Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til en del matteoppgaver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei er prøveksamen i matematikk på mandag og trenger hjelp til noen oppgaver jeg ikke skjønner. Hadde også vært fantastisk om en kunne lagt ved formel også sånn at jeg kan bruke den visst det skulle komme noen lignende oppgaver.

 

første oppgaven:

PÅ ei saftflaske står det at blandingsforholdet er 1:4, dvs. 1 del saft og 4 deler vatn. Til eit selskap laga Kathrine 10 liter saftblanding etter dette blandingsforholdet.

Kor mykje av saftblandinga var rein saft?

Dette vil da si at 20 % av blandingen er ren saft. Dersom du har 10 liter saftblanding, vil jo fremdeles 20 % (evt. 1/5) være ren saft. For å finne hvor mye dette er, tar du da: 0,20 * 10 liter, som er 2 liter. Svaret er altså 2 liter ren saft. ;)

 

Andre oppgåva:

Finn medianen: 5, 15, 10, 15, 5, 10, 10, 20, 25, 15

Sett opp tallene i stigende rekkefølge. Det tallet/de to tallene som er på midten av denne tallrekken, er medianen. Får du to tall på midten og ikke ett, så legger du de to tallene og deler summen av dem på to. Det er da den nye medianen.

 

Fjerde oppgåve

250 kvadratcm = 0,25 liter?

1 kvadratkm = ? kvadatmeter

Du kan ikke gjøre om flateareal (cm^2 , dm^2 osv.) til volum! Da må det være dm^3, cm^3 osv. ;)

 

 

Håper noe av dette var til hjelp! ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

mimetex.cgi?\frac{x}{3}+3>x-7

Du løyser denne nesten som ei vanleg likning, berre pass på at om du ganger/deler med eit negativt tal må du snu ulikskapsteiknet.

 

mimetex.cgi?1cm=0,1dm. Då vert mimetex.cgi?1cm^3=(0,1dm)^3=0,001dm^3. Multipliser med 250, og du får 0,25dm3=0,25l.

 

For overgangen kvadratkilometer --> kvadratmeter, tenk på 1km2 som 1km*1km. Sidan 1km = 1000m får du 1000m*1000m = 1 000 000 m2.

Lenke til kommentar
Har noen ting til som jeg lurer på:

kva er diameteren i ein sirkel med 5 i omkrets?

 

Stemmer det at 200 liter er det samme som 52 amerikanske gallon?

196, 8 liter mer nøyaktig, men ja, du har rett i at 52 amerikanske gallon er cirka 200 liter. ;)

 

Når det gjelder sirkelen:

Her håper jeg du har de to formlene O(omkrets) = 2*pi*r og A(areal) = pi * r^2 foran deg. Egentlig trenger du bare den ene formelen, og det er den for omkrets, siden du da allerede kjenner O-en i den første formelen.

 

Altså: du bruker O = 2 * pi * r . Du vet at diameteren er det samme som to radier, altså d=2r, og da kan du like så godt sette at O = d * pi , der d=2 * r. Da får du 5 = d * pi . Denne ligningen løser du, og får da at d = 5 / pi = 1,59. ;)

Lenke til kommentar
Hei er prøveksamen i matematikk på mandag og trenger hjelp til noen oppgaver jeg ikke skjønner. Hadde også vært fantastisk om en kunne lagt ved formel også sånn at jeg kan bruke den visst det skulle komme noen lignende oppgaver.

 

første oppgaven:

PÅ ei saftflaske står det at blandingsforholdet er 1:4, dvs. 1 del saft og 4 deler vatn. Til eit selskap laga Kathrine 10 liter saftblanding etter dette blandingsforholdet.

Kor mykje av saftblandinga var rein saft?

 

Her blir det vel 2 liter.

4 liter vann og 1 liter saft gir 5 liter blanding. Dobbelt opp for 10 liter.

Lenke til kommentar

Det var ein grunn til at eg skreiv diameteren i desimeter. Som sagt er 1dm3=1l, so 200l=200dm3, so det lettaste er å bruke dm, synst eg.

 

Frå byrjinga:

Formelen for volum av ein sylinder er chart?cht=tx&chl=V=G\cdot h = \pi\cdot r^2 \cdot h. Radiusen din er 5,5dm/2=2,75dm, volumet er 200dm3. Set inn i formelen:

p><p>h=\frac{200}{\pi\cdot 2,75^2}\approx 8,42dm

 

 

Du gjer og feil frå den andre til den tredje linja di:

200l= 2374,62*x

2374,62/200= x

 

Dette stemmer ikkje, fordi om du deler på 200 får du dette:

p><p>\frac{1}{x}=\frac{2347,62}{200}

 

I slike tilfelle må du dele på det som står framfor x for å få x åleine, i dette tilfellet er det 2347,62.

Lenke til kommentar

6dl saft blanda i høvet 1:5 vil seie at det er 1dl rein saft, og 5dl vatn. Du vil at 5dl skal vere 4 ganger mengda rein saft, altso må mengda rein saft vere 5/4dl = 1,25dl. Frå før er det 1dl saft, altso må han leggje til 0,25dl rein saft for at blandingshøvet skal verte 1:4.

 

p><p>l=3\cdot 2x = 6x

 

Omkrinsen av eit rektangel er summen av lengdene av sidene:

chart?cht=tx&chl=O=l+l+b+b = 2*l + 2*b

 

Set inn uttrykka for lengd og breidd i denne, og du får eit uttrykk for omkrinsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...