Gå til innhold

Hjelp til valg av riktig tilleggsutstyr til Canon EOS 450D?


Anbefalte innlegg

Jeg har idag ett Canon EOS 450D med 18-55mm objektiv, som jeg ikke føler meg helt fornøyd med. Problemet er bare det at jeg ikke har god nok peiling til å vite hva som er årsaken til at jeg ikke er fornøyd :blush:

 

Jeg har (hittil) tatt svært mange innendørs bilder, hvor jeg velger å ikke bruke blits pga skyggene den skaper. Men jeg føler at jeg må veldig lavt ned med lukkertiden (ofte 1/4 - 1/20), + iso mellom 800 - 1600, noe som skaper veldig uklare bilder. Jeg føler meg også ofte tvunget til å måtte ha blenderen på f3.5, noe som tilsier en brennvidde på 18mm, når jeg helst ville gått nærmere, + hatt mer dybdeskarphet (klarhet over "alt" på bildet, beklager viss jeg roter med det tekniske ;))

 

Noen som kan gi meg litt hjelp her?

 

Takker på forhånd...

Endret av TSP
La til "til Canon EOS 450D?" i emnetittel for å gjøre den mer beskrivende. - TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal problemstilling de fleste møter på i starten, ingen grunn til frustrasjon. Det positive her er at du ikke trenger nytt/bedre objektiv eller kamerahus. Kjøp deg en ekstern Canon Blits, pek den i taket for å unngå skygger. Velg manuell på kamera og sett lukkertid på 200 (high speed på blits nødvendig?), samt blender du føler er riktig. Rett hvitbalanse om ikke kamera klarer dette for deg gjør også susen (bruk gråkort).

 

Du kan selvsagt kjøpe 1D mkIII og kjøre uten blits, men resultatet med ditt kamera + blits blir mye bedre. Bare viktig å tenkte på ved blitsbruk er å ikke peke blitsen direkte på motivet, bruk tak/vegger for å reflektere lys.

Lenke til kommentar

Siden det ikke fremkommer klart av forrige innlegg. Det du trenger er mer lys.

Etter din beskrivelse av blenderåpning, lukkertid og ISO er det alt for mørkt til å få gode skarpe bilder håndholdt. Blits er en enkel å grei metode for å løse det på.

Lenke til kommentar
Siden det ikke fremkommer klart av forrige innlegg. Det du trenger er mer lys.

Etter din beskrivelse av blenderåpning, lukkertid og ISO er det alt for mørkt til å få gode skarpe bilder håndholdt. Blits er en enkel å grei metode for å løse det på.

Jeg vil faktisk si at blits er den eneste måten å få til dette på for å ta bilder av mennesker med mindre man har ekstremt opplyst stue (typisk 1000W over hele kåken), eller kan leve med vidåpen blender og høy ISO.

Lenke til kommentar

Skal jeg ta ålreite innebilder med min Sigma 30mm f1.4 så må jeg i de fleste tilfeller sette ISOen på 1600. Dette er ved nedblending til f2 (som må til for å få et stort nok fokusfelt). Lukkertiden jeg kan bruke da er 1/80-1/100, noe som i de aller fleste tilfeller er tilstrekkelig. Dette er i normal inne-/stuebelysning, på kanten til litt smådunkelt.

 

Inntil jeg får meg en Speedlite 430 EX II rett over Påske, er det slik innendørsbildene blir tatt. Dersom lyset tillater det, selvfølgelig.

 

Noe du også kan prøve på er å justere ned blitseksponeringskompensasjonen. Dette finner du under arkfane to i menyen. Blitsen blir ikke da så skarp, men den mister til gjengjeld en del rekkevidde. Dette har jeg gjort, og gjør den innebygde blitsen litt mer brukbar.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Takker for raske (og gode) svar!

 

Hvilken blits er det folk anbefaler da? Bør jeg skaffe meg en tripod / monopod + fjernutløser også kanskje?

Ønsker du å ta del i bildene dine selv også er vel tripod en bra ting (eventuelt til generelt bruk). Du klarer deg fint med blits uten stativ. Kjøp Canon speedlite 430 EX II (2595 på FotoVideo), så har du en blits med alle innstilingsmuligene du trenger. Fjernutløser for monopod er unødvendig - mer nyttverdi på tripod (der bør man ha det).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Dersom du har behov for en viss dybdeskarphet, og det har man jo gjerne, så kan ingen investeringer i dyre objektiver og enda dyrere kameraer hjelpe deg noe som helst. Det er bare lengre lukkertid (stabilisering om du tar bilder håndholdt) og mer belysning som kan hjelpe deg.

