Gå til innhold

Lydløs maskin med ok ytelse


Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge meg en ny maskin og degradere den gamle til filserver. Den nye maskinen skal være stille! Har sett for meg et oppsett med ssd (vertex 60GB), AMD Phenom X4 9350e, mATX og et skjermkort (passivt?) som er tilsvarende mitt gamle 7900 gto. Et absolutt minimum er å kjøre civ4 glatt på 1600*1200 med alle effekter påslått. Vurderer hovedkort med amd 780g brikkesett (Gigabyte GA-MA78GM-S2H?). Firewire er kjekt siden jeg kommer til å redigere litt video fra mitt videokamera.

 

Så til spørsmålene: Noen som kan anbefale et laveffekts skjermkort? Hva med kabinett? Kan gjerne være lite og kompakt (Aopen H360A?). Finnes det noen slankere enn de som er i prisguiden? Regner med at total effekten blir mindre enn 200W, så innebygd PSU er ikke noe problem tror jeg.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et av de skjermkortene jeg kansje hadde gått for i et slikt oppsett er hd4670. de har 128bit minnebuss, så ramen som er påmontert har mye å si for ytelsen.

 

det ser ikke ut til at dette https://prisguiden.no/product.php?productId=100888 trenger ekstern strøm. dvs at den ikke har mulighet til å lage mer en 65w med varme.

 

edit: ikke kjøp det asus kortet. virker til at mange har problemer med kortet. spessielt vifta, som ikke har hastighetskontroll.

 

her er et vifteløst et =)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=108535 anbefaler det ikke om du ikke skal ha kabinettvifter =)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Antec sine kabinett (bla p182) er bra for stille maskiner. Men krever litt jobb å sette opp. Jo mindre du vil ha det, jo vanskligere å få det stille. Du må nok fort belage deg på 3 saktegående vifter i oppsettet, en i PSUEn, en på CPUen, og en som kjøler ned det passive skjermkortet. Du kan få et slikt oppsett meget stille, spesielt når du kjører uten normal HD.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har selv Antec sitt P182 kabinett, og er godt fornøyd med det.. Min erfaring er at for å få en stille PC med grei ytelse må man ha god lufting. I mitt P182 kabinett er det faktisk 6 120mm vifter (PSU, CPU og 3 kabinettvifter), men siden kabinettet er godt lagt opp med tanke på luftstrømmer, ligger alle viftene på lav hastighet uansett last. I tillegg har P182 vibrasjonsdempende montering til harddiskene, men med SSD vil jo ikke det ha mye å si..

 

Men mitt tips er altså, et stort og gjennomtenkt kabinett gjør det lettere å lage en stille PC med god ytelse.

Lenke til kommentar
Antec sine kabinett (bla p182) er bra for stille maskiner. Men krever litt jobb å sette opp. Jo mindre du vil ha det, jo vanskligere å få det stille. Du må nok fort belage deg på 3 saktegående vifter i oppsettet, en i PSUEn, en på CPUen, og en som kjøler ned det passive skjermkortet. Du kan få et slikt oppsett meget stille, spesielt når du kjører uten normal HD.

 

AtW

 

Har selv Antec sitt P182 kabinett, og er godt fornøyd med det.. Min erfaring er at for å få en stille PC med grei ytelse må man ha god lufting. I mitt P182 kabinett er det faktisk 6 120mm vifter (PSU, CPU og 3 kabinettvifter), men siden kabinettet er godt lagt opp med tanke på luftstrømmer, ligger alle viftene på lav hastighet uansett last. I tillegg har P182 vibrasjonsdempende montering til harddiskene, men med SSD vil jo ikke det ha mye å si..

 

Men mitt tips er altså, et stort og gjennomtenkt kabinett gjør det lettere å lage en stille PC med god ytelse.

