Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker å legge på meg - matvaner?...


Gjest Gjest?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest?

Jeg ønsker å legge på meg, dette for å få en mer strukturert kropp, og kunne trene muskler. Pr. dags dato er det veldig tynt, og ønsker å komme meg opp i vekt for å se mer "normal" ut.. Vet at mye ligger i matvanen.. Men føler jeg ikke får det til.

 

Er det noen her som vet hva feil jeg spiser/gjør??

Spiser ikke faste måltider(vet det har endel å si), og spiser oftest usunn mat som chip ol.... Det å legge bort smågodt er ikke noe problem, for klarer det egentlig nå. Men helgene kan det oftest bli mer enn nødvendig. Og ønsker å få en kartleggende plan over hva man bør få i seg iløpet av en dag for å legge på seg.

 

 

 

Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spis masse Fet Mat!!! Pizza, burger osv. Tren muskler 3 ganger i uken, helst annenhver dag!! ikke ha fokus på løping, sykling, svømming, men bare rå muskelpumping.

Sukker og fett er din beste venn!!!

 

Det stygge problemet dette kan medføre er at du får leie matvaner og legger MASSE på deg!!!

 

Men hvor tynn er du egentlig(vekt og høyde), og ikke minst hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Spis masse Fet Mat!!! Pizza, burger osv. Tren muskler 3 ganger i uken, helst annenhver dag!! ikke ha fokus på løping, sykling, svømming, men bare rå muskelpumping.

Sukker og fett er din beste venn!!!

 

Det stygge problemet dette kan medføre er at du får leie matvaner og legger MASSE på deg!!!

 

Men hvor tynn er du egentlig(vekt og høyde), og ikke minst hvor gammel er du?

IKKE spis masse fet mat!! Det er hverken bra for kolesterol eller kroppsvekten. Mulig du går opp av det, men sørg heller for å drive med styrketrening og spise næringsrike måltider som er rike på proteiner. Dersom du trener s tyrke, vil kroppen din elske proteiner. Spis mye egg og kylling osv., men ikke sats på å øke kroppsmassen ved hjelp av junkfood. Det er en svært uhensiktsmessig måte å legge på seg på. ;)

Lenke til kommentar

Trenger ikke gjøre det vanskelig. Spis ofte, spis sunt med nok karbohydrater / protein og tren styrke 3 ganger i uken. Kosttilskudd i form av protein og karbohydrater kan hjelpe hvis du sliter med å få i deg mye kylling, pasta, fisk, egg osv. Les litt om styrketrening og kosthold og begynn. Følger du det displinert vil du gå opp i vekt uten problemer.

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hva feil jeg spiser/gjør??

Spiser ikke faste måltider(vet det har endel å si), og spiser oftest usunn mat som chip ol.... ....Og ønsker å få en kartleggende plan over hva man bør få i seg iløpet av en dag for å legge på seg.

 

1) Skaff deg kunnskap om emnet.

2) Les dine egne ord, du sier selv (vet det har endel å si), likevel så lurer du på hva du gjør feil? Herregud mann, hvor ubevisst egne tanker og gjerninger er du egentlig?

3) For å legge på deg trenger du veldig enkelt å få i deg mer energi/mat enn hva kroppen klarer/orker forbruke. Dette vil da enten resultere i økt fettmasse for de med et dårlig kosthold og lite mosjon, og til de med et noenlunde sunt kosthold og regelmessig mosjon vil dette føre til økt muskelmasse.

Lenke til kommentar

Det å blande mye sukker/potet med animalsk fett og proteiner er en _utrolig_ dårlig ide rent helsemessig (junkfood i et nøtteskall).

 

Spis heller mye nøtter og f.eks avocado etc. bare 200 gram paranøtter gir deg f.eks 1400 kcal med ca 68% gunstig fett og 14 gram proteiner samt litt karbo.

 

Mandler er også gode greier.

 

Men følg rådene her og sjekk opp tingene selv.

Lenke til kommentar
Nei, enæring er ikkje mitt felt. Eg berre prøver og legge på meg sjølv, så eg har ein del tips innabords. Haha :p

 

Hadde vært en fordel om tipsene faktisk hadde hatt relevans i det virkelige liv eller vitenskaplig dekning. Et tips som ikke engang eksisterer er det nok lite vits i å dele med omverden du...

Lenke til kommentar
Nei, enæring er ikkje mitt felt. Eg berre prøver og legge på meg sjølv, så eg har ein del tips innabords. Haha :p

 

Hadde vært en fordel om tipsene faktisk hadde hatt relevans i det virkelige liv eller vitenskaplig dekning. Et tips som ikke engang eksisterer er det nok lite vits i å dele med omverden du...

Sjølvsagt, eg berre nemnar det, så kan vel nokon andre heller bekrefte/rette på det.

