Gå til innhold

Vil bli størst på SSD


Anbefalte innlegg

Det er noe jeg aldri har skjønte, se på det her:

 

Si att de per dags dato selger 20 stykk ssd enheter på en dag, profitten er på 20 kroner per stykk.

Om de senker prisen med 10% og dermed 3 dobler salget så må jo dette være lønnsomt selsom de kun har en profitt på 18kr per stykk. De trenger jo ikke fler folk på jobb da utstyret alt er igang, de kan kjøpe større kvantum med deler (derav lavere pris).

 

Noe jeg har missforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man produserer veldig stort så har man som regel makset ut "kvantumsrabattene" for lenge siden. Det gjelder SSD. På SSD er prisen omtrent proporsjonal med kapasiteten (innen sin variant, MLC eller SLC). Det kommer av at produksjonskostnadene er omtrent proporsjonale med kapasiteten. Dobler man antall GB så må man også bruke dobbelt så mye råmateriale. En produksjonslinje produserer det samme antall GB per tidsenhet selv om man velger å doble kapasiteten per brikke. Det vil si at antallet brikker halveres samtidig.

 

Krymping vil øke produksjonskapasiteten og dermed senke kostnaden per GB, men dette det er en rekke grunner til at dette ikke går så glatt som i teorien. Det må mye forskning og utvikling til før krymping blir lønnsomt. Forskning og uvikling er dyrt. I starten vil det også bli mange flere defekte brikker. Lønnsomheten ved krymping er altså ikke så udiskutabel som enkelte skal ha det til. Å velge rett tidspunkt å krympe på er en balansegang mellom mange faktorer. Å være først er ikke nødvendigvis best.

Lenke til kommentar

Tror du missforstod meg litt Simen1, jeg tenkte ikke på antall GB ssd enheten har. Jeg tenkte på antall disker som totalt blir laget.

 

Dette burde jo være en god sirkel:

 

Lav pris-> etterspørsel-> Mer produksjon til lavere kostnad-> høyere profit -> glade eiere -> dumpa priser -> mer salg osv til markedet er stabilt.

 

Sånn som det er nå:

 

Høy pris-> lav etterspørsel -> Dårlig produksjon -> Høyere priser

 

Eller er jeg på jordet igjen?

Lenke til kommentar

Jeg missforsto litt der ja.

 

Profitt er det man sitter igjen med etter et salg. Profitten i hardware-bransjen er ofte så lav som 10%. Det vil si at hvis profitten er 20 kr så er utsalgsprisen ca 220 kr og innkjøpsprisen ca 200 kr. Kuttes utsalgsprisen med 10% så blir den 198 kr. Altså et par kroner under innkjøpspris. Det er dårlig butikk. Ofte er det ikke noe mer kvantumsrabatt å hente heller. Senker man profitten med 10% så senker man utsalgsprisen fra 220 til 218 kr. Det er langt i fra nok til å tredoble salget.

 

Spiralen din fungerer i teorien men ikke i praksis. Det er rett og slett ikke mulig å hente store nok kvantumsrabatter til at man klarer å øke etterspørselen nok til at det klarer å generere store nok kvantumsrabatter.

Lenke til kommentar

Du sier noe der, ble litt klokere på dine ord.

Det er egentlig synd att SÅ mange ønsker seg latterlig billig hardware/hifi etc. Prisene blir presset til smertegrensen noe som sørger for att produsentene gjerne brukere billigere elementer til produksjonen, noe som fører til dårligere kvalitet på produktet. Skaper vel også en god del falske rykter om att nye produkter er dyre.

 

Ett eksempel er når grandiosa uten paprika kom, alle klager på att den er dyr. Det de fleste ikke vet er att butikker selger vanlig grandiosa med tap for og kunne konkurrere med de andre på markedet. Dette skaper en viss følelse av ett produkt er mye dyrere enn det egentlig er, altså en falsk pris.

 

Synd markedet har blitt som det har på så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...