 

Lenge siden sist Windsor :)

 

Jeg hører disse argumentene stadig vekk, men jeg vet ikke helt om jeg tror på dem. Jeg har bygget 4-5 maskiner nå med stort luftig kabinett, men ingen av dem har jeg fått stille nok etter min smak. Hvis en har et trangt lukket kabinett vil ikke luftstrømmen da ha høyere hastighet over komponentene og kjøle bedre? Stillestående luft er vel beste varmeisolasjonen som finnes. I tillegg vil vel lyden forplante seg dårligere hvis en ikke har luftegriller over alt. Merk at første tiltak er å minimere effektbruken, så det må jo være på plass. Jeg har forresten Antec three hundred, og jeg er bare middels fornøyd med det. Er jo helt åpent i front. Tre vifter kan jeg vel leve med. Håper på to.

Lenke til kommentar
Antec sine kabinett (bla p182) er bra for stille maskiner. Men krever litt jobb å sette opp. Jo mindre du vil ha det, jo vanskligere å få det stille. Du må nok fort belage deg på 3 saktegående vifter i oppsettet, en i PSUEn, en på CPUen, og en som kjøler ned det passive skjermkortet. Du kan få et slikt oppsett meget stille, spesielt når du kjører uten normal HD.

 

AtW

 

Har selv Antec sitt P182 kabinett, og er godt fornøyd med det.. Min erfaring er at for å få en stille PC med grei ytelse må man ha god lufting. I mitt P182 kabinett er det faktisk 6 120mm vifter (PSU, CPU og 3 kabinettvifter), men siden kabinettet er godt lagt opp med tanke på luftstrømmer, ligger alle viftene på lav hastighet uansett last. I tillegg har P182 vibrasjonsdempende montering til harddiskene, men med SSD vil jo ikke det ha mye å si..

 

Men mitt tips er altså, et stort og gjennomtenkt kabinett gjør det lettere å lage en stille PC med god ytelse.

 

Lenge siden sist Windsor :)

 

Jeg hører disse argumentene stadig vekk, men jeg vet ikke helt om jeg tror på dem. Jeg har bygget 4-5 maskiner nå med stort luftig kabinett, men ingen av dem har jeg fått stille nok etter min smak. Hvis en har et trangt lukket kabinett vil ikke luftstrømmen da ha høyere hastighet over komponentene og kjøle bedre? Stillestående luft er vel beste varmeisolasjonen som finnes. I tillegg vil vel lyden forplante seg dårligere hvis en ikke har luftegriller over alt. Merk at første tiltak er å minimere effektbruken, så det må jo være på plass. Jeg har forresten Antec three hundred, og jeg er bare middels fornøyd med det. Er jo helt åpent i front. Tre vifter kan jeg vel leve med. Håper på to.

 

Takk for sist ja. la faktisk ikke merke til nicket ditt før nå :)

 

Med stort, så mener jeg stort nok til å ha plass til store kjøleribber, og 120 mm vifter (eller evt større). I tilegg til at man om mulig gjerne vil ha litt friluft på hver side av viftene for å få mindre støy av turbulens. Når det gjelder luftegriller er jeg enig med deg. Det er enklere å kontrollere lufta som man ikke har luftegriller overalt. p182 er forøvrig et ganske tett kabinett. Det har både dør, og tette sidekanter. Moderne PSUer har heldigvis blitt veldig stille, og det er mangel på gode passive alternativer, så der tror jeg du kan bli fornøyd. Det finnes også gode kjøleribber både for CPU og skjermkort man kan bruke, og man trenger ikke store omdreining på en vifte før den er vesentlig mer effektiv enn konveksjon. Jeg har et bilde av et ok setup med en 182 jeg kan poste i ettermiddag.

 

AtW

Lenke til kommentar
et av de skjermkortene jeg kansje hadde gått for i et slikt oppsett er hd4670. de har 128bit minnebuss, så ramen som er påmontert har mye å si for ytelsen.

 

det ser ikke ut til at dette https://prisguiden.no/product.php?productId=100888 trenger ekstern strøm. dvs at den ikke har mulighet til å lage mer en 65w med varme.

 

edit: ikke kjøp det asus kortet. virker til at mange har problemer med kortet. spessielt vifta, som ikke har hastighetskontroll.

 

her er et vifteløst et =)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=108535 anbefaler det ikke om du ikke skal ha kabinettvifter =)

 

Så interessant ut det. Er 65W det meste en får over PCI-express slot'en? Er det i hele tatt noen oversikt over effektnivået til skjermkort? Ser at det er et steg opp fra kortet jeg har idag.

 

Har dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349840 i media pcen min, veldig fornøyd.

 

Det her er vel hakket opp fra hd4670? Så ut på kjøleren som om dette var litt varmere enn det andre som er foreslått. Tror ikke jeg trenger denne ekstra ytelsen.

 

Fant denne: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3405&p=9. 140w under load... Q9450 har vel høyere tdp enn prosessoren jeg har satt opp (hvis disse kan sammenlignes) og G45 er vel ikke betydelig mer effektgjerrig enn 780G. Hvis maskinen totalt produserer varme som en lyspære, burde det jo kunne gå an å få det stille...

Lenke til kommentar

Har noe erfaring med stillegående PCer...

 

1. Tommelfingerregelen er stort sett "jo større, jo bedre" i forhold til kabinettstørrelse. Dette gir bedre luftstrøm, og dessuten mulighet for å bruke større vifter som roterer med lavere hastigheter.

 

2. Med ekstern vannkjøling får du utvilsomt de mest stillegående maskinene. Har selv Zalman Reserator 2 hvilket jeg IKKE anbefaler. Dette da den har en radiator som er dårlig og som er vanskelig å få fri for luftbobler. En luftboble inne i kjøleblokka til CPU, og den smelter (toppen er av klar plast). Reserator 1 er dog veldig god.

 

Vær også oppmerksom på at det er mye herk med en maskin som har ekstern vannkjøling da PCen til en hver tid må være forbundet med radiator som må stå så og si på samme plan som PCen. Dette gjør det derfor vanskeligere med montering i stereo/tv benker.

 

3. Byttet nettopp Reserator 2 vannkjølingen med følgende to komponenter: http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=121870

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=119069

 

Kombiner dette med en støydempingsmatte som demper vibrasjon høye frekvenser, for eksempel denne:

 

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=102326

 

så har du en maskin som kan være forholdsvis liten, og samtidig helt lydløs...

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

Av stille kabinett ville jeg valgt Antec P180 Mini. Er relativt likt P182, bare med større (og derfor roligere) vifte i toppen, pluss at kainettet er fysisk mindre om du skal ha en liten PC. Kan få til veldig bra kjøling i det. Ville bare byttet ut stockvifta på 120mm da den kan støye.

Lenke til kommentar

Vannkjøling.. Har Aquacomputer sitt Aquaduct 360xt MK2 sett og er meget godt fornøyd (har i tillegg en 120mm radiator montert bak på pc'n).. kabinettet er et lianli støydempet maxitower på hjul.. som aaaaaakurat går under pulten... Har du god plass i kabinettet er det en fordel å montere alt inne i kabinettet, vel om du har tenkt å flytte mye på det :D..

 

Ellers er de nye harddiskene relativt stillegående, har en samsung F1 750gb disk som så vidt høres i kabinettet.. og da mener jeg så vidt høres når det er helt stille i rommet.. Det eneste pc'n lager av lyd nå er en svak susing av en vifte som går på 100% speed (26db støynivå om jeg ikke husker feil) pga jeg ikke har giddet å installere aquasuite på windows 7 (software som styrer hele vannkjølinga, måler temperaturer, pumpe rpm, flow-rate vann temp inn/ut, luft temp inn/ut osv osv).. Pc'n min er en Qx9650,nvidia i790, med 9800gx2, alt vannkjølt, Os disken er en Patriot Warp 3 SSD..

 

Ellers, om du skal ha en stille vifte pc så pass på å rengjøre vifter og filtre ofte, en gang i mnd minst, ellers samles støv og ræl og det øker støy og temperatur..