 

En rimelig blits som kan vendes alle veier er et fryktelig godt verktøy i sånne sammenhenger.

Lenke til kommentar

Evt kan man kjøpe kamerahus (f.eks fullformat) som kan ta bilder med høyere iso uten å ødelegge bildene. Selv har jeg 450D og synes 800 er den maksimale ISO instillingen før bildene blir ødelagte. Kan selvfølgelig bruke 1600, men da synes jeg bildet blir ødelagt. Det er bedre å ødelegge bildet med for høy iso enn for kort lukkertid.

 

Alternativt til blitz kan man kjøpe objektiv med større blender, men området i fokus blir kortere. EF-S 18-55 IS er forøverig et kjempebra objektiv. Vær glad du ikke kjøpte EF-S 18-55II (kit til 400D og 350D). Det eneste å klage over på EF-S 18-55IS er byggekvaliteten, men optisk er den ganske bra. Den er faktisk bedre enn mye fastoptikk, ifølge analyser på www.photozone.de . Selv om største blender er f/3.5, må du ikke glemme at denne har bildestabilisator og derfor kanskje kan sammenlignes med ca f/2? Husker ikke i farta hvor mange blendertrinn bildestabilisatoren kompenserer for. EF-S 17-55 f/2-8 IS er også et meget bra objektiv, men passer desverre ikke på fullformat.

Lenke til kommentar
Evt kan man kjøpe kamerahus (f.eks fullformat) som kan ta bilder med høyere iso uten å ødelegge bildene. Selv har jeg 450D og synes 800 er den maksimale ISO instillingen før bildene blir ødelagte. Kan selvfølgelig bruke 1600, men da synes jeg bildet blir ødelagt. Det er bedre å ødelegge bildet med for høy iso enn for kort lukkertid.

 

Nytt kamerahus er nok ikke aktuelt for tidspunktet, meg jeg er enig med deg. Føler at ISO800 er maks, men at da må jeg ha veldig lang lukkertid, noe som alikevell ødelegger.

 

En rimelig blits som kan vendes alle veier er et fryktelig godt verktøy i sånne sammenhenger.

 

Er Canon speedlite 430 EX II et bra alternativer? Hva får jeg ekstra med å legge ut 1500kr for å komme opp i 580 modellen?

Lenke til kommentar

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/355/cat/23

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...oduct/31/cat/11

 

Optisk sett er de omtrent like gode (svært gode) på de samme blenderåpningene. Hovedforskjellene er at Canon sin har mye bedre byggekvalitet og kan brukes på fullformatkameraer. Tamron sin gir større blenderåpning, mer presis autofokus i dårlig lys og mulighet for mindre dybdeskarphet.

 

Selv f/2,8 vil ikke løse problemet med høy ISO og bevegelsesuskarphet. (bare redusere problemet en smule).

 

Bildestabilisator kan hjelpe betydelig bedre hvis kamerabevegelser er problemet. F.eks har Canon 18-55mm IS stabilisator og kan løse dette. Det finnes også et par muligheter for å få i både pose og sekk. Stabilisator + f/2,8 eller bedre:

- Canon 17-55mm f/2,8 IS (svindyr) eller

- Nytt kamera (Pentax, Samsung, Olympus, Sony) med stabilisator i kamerahuset og enten en f/2,8 zoom eller et fastobjektiv med ennå større blenderåpning. F.eks Sigma 30mm 1,4.

- Ennå et alternativ er stativ + et objektiv med stor blenderåpning.

 

Blits er også et alternativ, men da mister du hele den visuelle stemningen som lampebelysning og stearinlys gir.

Lenke til kommentar
Bildestabilisator kan hjelpe betydelig bedre hvis kamerabevegelser er problemet. F.eks har Canon 18-55mm IS stabilisator og kan løse dette.

 

Er denne jeg har idag.

 

Blits er også et alternativ, men da mister du hele den visuelle stemningen som lampebelysning og stearinlys gir.

 

Er dette jeg frykter. Men det virker jo på folk her at blitz er det som må til da?

Lenke til kommentar

Ok, jeg trodde det var versjonen uten IS du hadde fått med kameraet.

 

Du kan jo prøve deg litt frem med og uten blitsen på kameraet for å se hvor mye det har å si for inntrykket på bildene. Bruk gjerne aluminiumsfolie på skrått foran blitsen for å speile den opp mot taket eller veggen. Kikk litt på bildene og vurder om en skikkelig blits kan være noe for deg.

