Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Raskere torrent nedlastning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg tar kabelen som går fra modemet rett i pcen får jeg internett på pcen, men mister jo det trådløse nettverket da.

Sett den trådløse routeren som Acsesspoint. Hvis firmwaren ikke støtter dette så prøv å installerer open wrt eller free wrt. Enable uPnP i router og utorrent.Hjalp ihvertfall for meg.

Hvis du prøver med kabel rett i modemet så kan du sjekke om det er router som er problemet.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at pc som skal kjøre torrents bør definitivt ha kabelnett, ikke trådløst. Det ødelegger hastigheten for alle som er på nett.

Anbefaler også å legge inn DD-WRT hvis trådløs ruter støtter det. Mye bedre programvare enn Linksys utvikler selv. Og mange flere valg =)

 

Første du må gjøre er å åpne nødvendige porter i både trådløs ruter og i boksen fra nettleverandør. Finn et valgfritt tall mellom 3000 og 63000 mener jeg å huske. Åpne både UDP og TCP (heter det ikke noe sånt??)

Lenke til kommentar

Her er bilde av routern og modemet. Ledningen helt til høyere i modemet går til routeren. ( den øverste på bilde av routeren)Resten av ledningene som kommer ut av modemet er tv,telefon,strøm. Fra routeren går det også en kabel til en stasjonær pc. De andre dataene i huset, samt ps3 går på det trådløse.

 

Som sagt er jeg veldig lite erfaren på disse greiene så fint om dere forteller litt om det jeg skal gjøre? er det bare og gå inn og huke på en greie i routeren som med UPnP? eller er det noe vanskligere som man kanskje kan finne en guide til?

post-93828-1237848084_thumb.jpg

post-93828-1237848093_thumb.jpg

Endret av MooseOnTheRun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det som er at du må legge inn portregler i både modemet og routeren får å få åonet en port til en maskin som er koblet til Linksysen. Da får du dobbeltnat.

Om du legger inn en portregel i linksysen, (slikt du har beskrevet tidligere), er er porten sikkert stengt i modemet...

Lenke til kommentar

Han har ingen ulighet til å konfigurere hjemmesentralen selv.

 

Hvilken IP adresse får ruteren din fra hjemmesentralen? (står sikkert under "status" siden til ruteren din)

 

Sjekk om den får tildelt en 10.xx.xx.xx adresse, da kan det hende at du må kontakte lyse for å få åpnet den akutelle porten. Da de er rutet i sentralen.

Du kan enkelt sjekke dette ved å gå til http://ipadresse.no/ og se om IP-en der er den samme som ruteren din mottar.

 

Ett alternativ (som jeg tilslutt endte opp med) er å bestille fast IP adresse hos lyse, da får du tildelt en offisiell IP adresse som går utenom lyse sitt subenett i sentralen. Når jeg bestilte dette kosta det 10kr i mnd.

 

Har også hørt om andre som har satt hussentral i bridge/transperant for å omgå problemet, men kjenner ikke selv til nøyaktig hva dette gjør/er.

Lenke til kommentar

står at ip adressen til routern er 192.168.1.1. Når jeg går på siden du linker til kommer det opp en HELT annen ip adresse, 79.xxx.xx.xxx

Finner ikke no 10.xx.xx.xx under status siden til routern.

 

Syns det er litt rart hvis man ikke kan åpne porter selv. Fibernett skal jo være raskere/bedre men blir jo ikke noe raskt hvis du ikke får åpnet noen av portene programmene dine bruker...

Lenke til kommentar
står at ip adressen til routern er 192.168.1.1. Når jeg går på siden du linker til kommer det opp en HELT annen ip adresse, 79.xxx.xx.xxx

Finner ikke no 10.xx.xx.xx under status siden til routern.

 

Syns det er litt rart hvis man ikke kan åpne porter selv. Fibernett skal jo være raskere/bedre men blir jo ikke noe raskt hvis du ikke får åpnet noen av portene programmene dine bruker...

 

Det du oppgir der er ruterens lokale IP adresse, jeg tenker på IP adressen den mottar på WAN siden fra Hussentralen. Kikk igjen.

 

På min linksys ligger det under status:

 

Login Type: Automatic Configuration -DHCP

IP Address: 81.xx.xx.xx

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 81.xx.xx.xx

DNS 1: 81.167.36.3

DNS 2: 81.167.36.11

 

 

De gjør det slik for å spare offisielle IP adresser, mange brukere ser ikke på dette som ett problem.

 

Men det er absolutt ikke sikkert dette gjelder deg, men de gjorde det slik for meg og mine svigers har helt lik hussentral som deg, og de har samme "problem". Hussentralen har ikke ett grensesnitt for oss å administrere. Dersom du mottar en IP adresse på 10.xx.xx.xx så er ikke dette en gyldig offisiell IP adresse men den 79.xx.xx.xx adressen du oppgir er det og ligger i rangen Lyse deler utifra.

 

Dersom du har en 10.x.x.x adresse betyr det i bunn og grunn at det er flere sluttbrukere (Antakeligvis bare deg men du mottar flere 10.x.x.x adresser fra de 3 portene i sentralen som deler den) i din sentral som deler den 79.xx.xx.xx adressen, og NAT regelen for porten du ønsker å åpne må ligge der mot 10.x.x.x adressen du mottar på Linksysen din.

 

Tungvint og kjip måte å gjøre det på men sånn er det faktiskt for noen Lyse kunder, jeg var på en slik sentral før, og forsåvidt nå også. Forhåpentligvis slutter de med denne løsningen når IPv6 kommer for fullt.

 

NB: Det er jo selvfølgelig ikke sikkert dette gjelder din sentral. Og finner du ikke utav det så ta en tlf til lyse, de er jo stort sett behjelpelige.

Endret av Lego
Lenke til kommentar

Connection Type: DHCP Client

Internet IP Address: 192.168.10.101

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.xxx.xx.x

DNS IP Address: 81.xxx.xx.x

MAC Address: 00:xx:xx:xx:xx:xx

 

Dette er kommer opp når jeg trykket på status. Da går den på underkatogorien "Router" (andre alternativer er local network, wireless og system performance)

dette kommer også opp under "router"

fw verson, Nat= enable, loader version og no mer...

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg var ute etter, den adressen du mottar der er ikke en ofisiell IP adresse ut mot internet. Hvis det var det så er det den som ville visst på ipadresse.no.

 

Så her ligger det ett subnett som antakeligvis er tildelt deg som deler den 79.x.x.x adressen din. Derfor må det ligge en NAT regel til den 192.168.x.x adressen i tillegg til den regelen du allerede har laget i Linksysen.

 

Nå har jeg sikkert forvirra deg masse med 10.x.x.x subnettet, men det er det de har benyttet hos meg. Men det samme gjelder for subnettet du oppgir.

 

Gir dette mening? forstår du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Forstår ikke så alt for mye nei! :p men vil dette si at jeg ikke kan fikse problemet selv eller kan jeg gjøre det?

 

Du må nok kontakte lyse, med mindre de har gjort endringer på hussentralene i senere tid so gjør at du kan endre det selv. Hvis du kan det så informerer dem helt sikkert om det.

 

Men du kan igrunnen spare deg for masse trøbbel ved å skaffe deg en fast IP hos dem. Ring å hør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...