Gå til innhold

Nikon D400 rundt hjørnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må de jo nesten si, rart de ikke får den først da ;)

Det som er forskjellen er stort sett bare programvare/prosessering/firmware, Nikon har vært veldig bra på det, men etter feks A700 fikk den siste firmware oppdateringen så er det nesten ingen forskjell på bildekvalitet på den og D300, siden de har samme sensor

Lenke til kommentar
Det må de jo nesten si, rart de ikke får den først da ;)

Det som er forskjellen er stort sett bare programvare/prosessering/firmware, Nikon har vært veldig bra på det, men etter feks A700 fikk den siste firmware oppdateringen så er det nesten ingen forskjell på bildekvalitet på den og D300, siden de har samme sensor

Nei nå må du gi deg, de sensorene er jo ganske forskjellige...

Den i D300 er fysisk større og har forskjellig ytelse fra A700.

 

Men de er forsåvidt produsert av Sony begge to...

Lenke til kommentar

Sensor i D300 er basert (men ikke identisk) med sensoren i A700. Sensoren i D3x er basert (men ikke identisk) med sensor i A900. Sensoren i D3 og D700 er 100% Nikon design forøvrig. Vanligvis tar de utgangspunkt i Sony sensor og forbedrer den (f.eks ved D3x er det lagt til ny "topping" som samler lys for hver sensor-element (pixel). Derfor D3x rocker på "høy" ISO i forhold til A900. Dette er da ingen hemmlighet.

 

Ved lansering benyttes fraser som "Sensor unique to Nikon" (les: basert på Sony), men for D3 ble det lansert som "Sensor designed by Nikon". Følg med ved neste lansering :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Det må de jo nesten si, rart de ikke får den først da ;)

Det som er forskjellen er stort sett bare programvare/prosessering/firmware, Nikon har vært veldig bra på det, men etter feks A700 fikk den siste firmware oppdateringen så er det nesten ingen forskjell på bildekvalitet på den og D300, siden de har samme sensor

Nei nå må du gi deg, de sensorene er jo ganske forskjellige...

Den i D300 er fysisk større og har forskjellig ytelse fra A700.

 

Men de er forsåvidt produsert av Sony begge to...

 

Denne rett under testet før firmware 4 forsåvidt:

http://www.xpherion.com/wp/index.php/photo...700-comparison/

 

DIWA Labs Report Shows Sony A700 Tops Nikon D300 in Dynamic Range, Tonal Range, Color Fidelity, and Signal-to-Noise Ratio!

http://www.sonolta.com/diwa-labs-test-nikon-d300-sony-a700

Lenke til kommentar

Tilbake til opprinnelig tema, jeg vil tro vi ser D400 dette året. Nøyaktig når kan være vanskelig å si grunnet urolige økonomiske tider. Dessuten selger jo D300 fortsatt bra.

 

Jeg for min del kommer neppe til å kjøpe D400 uansett, bestemte meg ved kjøp av D300 at det ville bli mitt siste DX kamera (men jeg har skiftet mening før).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tilbake til opprinnelig tema, jeg vil tro vi ser D400 dette året. Nøyaktig når kan være vanskelig å si grunnet urolige økonomiske tider. Dessuten selger jo D300 fortsatt bra.

 

Jeg for min del kommer neppe til å kjøpe D400 uansett, bestemte meg ved kjøp av D300 at det ville bli mitt siste DX kamera (men jeg har skiftet mening før).

 

Siden det kommer en D400-håndbok på markedet i juli, vil jeg tro at kameraet kommer før/i løpet av sommeren...

 

Her (med lanseringstidspunkt) og på Amazon.de.

Lenke til kommentar
Tilbake til opprinnelig tema, jeg vil tro vi ser D400 dette året. Nøyaktig når kan være vanskelig å si grunnet urolige økonomiske tider. Dessuten selger jo D300 fortsatt bra.

 

Jeg for min del kommer neppe til å kjøpe D400 uansett, bestemte meg ved kjøp av D300 at det ville bli mitt siste DX kamera (men jeg har skiftet mening før).

 

Siden det kommer en D400-håndbok på markedet i juli, vil jeg tro at kameraet kommer før/i løpet av sommeren...

 

Her (med lanseringstidspunkt) og på Amazon.de.

 

Jeg tror ikke vi bør regne med at kameralanseringer følger bokutgivelsesplaner.. Dessuten har Nikon en tradisjon for å holde igjen planlagte lanseringer til de er helt fornøyd. f.eks. er det mye som tyder på at D3X var planlagt lansert noen måneder tidligere enn desember 2008.

 

I tilfellet "D400" har vi flere forhold som spiller inn: Det kommer jo etter hvert ganske sikkert en "D700X", med D3X-sensoren i en D700-liknende kropp, men med tida blir det mindre og mindre sannsynlig at de bare vil beholde den D300-baserte D700-kroppen. Det virker nå mer sannsynlig at vi får en "D700X" som er bygd på "D400". Jeg tror vi kan tenke oss D400 som en relativt sett mindre oppgradering: D400/D300 < D300/D200. Jeg ville ikke bli forundra om det går mot en dobbel-lansering utpå sommeren, med to "Canon-killers", "D700X" og "D400" som prismessig vil legges noe over 5DII og 50D, og som ytelsesmessig har klare fordeler.

 

Den økonomiske krisa spiller sikkert inn, og i dette tilfellet vil jeg tro at lanseringstidspunkt har en tendens til å utsettes. Dette går på at Nikon har brukbare modeller ute, de vil spare noe inn på utviklingskostnader ved å skynde seg litt langsommere, og mye lavere salgsvolum gjør at de taper langt mindre terreng til Canon ved å ligge litt etter enn de ville gjort i heitere tider.

 

Nikon ser ut til å ha et skjema med ca 20-27 mndr mellom lanseringer i entusiastsegementet, og en sommerlansering av "D400" vil passe godt inn i dette. Før den tid vil vi trolig ha sett D40-etterfølgeren og kanskje også en D60-oppgradering.

 

Når det gjelder sensorer, så pleier jo Nikon å ta seg god tid på tilpasning. Derfor kan ikke lanseringstidspunkt for kameraer med ganske like sensorer brukes til noe som helst av tolkninger om avhengighet etc. Når f.eks D90-sensoren yter bedre enn den svært like forgjengeren i D300, så reflekterer dette ikke noe om at Nikon ikke fikk lov av Sony til å slippe noe så bra tidligere. Bare at Nikon jobber jamt og trutt med å få forbedra komponentene de bruker - hvem nå enn som lager dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...