Gå til innhold

Pressestøtten bestemt av kulturrådet, riktig?


Anbefalte innlegg

Nå mister Friheten, Norge IDAG, Ukeavisa Ledelse, Samora og Le Monde Diplomatique sin statlige støtte. Fordi kulturrådet - som har ansvaret om å fordele støtten - ikke mener de holder høy nok kvalitet.

 

Er det riktig at kulturrådet skal få bestemme dette? Det er jo ikke akkurat skjønnlitteratur, men aviser. De skal holde et saklig nivå, ikke konkurrere om å ha de mest kreative journalistene som skriver penest. Selv om jeg ikke ofrer disse avisene stort av min oppmerksomhet, sett bort ifra Le Monde, så mener jeg fortsatt det er feil at dette skjer. Det er jo viktig å ha et bredt utvalg av aviser, og ikke bare de store som skriver det folk flest ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De eneste jeg har lest er Norge IDAG og Le Monde. Norge IDAG bærer preg av å være laget av en veldig liten stab, og de skriver ikek for et veldig stort publikum heller. Det er mye rehash fra endel utenlandkse publikasjoner. Le Monde synes jeg også er veldig amatørmessig, masse av stoffet er skrevet eller oversatt av "frivillige" på vgs/bachelor nivå og det merkes. Jeg stiller meg litt uforstående til all det skrytet den får bl.a. her på forumet, men det er en annen sak. Så, ja, de holder ikke noe høyt nivå, det må man bare innrømme. Jeg vet ikke selv hvor grensen bør gå... så jeg har egentlig ikke noen mening om man bør støtte dem i håp om at de kan forbedre seg eller gjøre mer skikkelig journalistikk.

Lenke til kommentar

Poenget er at f.eks Le Monde er en fransk avis, oversatt av som du sier "frivillige." Men den er veldig informativ, så vi må kunne se mellomfingrene på dårlig oversetting og verdsette det som står der. Litt av greia også er at dette er aviser som representerer minoriteter, fjerning av avisene blir som å skjære tungen av disse. Det er viktigere å ha mange små aviser som skriver om mye forskjellig, enn tre - fire store som stort sett dekker det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...