Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette tikking?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

 

Jeg har hatt bilen min på verksted for å bytte stempelringer og ventiltetninger grunnet stor oljeforbruk. Etter at bilen var på verkstedet, så syntes jeg det blir litt tikkelyd i motoren min. Jeg har tatt et lydklipp, slik at dere kan høre.

 

Så, om dere gidder, hør på lydklippet og svar meg på om det er tikking eller ei! :D

 

Opptak__19_.wav

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå kan det inrømmes at opptaket forsterket lyden drastisk da jeg stod med mobilen oppi motorrommet. Men hva kan være galt?

 

Motoren er en 7A-FE motor, 1,8l som sitter i en Toyota Celica AT200 (T20) 1996 modell. Gått 190k km

Endret av AnaXyd
Skrevet

I utgangspunktet høres det jo ut som noe gærnt med ventilene. Gjør det enkelt for deg selv, kjør tilbake til verkstedet og få de til å se på det. I mitt hode er det iallfall logisk at det ikke skal komme _mer_ lyder etter en overhaling :thumbup:

 

Lykke til

Skrevet

Mulig de ikke har giddi å ordna på ventilene? Jeg fikk overhalinga til en ganske god pris, så jeg har ikke så lyst til å klage på dem...

Skrevet

Hjelper jo lite at det er en god pris om de ikke gjør jobben?! Har du betalt under bordet, så er det jo greit. Da er det "lost". Men har du fått jobben utført på et verksted, og du sitter igjen med en kvittering, så er det jo også greit vel? Ta turen inn til de, og fortell de akkurat slik du opplever det. Ærlig sak det.

Skrevet

Sant. Jeg bør nesten dra tilbake og spørre hva som har skjedd. Bilen bruker også litt mye bensin nå. Kanskje dette er relatert?

 

 

Har jeg eventuelt krav på om at de retter feilen som har oppstått uten kostnader?

Skrevet

Det er nok olje på motoren ja, det sjekker jeg med jevne mellomrom. De har fylt på syntetisk olje, men jeg aner ikke åssen. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Skrevet

Olja har mye å si på disse motorene, 4A-FE 7A-FE og 3S-FE og forsåvidt eldre motorer en disse er ikke begeistret for tynn olje. 10W40 anbefales for disse motorene, 5W40 eller 0W40 o.l funker dårlig.

Skrevet

Hmm, ja kanskje det er så enkelt som olja! Det hadde egentlig vært greit...

 

Man må ikke justere ventilene på nytt igjen etter å ha hatt toppen av? Eller noe? For de måtte vel ta ut stemplene for å bytte stempelringene.

Skrevet

Nei normalt ikke, men å justere ventilene er ikke noe pes. Kort fortalt så går det ut på å putte skims med riktig høyde under løfterene for å korrigere for slitasjen. Du bør også sjekke at kamreima er rett montert, hvist ikke så vil ikke timing merkene på reimhjulene stemme over ens.

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Haha, fikk nøyaktig samme lyden etter at min bil også har vært på verkstedet, de bytta ventiltettningene og registerreimen. Det var samme olja som var før oppi når det ikke var sånn lyd. De sa at det er bare noe som må justeres, men husker ikke nå hva det kaltes. Det var ihvefall mye jobb med det, men det er ikke alvorlig, eneste ulempen er den stygge lyden + litte grann større bensinsforbruk.

Endret av Iceman22
Skrevet

Har forhørt meg litt med bilverkstedet som utførte jobben for meg. De sa at det ikke var særlig med tikking dette, og at det var lite man kunne gjøre for å redusere dette.

 

Toyota spurte jeg også, og de visste jo nesten ikke hva jeg prata om. De begynte å diskutere om noe med hydrauliske løftere, og at det ikke skulle bli tikking på sånne motorer. De tilbød å justere ventilshimsene til 3600kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...