Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tanker rundt kriminalitet - offentlig kriminalitet


akle

Anbefalte innlegg

Holder på og skrive om kriminalitet, men trenger noen tanker og meninger rundt tema.

 

Har selv stilt meg noen spørsmål og tanker. Det Israel gjør/drev på med, de bryter jo Genevekonvensjonene, men kan de bli straffet for det. Hvordan og av hvem?

 

Hørte noen snakke om NAV her om dagen og mente det var kriminalitet når de ikke får utbetalt dagpenger (er ikke helt oppdater på saken der).

 

Har lyst på noen tanker rundt offentlig kriminalitet, kriminalitet begått av samfunnet - eller hva man kan kalle det.

Det som er vanskelig med saken er og få det forankret i fakta slik at jeg kan skrive om det.

 

Mvh

Akle

Endret av akle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv stilt meg noen spørsmål og tanker. Det Israel gjør/drev på med, de bryter jo Genevekonvensjonene, men kan de bli straffet for det. Hvordan og av hvem?

 

Når man snakker om 'kriminalitet' kan dette forstås i vid eller snever forstand. Den vide forstand refererer til alt som er eller burde vært straffbart, altså en moralsk oppfatning. Den snevre forstanden refererer til hva som er straffbart etter et lands lovgivning. Genevekonvensjonene tilhører internasjonal rett, ikke strafferett. Israel kan ikke påtales eller settes til doms under et annet lands domstoler -- dette bryter med suverenitetsprinsippet.

 

En stat kan dømmes under statuttene til International Court of Justice, men det er ikke mitt felt, så jeg vil unngå å kommentere det.

 

Hørte noen snakke om NAV her om dagen og mente det var kriminalitet når de ikke får utbetalt dagpenger (er ikke helt oppdater på saken der).

 

Har lyst på noen tanker rundt offentlig kriminalitet, kriminalitet begått av samfunnet - eller hva man kan kalle det.

Det som er vanskelig med saken er og få det forankret i fakta slik at jeg kan skrive om det.

 

Dette er 'kriminalitet' i vid forstand når man snakker om at det er 'kriminelt' at man ikke får utbetalt dagpenger. Et relevant rettsområde er misbruk av offentlig myndighet som stort sett behandles i straffelovens kapittel 11 (forbrytelser i den offentlige tjeneste) og 33 (forseelser i den offentlige tjeneste). Misbruk av offentlig myndighet vil også få konsekvenser etter forvaltningsretten -- et vedtak er klart ugyldig hvis offentlig myndighet er misbrukt.

 

Når man snakker om kriminalitet begått av samfunnet er det gjerne det mest graverende man tenker på -- justismord. For berømte eksempler, se etter Liland-saken, Hage-saken og Moen-saken. Noen vil også anse dødsstraff som "kriminalitet begått av (eller i alle fall legitimert av) samfunnet", så du kan trekke inn den vinklingen.

Lenke til kommentar
En stat kan dømmes under statuttene til International Court of Justice, men det er ikke mitt felt, så jeg vil unngå å kommentere det.
Men da må staten gå med på å gå til retten, de kan ikke tvinges til International Court of Justice. (slik jeg og du blir tvunget til straff hvis vi begår et lovbrudd)

 

Når man snakker om kriminalitet begått av samfunnet er det gjerne det mest graverende man tenker på -- justismord. For berømte eksempler, se etter Liland-saken, Hage-saken og Moen-saken. Noen vil også anse dødsstraff som "kriminalitet begått av (eller i alle fall legitimert av) samfunnet", så du kan trekke inn den vinklingen.
Likte det du skrev her, dette var noe jeg ikke hadde tenkt på.

Takk for svar.

 

 

 

I følge samfunnsfag-boka mi er kriminalitet et sosialt avvik som bryter med straffeloven, men tydeligvis brukes kriminalitet i bredere grep. Kan man si at en del folk vill ha strenger straffer, lover og regler, eller brukes det i uvitenhet?

Endret av akle
Lenke til kommentar
En stat kan dømmes under statuttene til International Court of Justice, men det er ikke mitt felt, så jeg vil unngå å kommentere det.
Men da må staten gå med på å gå til retten, de kan ikke tvinges til International Court of Justice. (slik jeg og du blir tvunget til straff hvis vi begår et lovbrudd)

 

Dersom staten har anerkjent statuttene til ICJ, kan den dømmes av ICJ. Med begrunnelse i statens suverenitetsprinsipp kan en stat til dels også nekte å anerkjenne resultatet i den enkelte sak, men som sagt, dette er ikke mitt felt.

 

Når man snakker om kriminalitet begått av samfunnet er det gjerne det mest graverende man tenker på -- justismord. For berømte eksempler, se etter Liland-saken, Hage-saken og Moen-saken. Noen vil også anse dødsstraff som "kriminalitet begått av (eller i alle fall legitimert av) samfunnet", så du kan trekke inn den vinklingen.
Likte det du skrev her, dette var noe jeg ikke hadde tenkt på.

Takk for svar.

 

 

 

I følge samfunnsfag-boka mi er kriminalitet et sosialt avvik som bryter med straffeloven, men tydeligvis brukes kriminalitet i bredere grep. Kan man si at en del folk vill ha strenger straffer, lover og regler, eller brukes det i uvitenhet?

 

Selvfølgelig kan man si at en del vil ha strengere straffer, og at mange gjerne ser at visse ting i større grad kriminaliseres (gjøres til gjenstand for forbud), men dette er spørsmål om politikk, ikke jus. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...