Gå til innhold

Hvordan bruke blitz?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg føler at jeg ikke helt mestrer min nyinnkjøpte blitz, fordi jeg får lange lukkertider.

Setter jeg kameraet på TV (forhåndsbestemt lukkertid) går det greit, men å bruke AV (forhåndsbestemt blender) som jeg pleier å gjøre gir lange lukkertider. Går det ann å forhåndsbestemme både lukkertid og blender?

 

Noen andre tips til bruk av blitz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett deg inn i hvorfor automatikken vil ha lange lukkertider. Blits fryser bevegelser uansett, men lengre lukkertider balanserer forholdet mellom lys fra biltsen og omgivelsene.

 

Lyssetting er komplisert.

 

Forhåndsbestemme både lukker og blender? Joda, full manuell modus lar deg gjøre det. Men vil du ikke ha litt hjelp av kameraet?

Lenke til kommentar

Ellers i M modus med blits:

-Des lengre lukkertid, lengre enn 1/250 sek vil det gi mer lys fra omgivelsene og mindre av blitslyset vil dominere (bare gardinen din er rask nok :p Ellers får du en mørk skygge som sniker seg nedenifra på bildene).

-Juster blitsstyrken for å endre lysmengde

-Blitsen gir ofte harde/fæle skygger, bruke paraply, softbok eller lignende som sprer lyset bedre.

-Å bounce blitselyset via en annen lys flate kan virke bra, via tak eller vegg f.eks

-Bedre blir det oftest om du kan bruke blitsen av kameraet (blits plassert annet sted enn på kameraet).

Lenke til kommentar

Jeg har et canon eos 450d.

Når jeg bruker blits kan jeg ikke ha kjappere lukkertid enn 1/200 sekund. Hvorfor?

Det blir for tregt når jeg f.eks skal ta bilde av en som hopper på ski.

Har bestillt meg ekstern blits og blits-trigger. Kan jeg ha kortere lukkertid da?

Lenke til kommentar

på blitsen.

 

Trådstarter har fått svar allerede, men.. Ønsker du å stille både lukkertid og blender blir du nok nødt til å bruke M.

 

Blitsen fryser bevegelsene (til en viss grad, selvfølgelig). Så litt lange lukkertider ved blitsbruk skaper en bedre balanse av det vanlige lyset og blitsen. Ved korte lukkertider vil blitslyset bli mer dominerende.

 

 

*Edit: Det hadde visst noen andre skrevet også...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Trådstarter ønsker å styre begge deler selv, joda - men det virker som om det fototekniske ikke sitter godt nok.

 

"M" er fint, men å styre innstillingene for blitsbruken i blender og lukkerprioritet gjør det lettere å mestre fleksibel bruk av selve blitsen.

 

Jeg har ingenting imot M, jeg bare mener at trådstarter bør se på hvordan man mestrer blitsbruk lettest, ikke hvordan man takler det konkrete problemet i førsteposten. Det skal mye til for å mestre blitsbruk, kunnskap og erfaring er viktig. Stiller man inn på M og en eller annen vilkårlig eksponering som ikke bommer helt, og holder seg der, så utvikler man ikke sin erfaring med blitsbruk.

Lenke til kommentar

Opplegget med automatisk blits er at lysmengden i blitsen blir en ny akse som kan automatiseres eller styres, akkurat som blender, lukker og følsomhet. Du kan velge å bestemme 0, 1, 2, 3 eller alle 4 parametrene. Opplegget med P, A, S og M synes jeg er litt tåkete, det er mye bedre å forholde seg til disse parametrene separat og avgjøre om man ønsker å styre dem eller la dem være. Dessverre er de fleste kameraer ikke laget på den måten.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med Canon, men på mitt Olympus E-520 har jeg mulighet til å sette øvre grense for lukkertiden med blits, i tillegg til om jeg bare vil sette lukkertiden. Litt som muligheten for å sette øvre grense for følsomhet i automodus. I tillegg finnes det flere blitsprogram, for eksempel slow sync og second curtain og diverse som jeg ikke har satt meg så godt inn i. Sjekk hvilken blitsinnstilling kameraet har, og titt i bruksanvisningen etter hva de forskjellige valgene betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...