 

Så slår du av blitsen igjen og prøver noe annet: stativ. Et bord eller en hylle + selvutløser kan fungere bra som vurderingsgrunnlag. Fungerer det bra? I så fall er det bare å gå til innkjøp av et stativ.

 

Fungerer det ikke bra, f.eks fordi det er for mye bevegelse i motivet, så er nok større blenderåpning tingen for deg. Her har jeg ikke tips til noen "hjemmemekk" for å teste ut hypotesen, så her må du enten låne et objektiv eller kjøpe ett. En f/2,8 zoom vil gi deg bare 1-2 blendere mer å gå på. Det vil si 2-4 ganger kortere lukkertid. Et f/1,4 fastobjektiv vil gi deg 3-4 blendere å gå på. Det vil si 8-16 ganger kortere lukkertid. Vær obs på at du går glipp av zoom med slike objektiver og at dybdeskarpheten krymper kraftig.

 

En siste ting det går an å gjøre noe med er å kjøpe nytt kamera som gir bedre bilder på høy ISO. F.eks Nikon D700. Jeg regner med dette er uaktuelt på grunn av prisen, men nevner det fordi det hører med blant mulighetene.

Lenke til kommentar

Det er en del her som misforstår:

 

All fordelen et fullformatkamera gir deg i forhold til støy/følsomhet osv. er 100% på bekostning av dybdeskarpheten. Trådstarter ønsker faktisk mer dybdeskarphet her, ikke mindre, og da er det ingen hensikt å snakke om fullformat eller mellomformat eller hva det skulle være. Det eneste som hjelper er bedre sensorteknologi, lengre lukkertid og eventuelt kunstig belysning.

 

 

Og når det gjelder stabilisering, så er ikke dette så enkelt som å regne om noe ƒ-tall. Stabilisering hjelper deg til å tilsynelatende holde kameraet roligere så man begrenser effekten av bevegelsen i kameraet på lengre lukkertider. Det er ikke sånn at stabilisering kompenserer for så og så mange blendertrinn, det kompenserer for så og så stor utslagsvinkel under lukkertiden. Hvor stor vinkel akkurat du lager i løpet av lukkertiden når du tar akkurat dét bildet er det ingen som kan beregne på forhånd, og det er særdeles individuelt, og blir avhengig av teknikken og hastverket til fotografen. Når de angir disse teoretiske trinnene i lukkertid man kan oppnå er det mer et snitt over mange mange bilder, og tar man seg tid, puster godt ut og trykker sakte på utløseren kan man helt sikkert ha lengre lukkertider enn produsentene anslår, og rykker man skikkelig til hjelper ikke stabiliseringen noe særlig uansett.

Endret av Cax
Lenke til kommentar
Signatur:

Dell Studio 15

Canon EOS 450D | Tamron 17-50mm F2.8 Di II | Sigma 30mm F1.4 EX

 

Hvordan er Tamron objektivet til innendørs bruk, sammenlignet med Sigma`en?

Hvilken type objektiv er Sigma`en? Makro? Hvordan bruker du det?

Tamronen er ikke så mye mer lyssterk enn kitobjektivet du har på 18mm f3.5, men det er nok til å merkes. Er jo mer fleksibelt med f2.8 over hele fjøla. Innendørs duger den dog kun i godt lys. Er jeg veldig heldig kan jeg klare meg med ISO 800 ved akseptable lukkertider (1/60-1/80). Men ville nok dyttet opp ISOen til 1600 (fremfor å redusere lukkertiden).

Jeg kjøpte ikke Tamronen med fokus på å bruke den inne (kjøpte Sigma 30mm f1.4 først), men for å erstatte kitobjektivet med et som var litt skarpere og videre, samt at lysstyrken selvfølgelig kan være med på redde noen bilder

 

Sigmaen kjøpte jeg derimot med mål om ta gode innebilder uten blits, og den leverer delvis. Kjøpte den rett før jul, men må si jeg ble litt skuffa på julaften. Den holdt ikke helt i den litt dunkle julebelysningen.

Ellers, i normal innebelysning, duger den for det meste. På f1.4 er dybdeskarphet/fokusområdet temmelig lite, så den må i de fleste tilfeller blendes ned til f2. Får da ålreite resultater med 1/80 og ISO 800.

 

Kommer uansett til å skaffe meg en Speedlite 430EX II, så jeg kan fylle på med litt lys ved å skyte den i taket e.l..

 

Må tilslutt si at Sigma 30mm f.4 EX er et veldig morsomt objektiv å bruke. Å leke med dybdeuskarphet morro. I tillegg til generel innebruk er det også et utmerket hel-/halvportrettsobjektiv. Anbefales.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...