Gå til innhold

Fant masse eldre pentax fotoutstyr på loftet


Anbefalte innlegg

Fant en koffert med masse fotoutstyr i. På loftet til mamma og pappa. Tror pappa var fotogal når han var ung.

-fast 400mm f/5.6

-fast 135mm f/3.5

-fast 20mm f/4

-zoom 70-150 f/3.5

-2x teleconverter

-3 ringer med hvert sitt nummer. Numrene er 1, 2 og 3. Forskjellige lengde på dem.

-masse filere og noen med farger

-et gammelt pentax kamera

-noen filmruller med ISO64

(alt på hukommelsen, så forbehold om feil)

 

Jeg lurer på om dette kan brukes idag?

Hvor bra er dette utstyret optisk?

Det er nok ikke aktuelt å selge det, men for nysgjerrighetens skyld kan det være moro å vite hvor mye det er verdt.

 

Bilder tatt med kompaktkameraet til morra mi :p

pentax_foto_gammelt014.jpg

 

pentax_foto_gammelt013.jpg

 

pentax_foto_gammelt002.jpg

 

pentax_foto_gammelt004.jpg

 

pentax_foto_gammelt005.jpg

 

pentax_foto_gammelt007.jpg

 

pentax_foto_gammelt009.jpg

 

pentax_foto_gammelt015.jpg

Endret av btl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, alt kan brukes i dag, med adapter i hvert fall (kommer an på fatningen). Hvis ingen du kjenner har bruk for det kan jeg godt spandere en Norgespakke på det :-) Om det er verdt noe særlig lenger er umulig å si uten å vite nøyaktig hvilke varianter det er, men det har nok kostet litt en gang...

 

Optisk er i hvert fall fastoptikken meget god. Zoomen finner jeg ikke noe steds - har den en annen blenderverdi? Mellomringene er uten optikk og er derfor like gode som nye (uten automatikk). Kameraet er umulig å si noe om, mens filmen kan antakelig kastes med mindre det er veldig kaldt på loftet til foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte kanskje å kjøpe meg et pentax kamera for å kunne teste dette utstyret, evt ha det som reservekamera hvis jeg skal gjøre noe moro.

 

Litt mer info:

Kamerahus: Pentax asahi ME 9775096

-MC Soligor 70-150mm f/3.5 ø55 no.3789043

-MC Soligor TELE-AUTO 400mm f/5.6 ø72 no.3780736

-smc pentax-m 1:4 20mm 6759901 asahi opt.co.japan ø49

-ringene er uten glass og står kun "asahi pentax japan"

-Soligor MC auto teleconverter 2x to fit pentax-K lens made in japan

-smc pentax-m 1:3.5 135mm 6442237 asahi opt.co.japan

Lenke til kommentar

SMC-M 20mm og 135mm er i hvert fall prima vare. ME er et finfint manuelt kamerahus, lansert i 1976. All optikken passer uten adapter på nye kamerahus, men du må bruke nedblendet lysmåling, da man justerer blenderen på objektivet... Mellomringene vil nok gjøre det samme uansett hva slags optikk du setter på dem, men ellers er de helt fine. De forbedrer nærgrensen til objektivene du setter på, gir deg bedre makroegenskaper...

 

Soligor-objektivene må nesten prøves, men kan godt være utmerkede objektiver. Særlig 400mm tror jeg kan være fin, jeg har personlig mest tiltro til fastoptikk i denne årgangen, men også zoomen kan være fin...

Lenke til kommentar
All optikken passer uten adapter på nye kamerahus, men du må bruke nedblendet lysmåling, da man justerer blenderen på objektivet...

Hei

 

Jeg har kun erfaring med å justere blender på kamerahuset (canon), så hvis du kunne utdypet dette litt mer hadde det vært fint. Jeg ser det er en blenderring på objektivene, som man kan vri på. Er det noe jeg skal justere på kamerahuset for å få "nedblendet lysmåling"?

 

Skal prøve å få tatt litt bilder av ustyret her og legge det opp til photobucket :)

Lenke til kommentar
Jeg har kun erfaring med å justere blender på kamerahuset (canon), så hvis du kunne utdypet dette litt mer hadde det vært fint. Jeg ser det er en blenderring på objektivene, som man kan vri på. Er det noe jeg skal justere på kamerahuset for å få "nedblendet lysmåling"?
Du justerer blenderen på objektivet, så må du måle lyset når objektivet er blendet ned, nye kameraer vil måle lyset med objektivet vidåpent, for å blende ned objektivet rett før bildet tas... På Pentax må man trykke på en knapp for å gjøre dette, aner ikke hvordan det er på Canon (som kan gjøre dette om du skaffer en adapter til objektivene)...
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å leve med manuell fokus og manuell justering av blender så vil de kunne gi deg mye.

 

Vil tro at 20mm er det mest verdifulle objektivet. For mer info om de forskjellige objektivene så kan du ta en titt på Pentaxforums lens database.

