Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må man betale for å få psykolog hjelp?


muummi

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er en gutt på snart 20 år som i den siste tiden har vært ganske deprimert, jeg har tenkt på å reise til legen, og der blir jeg sikkert sendt videre til en psykolog eller noe. Men må jeg betale for dette? har ikke jobb og har tynt med penger. Vil heller ikke at muttern og fattern skal vite om dette. Jeg har tidligere vært i kontakt med BUP for en del år tilbake.

 

Noen som vet? takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har penger til det, så kan sosialkontoret dekke det. Det går som regel fint å få med seg en regning etter timen, og så kan du ta med regningen til sosialkontoret sammen med papirer som viser hva slags inntekt du har, hvor mye du har på kontoen etc. Tror det er en viss egenandel du må betale, 1780 kr. per år, før det blir gratis. Men vet ikke om det er annerledes med BUP. Det husker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hva du må ut med kommer an på. Mange psykologer går inn under refusjonsordningen, det vil si at du må ut med 1780 av dine egne kroner før staten spanderer ut året. Hvis ikke betaler du fullpris per konsultasjon, men det har vel ikke du råd til. Blir du henvist til en distriktspsykiatrisk poliklinikk med krav på øyeblikkelig hjelp slipper du å betale for dette. Det skal dog litt til å få innrømmet det behovet, men det er ingen grunn til ikke å smøre tykt på når henvisningen skal skrives. Ikke finn på å si at du ikke har tenkt å ta ditt eget liv. Hvis legen stiller deg dette uærlige utsilings-spørsmålet kan du også være uærlig.

Lenke til kommentar
Hva du må ut med kommer an på. Mange psykologer går inn under refusjonsordningen, det vil si at du må ut med 1780 av dine egne kroner før staten spanderer ut året. Hvis ikke betaler du fullpris per konsultasjon, men det har vel ikke du råd til. Blir du henvist til en distriktspsykiatrisk poliklinikk med krav på øyeblikkelig hjelp slipper du å betale for dette. Det skal dog litt til å få innrømmet det behovet, men det er ingen grunn til ikke å smøre tykt på når henvisningen skal skrives. Ikke finn på å si at du ikke har tenkt å ta ditt eget liv. Hvis legen stiller deg dette uærlige utsilings-spørsmålet kan du også være uærlig.

 

så du mener legen kommer til å spørre om det?

Lenke til kommentar
Tror det er en viss egenandel du må betale, 1780 kr. per år, før det blir gratis. Men vet ikke om det er annerledes med BUP. Det husker jeg ikke.

 

Regner med at jeg ikke går under BUP lenger siden jeg snart er 20 år

Slik var det før. Nå er grensen for å gå til BUP økt til 23 år. Du kan jo gjøre et forsøk og se om du får et tilbud der! ;)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...