produsert i november 2007.

 

Det virker som Canon Ixus 95 IS er et meget godt valg. Jeg likte godt menyene. Ikke så mye bells and whistles som på V10, eller Casiokameraet mitt, men det fungerte veldig godt. I tillegg er Ixus'en kjapp og har god batteritid. Er også veldig fristet av Canon Power Shot SX200 IS. Den er splitter ny, og har muligheten for 12x zoom. Men den er noe større enn de andre kandidatene, og koster ut på 3000-tallet. Dersom jeg skulle interessert i å bruke kameraet mer kreativt, burde denne passe godt. Speilrefleks er uaktuelt.

 

Leste forresten en test av små kompaktkamera i siste nummer av "Hjemme PC". Der vant Panasonic Lumix FS7. Og Lumix er absolutt noe å vurdere. Kameraene lå mellom 1500 og 2100 kr, mens jeg er på jakt i klassen 2000-3000 kr. Dermed er ingen av testkameraene her aktuelle for meg. Men jeg kan jo ta med resultatene, i tilfelle noen er interessert:

 

****** Panasonic Lumix FS7 (God bildekvalitet, super makro, bra video, billig)

***** Canon Ixus 980 IS (Bra bildekvalitet, bra også ved høy ISO, optisk søker, manuell eksponering)

***** Fujifilm F60FD (Bra bilder, stor skjerm, bra pris)

***** Ulympus Mju-7000 (Kraftig zoom, god makro)

**** Nikon Coolpix S620 (Høy lysfølsomhet, god makro)

**** Samsung NV100 HD (Bra video, stor skjerm med touch, manuell eksponering, billig)

*** Pentax Optio P70 (Pent utseende, billig)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Leverte inn Pentax-kameraet, og det ble et Canon-kamera i stedet.

 

Ikke Ixus 95 IS, men 85 IS. Forskjellen var liten, og det var billigere, siden det er en utgått modell. I tillegg ble det levert med samme pakketilbud som Pentax'en; ekstra batteri, veske og 2GB minnekort. Veska var forresten original Ixus-veske.

 

Jeg har prøvd Ixus 85 litt, og det er helt soleklart forbedringer fra Casio Exilim EX-Z80-kameraet jeg nå har pensjonert. Det gjelder spesielt på inne-bilder.

 

Casio'en var ikke noe dårlig kamera, men jeg trengte et som tok bedre inne-bilder, og det har jeg fått. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...