 

Her er en tråd med eksempelbilder tatt med forskjellige Pentax-M objektiver

 

For å komme i gang ville jeg anbefalt ett brukt K10D hus, og investert i en mattskive med splittprisme for hjelp til manuell fokus. De får du til noen hudrelapper på ebay og er enkle å montere.

Lenke til kommentar

Du finn litt gamle brukartilbakemeldingar på denne sida. http://stans-photography.info/

 

Orginal pentax vil passe direkte, når det gjeld dei to andre objektiva veit eg ikkje ikkje om dei passer direkte uten modifikasjon. Eg hadde ein eldre Vivitar, der beskyttelsen over blender stikka måtte files ned for å få objektivet montert på kamerahus.

 

Om det er verdt å handle Pentax hus berre for å utnytte desse objektiva, må du sjøl vurdere.

 

Prøv å få deg ein brukt istDS eller K10D/20D, då kan du bytte til splitt prisme relativte enkelt, samt full lysmåling, bra søker... og bildestabilisering (K10D/K20D) :thumbup:

Lenke til kommentar
For å komme i gang ville jeg anbefalt ett brukt K10D hus, og investert i en mattskive med splittprisme for hjelp til manuell fokus. De får du til noen hudrelapper på ebay og er enkle å montere.

Hei.

mattskrive og splittprisme har jeg aldri hørt om før. Kan du fortelle litt mer om dette :)

Lenke til kommentar
Ulempen kan være at du finner ut at Pentax lager bedre kameraer enn Canon ...

 

Tom

 

I hvilken del av produksjon/montering er Pentax bedre/flinkere på og lage kameraer :)

 

Hei.

mattskrive og splittprisme har jeg aldri hørt om før. Kan du fortelle litt mer om dette :)

 

Hvis du ser inn i søkeren på ME'en du har ser du en runding som består av to halvdeler,når du vrir på fokusringen vil motiver i de to havdelene bli usymetrisk"loddrett" og når de er symetrisk har du korrekt fokus.

Denne formen for fokusering er ikke orginalt i digitale speilreflekser og monteres inn i etterkant.

Lenke til kommentar
Ulempen kan være at du finner ut at Pentax lager bedre kameraer enn Canon ...

 

Tom

 

I hvilken del av produksjon/montering er Pentax bedre/flinkere på og lage kameraer :)

 

Værtetting og SR, samt en del detaljer som f.eks innebygget trådløs blitsstyreing, intervallometer, osv. Og så kan det jo hende at han vil verdsette ergononien da vet du :)

 

Men Tom mente ikke nødvendigvis at Pentax er bedre rent objektivt sett. Hadde han ment det, så ville han vel brukt det selv.

Folk har ulik smak. Og sjansene er vel der for at det kan falle i smak hos nettopp trådstarter?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ulempen kan være at du finner ut at Pentax lager bedre kameraer enn Canon ...

 

Tom

 

I hvilken del av produksjon/montering er Pentax bedre/flinkere på og lage kameraer :)

 

Værtetting og SR, samt en del detaljer som f.eks innebygget trådløs blitsstyreing, intervallometer, osv. Og så kan det jo hende at han vil verdsette ergononien da vet du :)

 

Men Tom mente ikke nødvendigvis at Pentax er bedre rent objektivt sett. Hadde han ment det, så ville han vel brukt det selv.

Folk har ulik smak. Og sjansene er vel der for at det kan falle i smak hos nettopp trådstarter?

 

Var litt ironi i innlegget mitt,basert på en forholdsvis difus påstand.

 

Så det jeg lurte på var hvordan Pentax produserte kameraene bedre,ved at de bruker låsolje på skruene,kanskje en eksta rens av speil før montering eller bedre skrudriller i produksjonen en Canon.

 

Forstår du hvor jeg vil hen :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg var på ClasOhlson idag og kjøpte nye batterier til kameraet idag. Kjøpte også en filmrull fordi jeg hadde lyst til å ta noen testbilder. Desverre viste det seg at kameraet var ødelagt :( Hendelen for å dra frem filmen har ikke mekanisk kontakt rullemekanismen for å dra frem filmen til neste bilde. Planen var å bruke opp de 3 filmrullene jeg kjøpte og få en fotobutikk til å overføre bildene fra film til CD.

 

Det går selvfølgelig ann å skaffe seg et annet pentax speilrefleks, men jeg fikk en annen ide. Finnes det noe adapter slik at jeg kan bruke disse objektivene på mitt Canon kamera?

Lenke til kommentar
har du kontrollert at hjulet med sveivemekanismen er ordentlig nedtrykt ?

Selv om det se ut til og være i orden skal det ned et par millimeter til,lirk det litt frem og tilbake samtidlig som du trykken ned.

Den er løs, når jeg setter den ned igjen tar den ikke tak. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...