rublings Skrevet 19. mars 2009 Skrevet 19. mars 2009 Nå driver jeg å snuser på stasjonær pc som jeg skal bruke som en allrounder. Den skal stå på tv-benken og kjøres med tv som skjerm. Jeg ser på alt mellom 3-5000 men jeg vet ikke hva jeg trenger. Har ikke kjøpt ny pc på 2 år og det skal visst ikke mer til før man føler seg helt fortapt i en jungel av spesifikasjoner. Min forrige pc var en Asus laptop, 17", 1,6Ghz Amd X2, 2gig ram, Nvidia 7600go 512mb og 120gb harddisk. Denne kostet da for to år siden 12.000kr og var helt suveren overfor den gamle stasjonæren min. Nå har jeg prøvd å se litt på nettet og funnet ut at den pcen er jo absolutt helt utdatert, ødelagt er den og. Nå har jeg overlevd nesten 1 år bare på skolepcen jeg har fått fra fylkeskommunen, og den er helt utrolig treg. Da kommer endelig det denne tråden handler om; Hva må jeg gi for en pc som holder i et par år. Jeg vil ikke bruke mer enn max 5000, da jeg ikke ser noe poeng med en pc som er helt "overkill". Kriterier: - 3000-5000,- - Ingen skjerm, bare pc - Brukbar ytelse, kommer nok ikke til å brukes så mye til spill men en runde rFactor og Source på max grafikk i ny og ne bør gå fint. Dette er jo ikke spill som krever så mye uansett. - Ikke noe trege greier. Hater når bytting mellom programmer tar mange sekunder, ikke minst oppstart av Windows. Hva som er godt nok for meg får dere komme frem til, men vi snakker som dere ser ikke akuratt High-End maskin her. - Sist men ikke minst, jeg vil ikke ha en pc som er treg etter 6mnd. Helst et system som kan oppgraderes uten alt for stor problemer. Det er jo det som er så greit med stasjonær kontra laptop Ser nå at det ble veldig mye, men satser på at dere finner noe som er bra nok Hadde satt veldig stor pris på slike lister som man setter opp på prisguiden. Takker på forhånd for all hjelp
jornboss Skrevet 19. mars 2009 Skrevet 19. mars 2009 (endret) Jeg laget et forslag som har HDMI-tilkobling. Skjermkortet bør holde bra for en TV-skjerm. Kabinettet er stille; det er lydisolert med matter. Resten av systemet har grei ytelse. Handlevogn Dersom du skal tenke fremover med feks DDR3 minne, kan du kjøpe dette hovedkortet i steden. Du kan da kjøpe DDR3 minne isteden med en gang, feks disse. Jeg ville ikke skiftet skjermkortet, selv om dette nye hovedkortet ikke støtter SLI. Når du evt oppgraderer nytt skjermkort så tipper jeg at du kaster 9600GT; ihvertfall hvis utviklingen fortsetter slik det er i dag. Jeg har strømforsyning fra Tagan; den er stille. Du kan evt vurdere en slik. Men 500 W er kanskje ikke så fremtidsrettet. Jeg har den på 680W; men den fikk jeg på tilbud... Endret 19. mars 2009 av jornboss
rublings Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Skrevet 19. mars 2009 Det som er så greit med stasjonær vet du, kan jo bytte ut komponenter etter hvert Jeg tror nok aldri jeg vil få behov for SLI, DDR3 minne er nok litt over det jeg trenger også. Er ikke kanskje 9600gt litt pinglete? Broren min har 8600 i Xps-laptopen sin. Er ikke sånn ekstremt bra, men det holder jo kanskje?
alexpea22 Skrevet 19. mars 2009 Skrevet 19. mars 2009 Spar ytterligere 250kr ved å gå over til et Antec Sonata III kabinett med innebygd 500w strømforsyning. Kabinettet er markedsført i lys av sin stillhet, og scorer meget bra på alle områder i tester. Mulig du kan spare et par hundre kroner til ved å kjøpe Asus P5K hovedkort istedet.
jornboss Skrevet 19. mars 2009 Skrevet 19. mars 2009 (endret) Ut i fra ditt behov virket ikke 9600GT pinglete:), men hvis du synes det så er det helt klart at pr idag er det HD4850 som gir mest for pengene. Skal du ha et virkelig godt kort under 2000,-, kjøper du HD4870 1 GB. De koster 1800,- og da får du med et spill FarCry eller noe slikt gratis. Men det GT9600 til 745,- er ganske bra. I forhold til 8600 GS COH så er det natt og dag. Endret 19. mars 2009 av jornboss
rublings Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Skrevet 19. mars 2009 Så 9600gt er merkbart bedre en 8600kortet man får i xps 1530?
jornboss Skrevet 19. mars 2009 Skrevet 19. mars 2009 (endret) I forhold til 8600 GTS her et bare et eksempel COH så er det natt og dag. En til Endret 19. mars 2009 av jornboss
rublings Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Skrevet 19. mars 2009 Ser man det ja, takk for at du oppklarte det Da er det nok mer enn nok til mitt bruk. Bør jeg satse på firekjerne eller tokjerne? Amd eller Intel?
-Tommy Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Du må også huske på at laptop versjonen av 8600gt er svakere enn stasjonær versjonen så forskjellen er enda større enn det du ser på de testene. På et så lavt budsjett så ville jeg gått for Intel Dualcore
rublings Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Skrevet 21. mars 2009 Tusen takk for mange bra forslag, er veldig til hjelp. Kan noen sette opp en mini-pc for meg? En slags media-pc? Vet at det er begrenset hva man får for pengene når man må forminske alt fysisk, men har lyst å se hva jeg får for pengene hvis jeg går for et "mini"-kabinett istedenfor midi-kabinett. Ser liksom litt bedre ut ved siden av x360, forsterker og tv Men er fult klar over at jeg får mindre ytelse for pengene. Hvis det er veldig stor forskjell så går jeg bare for midi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå