Gå til innhold

Hvordan installere programmer i Ubuntu?


Anbefalte innlegg

Jeg har endeligt tenkt å prøve meg på Ubuntu, men det er en del nye utfordringer med et nytt operativ system.

Så det som jeg ikke helt forstår meg på, er hvordan man installere programmer på dette systemet. I Windows er det ganske

enkelt, man dobbel klikker på exe filen og ting går automatisk. Men slik er det ikke i Ubuntu, iallefall ikke med dette

programmet. http://code.google.com/p/ps3mediaserver/downloads/list

 

Jeg laster ned versjonen som er for linux, og så kommer problemet. Hvordan installere man dette?

 

Noen her som kan hjelpe, og eventuelt komme med noen enkle nybegynner tips angående Ubuntu?

 

Jeg prøvde også å installere drivere til ATI kortet som står i Ubuntu maskinen, men heller ikke det fikk jeg til.

http://support.amd.com/us/gpudownload/linu...〈=English

 

Noen her som vil hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for ps3mediaserver så laster du ned filen, pakker den ut (filendu laster ned kan sammenlignes med en zip eller rar fil) og dobbel klikker på en fil (led README), er ikke noe installasjon av programmet, men programmet krever bla mencoder, for å installere det så går du i pakkebehandleren System->Administrasjon->Synapticog søk på mencoder.

 

Men hvis jeg får anbefale et annet media server program til PS3 så er det fuppes, litt mer jobb å sette opp, men det finnes fine howtos på nettet. Er ikke noe grafisk grensesnitt på dette programmet, men det er utrolig lett å bruke når det først er satt opp. Det har et fint webinterface til å legge til mapper osv.

Eneste som trekker ned på dette er at det er CLI basert og du må redigere config filer når du setter det opp (bare å skrive inn din ip adresse og ønsket port til webinterfacet)

 

Fuppes skal også ligge i pakkebehandleren (les over hvordan du åpner den).

 

Hvis du skal bevege deg ut på fuppes så skal du vite det at du må nok gjøre en del i terminalen, så siden du er ny så må du ikke la det skremme deg.

 

Velkommen til en bedre verden

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
for ps3mediaserver så laster du ned filen, pakker den ut (filendu laster ned kan sammenlignes med en zip eller rar fil) og dobbel klikker på en fil (led README), er ikke noe installasjon av programmet, men programmet krever bla mencoder, for å installere det så går du i pakkebehandleren System->Administrasjon->Synapticog søk på mencoder.

 

Men hvis jeg får anbefale et annet media server program til PS3 så er det fuppes, litt mer jobb å sette opp, men det finnes fine howtos på nettet. Er ikke noe grafisk grensesnitt på dette programmet, men det er utrolig lett å bruke når det først er satt opp. Det har et fint webinterface til å legge til mapper osv.

Eneste som trekker ned på dette er at det er CLI basert og du må redigere config filer når du setter det opp (bare å skrive inn din ip adresse og ønsket port til webinterfacet)

 

Fuppes skal også ligge i pakkebehandleren (les over hvordan du åpner den).

 

Hvis du skal bevege deg ut på fuppes så skal du vite det at du må nok gjøre en del i terminalen, så siden du er ny så må du ikke la det skremme deg.

 

Velkommen til en bedre verden

 

 

Takker for tips, jeg er ikke redd for å bruke terminalen, skulle jeg klare å ødelegge noe, er det bare til å installere Ubuntu på nytt, jeg skal som sagt utforske dette, så feil må man regne med.

 

Litt dumt at det ikke lages et eget opplegg som for eks Exe filer i Linux også, slik at noobs letter kan komme igang med programmer, og dermed utforske andre ting etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar

Det finnes et lignende system (på en måte)

I ubuntu så har vi deb filer som kan sammenlignes med exe filer i win.

 

Men jeg syns det er lettere å installere programmer i linux enn i win, i win så må du gå til en nettside mens i linux (de fleste distroer) så er det en pakkebehandler som automatisk laster ned programmet og alle pakkene som programmet trenger for å fungere.

 

Ligger vel ca 20 000 til 40 000 pakker i pakke brønnen (listen over pakker på en måte) i en vanlig ubuntu installasjon

 

 

Men hvis du ikke er redd for å bruke terminalen så vil jeg anbefale fuppes på det sterkeste

Lenke til kommentar
Det finnes et lignende system (på en måte)

I ubuntu så har vi deb filer som kan sammenlignes med exe filer i win.

 

Men jeg syns det er lettere å installere programmer i linux enn i win, i win så må du gå til en nettside mens i linux (de fleste distroer) så er det en pakkebehandler som automatisk laster ned programmet og alle pakkene som programmet trenger for å fungere.

