Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil på ekstern harddisk

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom til å kjøre en restart på pcen min mens en Iomega ekstern harddisk fremdeles stod tilkoblet. Dette viste seg å ikke være så lurt, nå krever den eksterne disken at jeg skal formatere den før jeg kan bruke den igjen.

Jeg for min del tror det er Vista som på en eller annen måte har fått satt et bitflag på hardisken til "klar for formatering" (eller noe liknende), da jeg restarta Vista-PCen (det var jo da problemene begynte).

Er det noen her som har noe ide om hvordan man kan få fikset tilgang på disken igjen?

Anton

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Skrevet

Dette er OK, så da ligger feilen et annet sted.

Kjenner ingen annen løsning enn program av typen GetDataBack for å hente ut filer.

Skrevet (endret)

Det finnes et lite recovery program (som jeg ikke husker navnet på i farten, men det består av 2 programmer i pakka, og dem er gratis, det ene er for partisjoner og filer, mens det siste er for kun foto).

Om du får tak i dette, så burde du få den opp å kjøre igjen.

En kamerat av meg hadde en ekstern disk tilkobla ved reinstall av xp.. endte med at han sletta feil disk.

Prøvde først et recovery program, men det ville nok tatt minst ei uke å kjøre igjennom, via det andre programmet så tok det bare noen min :)

Og alt var tilbake.

Men som sagt, han hadde sletta hele partisjonen, så programmet bare gjenopretta denne :)

*edit*

Jeg fant igjen posten min ang problemet, og programmet heter TestDisk, men det var Hårek som tipsa meg om det, og siden han ikke nevner det til deg her i tråden, så funker det vel kanskje ikke i ditt tilfelle tipper jeg.

Endret av J@9
Skrevet

Om man formaterer disken og så kjører TestDisk, er det da mulig å få gjenoppretta filene like lett som i kameraten min sitt tilfelle den gangen?

Skrevet

Hvis man bare sletter partisjonen så er det enkelt og kjapt å gjenopprette den. Men ved andre problemer må man skanne gjennom hele disken, og det tar lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...