Gå til innhold

Bildene jeg tar ser forskjellige ut i forskjellige program.


Anbefalte innlegg

Fikk mitt første speilreflekskamera her om dagen (Nikon D40) og da jeg la de første bildene inn på pc og så på de med Windows (Vista) Fotogalleri så la jeg merke til at de ikke så spesielt bra ut. Det var spesielt det at de ble veldig mørke og de mørke partiene så ikke bra ut. Men så prøvde jeg å åpne de samme bildene i Photoshop og da ser de "normale" ut. Har aldri lagt merke til at det har vært noe forskjell på disse programmene tidligere hva visning av bilder angår, men nå er det altså stor forskjell.

 

Noen hete tips til hva dette kommer av?

 

Om det er av betydning så bruker jeg standard-kit`et på 18-55mm og har foreløpig kun brukt autoinstiilinger siden jeg ikke har fått satt meg nok inn i hvordan jeg kan bruke det i manuell-modus ennå. Bruker SB-400 blitz som jeg skyter i taket, 90 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk mitt første speilreflekskamera her om dagen (Nikon D40) og da jeg la de første bildene inn på pc og så på de med Windows (Vista) Fotogalleri så la jeg merke til at de ikke så spesielt bra ut. Det var spesielt det at de ble veldig mørke og de mørke partiene så ikke bra ut. Men så prøvde jeg å åpne de samme bildene i Photoshop og da ser de "normale" ut. Har aldri lagt merke til at det har vært noe forskjell på disse programmene tidligere hva visning av bilder angår, men nå er det altså stor forskjell.

 

Noen hete tips til hva dette kommer av?

 

Om det er av betydning så bruker jeg standard-kit`et på 18-55mm og har foreløpig kun brukt autoinstiilinger siden jeg ikke har fått satt meg nok inn i hvordan jeg kan bruke det i manuell-modus ennå. Bruker SB-400 blitz som jeg skyter i taket, 90 grader.

Om kamera er satt til Adobe RGB i stedenfor sRGB så kan dette være forklaringen på ditt problem.

Lenke til kommentar
Vel, jeg bruker som sagt auto og da kan man ikke velge dette, det er kun i en av de mer manuelle innstillingene at dette er et av valgene. Så vil tro det er noe annet. I manuell stod den forøvrig til sRBG.

 

Enn i "P", det er auto, men med noen fler valg. Merkelig at fargeprofil skulle ha noe med programmoduse å gjøre.

 

Auto er for bestemødre, kom deg til P ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg jobber for å komme meg til M. :)

 

Men bruker nå Acdsee for å vise bilder og her ser de helt normale ut.

 

Men litt off-topic: Er det best å lære seg M (100% manuell) med en gang? Er det noe vits i å bruke de andre programmene om jeg lærer meg manuell skikkelig?

 

Skyter forøvrig i jpeg, høyeste kvalitet.

Lenke til kommentar
Vel, jeg jobber for å komme meg til M. :)

 

Men bruker nå Acdsee for å vise bilder og her ser de helt normale ut.

 

Men litt off-topic: Er det best å lære seg M (100% manuell) med en gang? Er det noe vits i å bruke de andre programmene om jeg lærer meg manuell skikkelig?

 

Skyter forøvrig i jpeg, høyeste kvalitet.

Jeg brukte M en stund men jeg gikk tilbake til P fordi jeg trenger brae bilder fort og med M så må du stille inn blender og lukkertid manuelt og det tar tid så det kommer an på hvilke situasjoner du skal ta bilder.

Uansett så kan det være bra å bruke noen av de andre programmene selv om du kan å bruke M fordi du sparer tid men har du god tid og vil ha max kontroll så bør du selvføgelig bruke M. Jeg bruker selv M i slike tilfeller men som sagt P til vanelig familie/venne fotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...