Gå til innhold

AprilFest 2009 - Vi feirer at våren og lyset er tilbake


Anbefalte innlegg

Ifht. utfordringer, så har det aldri vært noen krav ut over at du skal utforde deg selv. Om du syns det er utfordrende nok å ta bilder med nogen lunde rett horisont, så er det nok.

 

PS: Mad props til abraxa for å melde seg på som Hardcore! :woot:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(..) jeg har bare 5 vekttall fra Institutt for teoretisk astrofysikk :fun: (..)

A101 for the win! Eneste kurs hvor jeg har lest mer i pensumbøker/-boka etter eksamen enn jeg gjorde før! Spent på tolkningen av entropi.. ;)

Var ikke det bare 4 vekttall da?

Jo, jeg tror du har rett Magne. Det er uansett vekttall som ikke inngår i graden min, så nøyaktig hvor mange er ikke viktig... ;) Som sagt så vil nok min tolkning av entropi få Newton til å rotere i graven... :roll:

 

A101 var fantastisk moro - jeg syns synd på dagens studenter, som etter "kvalitetsreformen" neppe har friheten til å ta et frisemester med morofag.

Lenke til kommentar
Det er ingen som tør å gjøre det for da faller tomsi42s fotoforbannelse på dem. Forbannelsen som gjør at alle bildene det neste året vil være ute av fokus, være feileksponertert eller være generellt uinteressante.

 

Tom

 

Det kan virke som om jeg allerede har blitt utsatt for tomsi42s fotoforbannelse ved en feiltagelse. Vær så snill å oppheve den før aprilfesten!

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar
Jeg sliter selv med en god ide til utfordringen.

 

Leker litt med tanken om en "Bli kjent med utstyret" sak hvor jeg prøver ut de forskjellige programmene som kamera har; men vet ikke om jeg går lei etter en uke :hmm:

 

Tom

Jeg syns du allerede har funnet på en perfekt utfordring, i ordets rette forstand.

 

Nemmelig fra førsteposten: Ting som sier dunk om natten.

Klarer du den som hardcore blir jeg meget imponert ;)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst til å delta, men jeg er livredd for å "binde meg" til noe.

Foreløpig har jeg tenkt på disse forslagene:

  1. "Lang lukkertid" -som åpner for maling med lys, 'blurry' vann osv osv..

  2. "Dobbelt eksponering" -noe jeg har lyst å eksperimente med..

  3. "Ting i bevegelse" -som kanskje henger litt sammen med "Lang lukkertid", og som åpner for panorering -noe jeg ikke har prøvd noe særlig på enda.

Jeg skal i alle fall tenke på utfordringen, så får jeg se på om jeg blir med..

Til alle andre som tar steget og hiver seg over utfordringen: Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Du kan jo kombinere det. Altså lang lukkertid og dobbeleksponering på ting i bevegelse? Litt av utfordringen er jo å få folket til å ta med kameraet ut, m man da ikke tar en utfordring som sier at alle bildene skal være tatt hjemme og innendørs. (Noe jeg hadde sett på som imponerende å gjennomføre på høyeste nivå. 30 dager med bilder bare inne.. mens våren kommer sigende utenfor vinduet.)

Lenke til kommentar
Nemmelig fra førsteposten: Ting som sier dunk om natten.

Klarer du den som hardcore blir jeg meget imponert ;)

*Ser for seg et bilde av en god, gammel fiskeskøyte på vei ut på feltet..*

Cluet er "hardcore" ;) Ett bilde om dagen av ting som sier dunk om natten.

 

Å komme opp med 10 idéer er kanskje lett. 30 derimot anser jeg som vanskelig med et slikt tema.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

 

(..) jeg har bare 5 vekttall fra Institutt for teoretisk astrofysikk :fun: (..)

A101 for the win! Eneste kurs hvor jeg har lest mer i pensumbøker/-boka etter eksamen enn jeg gjorde før! Spent på tolkningen av entropi.. ;)

 

Og a propos astronomi, teleskoper og sånt - også morsomt med pybaltos vri:

Utfordring: Bruke 2 ggr Extender og obj stilt på 200mm, og ta landskapsfoto.

Effektive 640mm på 30D burde gi interessante landskapsbilder! Utfordrende idé! :D

Husker jeg ble veldig fascinert som liten av en scene fra Brødrene Løvehjerte - brødrene med hest kom gående som silhuetter langs en åsrygg, med en enorm blodrød sol som bakgrunn.

Vel, det er i alle fall sånn jeg husker det. ;)

 

Jo, det blir kanskje litt langt. Men får se hva det blir. 2-3 bilder i uka er jo egentlig ikke så mye. Men to hester og sånt blir nok vanskelig, kanskje noen rein i siluett kan gå an å få til.

 

Astrofysikken til Anew.. :hmm:

Lenke til kommentar
Det er ingen som tør å gjøre det for da faller tomsi42s fotoforbannelse på dem. Forbannelsen som gjør at alle bildene det neste året vil være ute av fokus, være feileksponertert eller være generellt uinteressante.

 

Tom

 

Det kan virke som om jeg allerede har blitt utsatt for tomsi42s fotoforbannelse ved en feiltagelse. Vær så snill å oppheve den før aprilfesten!

Du får herved en ny sjansje. Men du må ta minst fire bilder per uke som du selv er fornøyd med. Det er ingen krav til at du må vise frem de bildene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg kommer i perioder til å ikke være online (hytteturer, roadtrips osv), er det akseptert å laste opp bildene når man er tilbake i sivilisasjonen?

Du må ikke poste bilder hver dag. Poenget er å ta bilder hver dag. Så poster du i bulk når det passer deg. Men helst før 17. mai ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Skulle vært med på dette, men det er så kjipt ute nå.. Fortsatt det man kan kalle vinter.. Hvitt og grått.. Blir vel kanskje bedre i slutten av april..

Har du ikkje eit glimrande tema der, då? "Våren i anmarsj"? :)

Et annet alternativ er jo "Hvor F%¤" er denna våren?

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det restriksjoner på utstyr under Aprilfesten? Har lyst til å skyte litt analogt også, men jeg tar utgangspunkt i et godt brukt 350D

Det er du som bestemmer hvilke restriksjoner du vil ha på utstyret. Det er kun en regelsom omfatter utstyret:

 

Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...