Gå til innhold

Ble nektet å jobbe med Hijab på 7-11 - begynte med Hijab dagen før


fox

Anbefalte innlegg

Så skal det jo sies at et hakekors tatovert i panna er både et par hakk mer støtende enn et skjerf over håret, og også sier mer om personen som har det.

Nei. Et hakekors kan bety mye rart, det er er ikke predefinert hva det sier om personen. En hijab derimot, sier alt om en persons livssyn.

Hva som er støtende er fullstendig individuelt. En islam-hatende nazi vil finne en hijab mye mer støtende enn et hakekors. Kanskje gjelder det samme en hindu.

 

Nuvel. det finnes 1.3 milliarder muslimer i verden, og alle mener langt ifra det samme. Hijaben sier til nød at kvinnen som bærer den bekjenner seg den muslimske tro. Hakekorset, i den vestlige verden, har derimot en klart definert betydning. At det "egentlig kan bety noe annet" er et argument som ikke holder mål, for det har i vår tid blitt ett av verdens mest gjenkjennelige symboler for ondskap (dersom man mener naziene representerte ondskap, da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett deg i arbeidsgivers situasjon, grunnen til å ha jobbintervju er jo å luke ut de man ikke vil ha jobbende hos seg. Dette er spesielt viktig i en jobb som innebærer kundebehandling og service.

 

Hvis det kommer noen til jobbintervju og ser ut som en helt vanlig ungdom og oppfører seg ordentlig ville jeg vurdert å gi han jobben. Men hvis den samme personen kommer dagen etter med mye piercings i ansiktet, svarte skinnklær og hanekam vil jeg ikke si det er den samme jeg gav jobb i gårsdagens intervju... Men hvis hun plutselig kommer med hijab, da er det greit?

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har alle ansatte klare regler for hva som er lov å gå med og ikke. Det er blandt annet ikke lov med hodeplagg. Jeg har feks ikke lov til å bruke caps eller noe annet jeg måtte ønske å sette på toppen av hodet. Om en muslim skulle fått lov til å gå med hijab, skulle jeg også fått lov til å gå med caps (Som jeg alltid går med, og kan sies å være en del av min identitet). Hva er egntlig forskjellen på en hijab og en caps? Ingenting, bortsett fra at en hijab symboliserer ditt livssyn, din ideologi og din religiøse bakgrunn. Greit nok at muslimske kvinner nærmest blir tvunget til å gå med hijab grunnet deres religion, men hvorfor skal det gå utover alle andre? At din religion ber deg om en ting, betyr ikke at alle andre automatisk skal godta det. Om det kommer en med hijab på min arbeidsplass skal jeg sette en bøtte på hodet, det er akuratt samme sak...

Lenke til kommentar
Endelig noen som setter foten hard ned. Flott at 7-eleven torde å si i fra. Bra!

 

Beklager

 

Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitan Servicehandel som eier 7-eleven-kjeden synes det er leit at Tanveer opplevde å bli nektet å jobbe med hijab.

 

- Det jobber folk med hijab på 7-eleven og på Narvesen. Vi skal være fleksible, ikke diskriminere og ha rom for alle, sier hun.

 

Flateby tar likevel selvkritikk på at uniformsreglementet kanskje ikke er presist nok.

 

- Vi vil vurdere om det skal stå eksplisitt i reglementet at hijab er tillatt, slik at det ikke oppstår flere misforståelser, sier Flateby.

 

Nå kunne jeg jo valgt å tro godt om deg og anta at det du mente var at det er flott at 7-eleven sier klart fra om at Hijab på arbeidsplassen er greit. Jeg har en anelse om at det ville vært feil.

Lenke til kommentar
Du må gjerne tro godt om undertegnede om du ønsker, det er bare hyggelig :)

 

Jeg trodde for en stakket stund at det faktisk var noen som hadde sagt nei, til muslimene og deres krav, men hvordan kunne jeg tro det i dagens sosialist Norge. Beklager.

 

@Alinoe

 

Altså, butikksjefen sier jo blankt nei. Det er Reitangruppen som ønsker å overkjøre han her. Og som jeg skriver tidligere er butikksjefen fra Tyrkia og trolig muslim selv.

Lenke til kommentar

Det har dessverre skjedd mye der. Mange av rektorene i universitetene har blitt erstatt med rektorer som sympatiserer med den "moderat" (latterlig snillisering) islamske regjeringen, og tillater at det brukes hijab (av mangel på et bedre ord) i universitetene de styrer. Dette har også gått videre ned på videregående nivå.

Lenke til kommentar
Så skal det jo sies at et hakekors tatovert i panna er både et par hakk mer støtende enn et skjerf over håret, og også sier mer om personen som har det.

 

For deg kanskje, men for meg utgjør det ingen forskjell. Er det du eller jeg som har rett? Du mener altså at det er noe galt med en hinduist som har tatovert et hakekors i panna, mens det er greit for muslimer å vise sine religiøse symboler? Hva er dette for slags dobbeltmoral?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...