Lenke til kommentar

Var på samme sted som deg for noen år siden. Veide da rundt 65 kg fordelt på mine 187 cm. Begynte å trene med den hensikt å gå opp i vekt, og det funket veldig bra! Begynte å spise hver tredje time (baguette på skolen, vanlig middag, tunfisk og 60g proteinpulver etter trening, og 3-4 porsjoner havregryn hver dag) og trente styrke sånn halveis seriøst. Halvannet år senere veide jeg nesten 90 kg, og her har jeg holdt meg.

 

Kan nevne at jeg hadde absolutt null appetitt før, men det bør ikke være et problem for deg å spise (mye) mer hvis motivasjonen er der :) Funket fett for meg.

Endret av mathos
Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hva feil jeg spiser/gjør??

 

Jeg kjenner mange som har hatt/har samme problem.

Men med forskjellige årsaker, men i ditt tilfelle tror jeg det er kostholdet som teller mest.

 

Kosthold

 

Frokosten er viktig!

Denne bør inneholde lettfordøyd mat, karbohydrater er bra til frokost.

noen eksempler; Lyst brød, yougurt, syltetøy, melk.

"raske karbohydrater" (sukker, lyst mel, frukt) trenger veldig lite fordøyelse før kroppen tar det opp, dette aktiviserer kroppen din på morgenen etter fasten gjennom natten.

Spis så minst annenvær time (gjennom hele dagen!), dette skal bare være småtteri som f.eks frukt.

Dette er for å holde fordøyelsen din igang.

Lunjs er også veldig viktig gjennom en lang dag.

her spiser du det samme som til frokost.

Middag

sørg for å få i deg Proteiner og fiber.

Kjøtt, kylling, fisk.

Vitaminer og mineraler er også veldig viktig,

grønnsaker er bra!

Kveldsmat

Proteiner! unngå karbohydrater!

Proteinene gir kroppen noe å tygge på og gjør deg sløv.

 

Legg deg til vane å lese på Nærings innholds etikketen på produktene du spiser og legg merke til mengden med protein, karbohydrat og kcal.

daglig forbruk på en voksen persjon ligger på ca 2000 kcal

 

Spis variert! norsk standard kost er kjempe flott!

 

Trening

 

Tren oftest annenvær dag, treningsprogrammet ditt kan du få satt opp på et treningsenter.

Men om du vil satse på jogging eller annen fysisk aktivitet er dette mist like bra!

Men for å få en "byggende" effekt er det dynamisk trening som er mest effektiv.

Du skal rett og slett slite deg ut på kort tid (ikke for kort!), komme til krefter igjen og ny omgang.

i vektløfting skal du fordele 2000 kg på rund 10 omganger i så mange repetisjoner du ønsker og på helekroppen.

så du kan f.eks ta 10 omganger * 10 repitisjoner * 20 kg

Oppvarmingen må heller ikke glemmes! oppvarmingen reduserer faren for strekk og andre skader. jogg, sykle, ro i mellom 15 - 30 min

jogger også etter dynamisk trening, dette for å få statisk trening, kondis er en fin ting! :)

jogg, sykle eller ro i et passende tempo for å holde ut lengst mulig 15min til en time. øk hastigheten når du merker at du tåler mer.

 

Mat etter trening!

 

Først nå kommer jeg inn på det esensielle! :)

etter en økt hvor du har banka kroppen er det veldig viktig å tilføre næring!

Rekreasjons drikker er kjempe flott som et første inntak Cell Max fra protein frabrikken har jeg god erfaring med (dette er IKKE protein tilskudd!), fyll etter med bananer og gjerne en brødskive med lystbrød.

i dette stadiet har kroppen din en veldig høy forbrenning, dette ønsker du!

for når du nå har kommet deg hjem skal du spise middag! Proteiner, fiber, fett og karbohydrate! nam nam! :)

 

Restitusjon

Egentlig mist like viktig som alt det andre er å gi kroppen hvile!

Sett deg ned å se på tv! Om du spiser riktig vil du snart bli veldig lett i baken å ha problemer med å sitte stille siden forbrenningen fortsatt kjører på fullrulle.

Det er i dette stadiet kroppen "forbedrer" seg. Ødelagt muskelvev blir gjennopp byggd med proteinene fra maten og blir byggd sterkere for å kunne motstå den julinga det fikk idag. det samme skjer med imunforsvaret som også ble nedbrutt under treningen.

Om du ikke hviler etter trening så bryter du ned kroppen og imunforsvaret uten å la det bygge seg opp igjen.

Mari Bjørgen har gjort denne feilen før mange konkuranser!

 

Håper du gidder å lese hele utgreinga! :)

 

Tren, pump, et bra mat. Sjokolade og den slags gjer at du får høgre forbrenning og du kommer aldri til å bli feitare.

 

Sjokolade er generelt sett ikke bra, dette siden de fleste sjokoladene på markedet har kokosfett som fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...