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Mange gode kommentarer her. Vannkjøling er dessverre ikke aktuelt, selv om jeg er enig i at det åpenbart er det beste alternativet for total stillhet. Skal forresten ikke ha noen snurredisker på maskinen. Disse vil stå i kjelleren på filserver. hd4670 ser ut til å være et godt kompromiss når det gjelder effekt vs ytelse. 9500gt er vel slappere enn 7900gto som jeg har idag.

 

Kabinett er fortsatt et åpent spørsmål. Jeg hadde sett for meg noe mindre, spesielt siden jeg knapt kommer til å ha komponenter i det (2,5' disk, effektgjerrig prosessor og midrange skjermkort). Trenger også en optisk stasjon, men den kan godt være slimline. Dere har kommet med et unisont forslag om stort og luftig kabinett, som jeg velger å ignorere :). Jeg kan evt sammenligne med mitt antec three hundred, så skal jeg gi dere rett når/hvis jeg blir skuffet over et lite mATX kabinett.

 

Så: Noen forslag på kjekt lite mATX kabinett? Skal ikke brukes som htpc, men det utelukker ikke nødvendigvis et kabinett med dette navnet.

Lenke til kommentar
Mange gode kommentarer her. Vannkjøling er dessverre ikke aktuelt, selv om jeg er enig i at det åpenbart er det beste alternativet for total stillhet. Skal forresten ikke ha noen snurredisker på maskinen. Disse vil stå i kjelleren på filserver. hd4670 ser ut til å være et godt kompromiss når det gjelder effekt vs ytelse. 9500gt er vel slappere enn 7900gto som jeg har idag.

 

Kabinett er fortsatt et åpent spørsmål. Jeg hadde sett for meg noe mindre, spesielt siden jeg knapt kommer til å ha komponenter i det (2,5' disk, effektgjerrig prosessor og midrange skjermkort). Trenger også en optisk stasjon, men den kan godt være slimline. Dere har kommet med et unisont forslag om stort og luftig kabinett, som jeg velger å ignorere :). Jeg kan evt sammenligne med mitt antec three hundred, så skal jeg gi dere rett når/hvis jeg blir skuffet over et lite mATX kabinett.

 

Så: Noen forslag på kjekt lite mATX kabinett? Skal ikke brukes som htpc, men det utelukker ikke nødvendigvis et kabinett med dette navnet.

 

Du har jo Antec p180 mini da, men det er et ganske stort kabinett til å være mATX.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du har jo Antec p180 mini da, men det er et ganske stort kabinett til å være mATX.

 

AtW

 

Det er vel bare marginalt mindre enn mitt antec three hundred.

 

Lydløst kabinett har jeg også vært på utkikk etter. Fant >>Dette<< og har kun lest positive tester av det. 999kr med innebygd 500w strømforsyning. Kjør på ;)

 

Av disse tror jeg faktisk jeg foretrekker sonata. De er jo i praksis like store selv om ene er klassifisert som mini mens andre er midi.

 

Edit: Hva med denne: Antec NSK1380 https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo ?

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Ref. mitt forrige svar, tror kjøleribbe og vifre vil passe meget godt ut fra den situasjonen du beskriver. Nevnte det ikke, men jeg har disse montert inn i en eldre versjon av dette HTPC kabinettet:

 

http://www.silverstonetek.com/products/p_c...=gd01&area=

 

Kabinettet er trangt, og har dårlige kjøleegenskaper bortsett fra de meget bråkete viftene i bakkant som av denne grunn aldri har vært aktivert. Allikevel holder denne kjøleløsningen CPUen på behagelige 40 grader. Dette til tross for at prosessoren produserer ca 105W varme når den er i drift. Den passive kjøleribben på skjermkortet og chipsettet drar også god nytte av å ha en 140mm vifte i drift midt inne i kabinettet.

 

Støynivået er nå akkurat like lavt som det var med vannkjøling, og det eneste som kan høres er en 120mm vifte i strømforsyningen, samt noe klukking fra en stillegående Seagate disk.

 

Ang. kabinett, vil jeg anbefale å styre bort fra HTPC kabinett dersom det ikke er det du bygger. Dette da de ofte er dårlig designet med tanke på kjøling og plass samt at prisen er høy.

 

Anbefaler noen av de mindre kabinettene til Lian-Li. Kabinettene er stilrene og av god kvalitet. Aluminium hjelper i massevis på kjøleegenskapene til små maskiner, og dessuten er det lett å jobbe med dersom man vil legge personlig preg på maskinen.

 

 

Hva med et slikt?

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=106292

 

Med dette kabinettet burde du kunne droppe 140mm viften over prosessorkjøleren og bare basere deg på at kjøleviften fra strømforsyningen holder kjøleribben kald nok. Kan være en liten risk å ta, men det burde ikke være noe problem. Alternativt kan du virdere neste størrelse opp i samme serie.

Endret av nuxofa
Lenke til kommentar
...

 

Jeg kikket på den kjøleribben samt vifte og den så fin ut den. Har tenkt å bygge på sokkel AM2, så den passer vel ikke, menmen. Ville uansett falle ned på kabinett først. Takk for tips. Når det gjelder Lian Li, har jeg svært dårlig erfaring med en PC7scand ( https://prisguiden.no/product.php?produc...9962#userReview ). Den er faktisk delvis grunnen til at jeg bygger nytt. Kan godt være at andre Lian Li er bedre, men jeg tror ikke jeg går på de umiddelbart...

 

Har du noen formening om Antec NSK1380? Det er jo ikke HTPC kabinett.

Lenke til kommentar
Ref. mitt forrige svar, tror kjøleribbe og vifre vil passe meget godt ut fra den situasjonen du beskriver. Nevnte det ikke, men jeg har disse montert inn i en eldre versjon av dette HTPC kabinettet:

 

http://www.silverstonetek.com/products/p_c...=gd01&area=

 

Kabinettet er trangt, og har dårlige kjøleegenskaper bortsett fra de meget bråkete viftene i bakkant som av denne grunn aldri har vært aktivert. Allikevel holder denne kjøleløsningen CPUen på behagelige 40 grader. Dette til tross for at prosessoren produserer ca 105W varme når den er i drift. Den passive kjøleribben på skjermkortet og chipsettet drar også god nytte av å ha en 140mm vifte i drift midt inne i kabinettet.

 

Støynivået er nå akkurat like lavt som det var med vannkjøling, og det eneste som kan høres er en 120mm vifte i strømforsyningen, samt noe klukking fra en stillegående Seagate disk.

 

Ang. kabinett, vil jeg anbefale å styre bort fra HTPC kabinett dersom det ikke er det du bygger. Dette da de ofte er dårlig designet med tanke på kjøling og plass samt at prisen er høy.

 

Anbefaler noen av de mindre kabinettene til Lian-Li. Kabinettene er stilrene og av god kvalitet. Aluminium hjelper i massevis på kjøleegenskapene til små maskiner, og dessuten er det lett å jobbe med dersom man vil legge personlig preg på maskinen.

 

 

Hva med et slikt?

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=106292

 

Med dette kabinettet burde du kunne droppe 140mm viften over prosessorkjøleren og bare basere deg på at kjøleviften fra strømforsyningen holder kjøleribben kald nok. Kan være en liten risk å ta, men det burde ikke være noe problem. Alternativt kan du virdere neste størrelse opp i samme serie.

 

Alu har ikke nevneverdig bedre kjøling om du ikke har et kabinett svært fattig på luftgjennomstrømming, i tilegg er det tynt og skranglete, og Lian Li er dyrt. Faktisk vil jeg si at de insiterer på å bruke alu hele tiden er en ulempe med Lian Li sine kabinett. Og har man plass så bør man gå for en tårnkjøler, de gir over hele fjøla de beste resultatene. Det fordrer dog en viss størrelse på kabinettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...