 

Ligger vel ca 20 000 til 40 000 pakker i pakke brønnen (listen over pakker på en måte) i en vanlig ubuntu installasjon

 

 

Men hvis du ikke er redd for å bruke terminalen så vil jeg anbefale fuppes på det sterkeste

 

Ok, jeg har nå lastet ned Fuppes, men hvordan installerer jeg selve programmet da? Jeg har pakket ut filene til en katalog som heter utpakking. Så må jeg vel bruke en kommando mot en eller annen fil i utpakkings katalogen min som inneholder Fuppes, eller?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å prøve pakkebehandleren litt for å bli vandt med den (les: se mulighetene).

 

F.eks. installere vlc:

 

I terminalen:

sudo apt-get install vlc

sudo betyr at du kjører kommandoen som root ("administrator") , apt-get er pakkebehandleren, install sier seg selv (remove for å avinstallere), vlc er navnet på pakken.

 

Eller du kan bruke synaptic som er et grafisk program for akkurat det samme, f.eks. lettere å søke i pakker.

 

**.deb filer er "det samme" og oppfører seg på mange måte likt *.exe i windows.

 

Jeg vil anbefale deg å, så langt det lar seg gjøre, styre unna å kompilere fra kildekode. I de fleste tilfeller betyr det at det finnes et annet program som gjør en bedre jobb, og dermed er i pakkebrønnen.

Lenke til kommentar
Det finnes et lignende system (på en måte)

I ubuntu så har vi deb filer som kan sammenlignes med exe filer i win.

 

Men jeg syns det er lettere å installere programmer i linux enn i win, i win så må du gå til en nettside mens i linux (de fleste distroer) så er det en pakkebehandler som automatisk laster ned programmet og alle pakkene som programmet trenger for å fungere.

 

Ligger vel ca 20 000 til 40 000 pakker i pakke brønnen (listen over pakker på en måte) i en vanlig ubuntu installasjon

 

 

Men hvis du ikke er redd for å bruke terminalen så vil jeg anbefale fuppes på det sterkeste

 

Ok, jeg har nå lastet ned Fuppes, men hvordan installerer jeg selve programmet da? Jeg har pakket ut filene til en katalog som heter utpakking. Så må jeg vel bruke en kommando mot en eller annen fil i utpakkings katalogen min som inneholder Fuppes, eller?

Prøv denne guiden du: http://maketecheasier.com/how-to-install-a...ardy/2008/10/25

Lenke til kommentar
Det finnes et lignende system (på en måte)

I ubuntu så har vi deb filer som kan sammenlignes med exe filer i win.

 

Men jeg syns det er lettere å installere programmer i linux enn i win, i win så må du gå til en nettside mens i linux (de fleste distroer) så er det en pakkebehandler som automatisk laster ned programmet og alle pakkene som programmet trenger for å fungere.

 

Ligger vel ca 20 000 til 40 000 pakker i pakke brønnen (listen over pakker på en måte) i en vanlig ubuntu installasjon

 

 

Men hvis du ikke er redd for å bruke terminalen så vil jeg anbefale fuppes på det sterkeste

 

Ok, jeg har nå lastet ned Fuppes, men hvordan installerer jeg selve programmet da? Jeg har pakket ut filene til en katalog som heter utpakking. Så må jeg vel bruke en kommando mot en eller annen fil i utpakkings katalogen min som inneholder Fuppes, eller?

Prøv denne guiden du: http://maketecheasier.com/how-to-install-a...ardy/2008/10/25

 

 

Den guiden ser ut til å være midt i blinken til meg, takker for linken.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få installert Fuppes, leste gjennom How To Install And Configre Fuppes guiden, men den filen som det referes til som skal lastes ned fungerer ikke i Ubuntu 8.10.

 

Så hva er kommando for å installere Fuppes "manuelt"? sudo apt-get install xxxx?

 

Prøvde sudo apt-get install install-sh filen, men det fungerer ikke.

 

 

Skal det være så vanskelig å installere programmer?

 

Prøvde med sudo apt-get install vlc, det fungerte greit.

Lenke til kommentar

Leste du guiden som <strike>ICS-FD</strike>Thlom linket til? Der lå det en .deb-fil (~ .exe-fil) du kan laste ned og installere (dobbeltklikk på den). Det du må gjøre først er å kjøre den kommandoen under "In your terminal, ", den installerer alt FUPPE trenger for å kjøre. Etter det så står det ganske greit forklart der hvordan du konfigurerer programmet.

 

Edit: Det ligger en nyere how-to her (for Ubuntu 8.10).

 

Edit: Går fort i svingene her, ja...

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar
Leste du guiden som ICS-FD linket til? Der lå det en .deb-fil (~ .exe-fil) du kan laste ned og installere (dobbeltklikk på den). Det du må gjøre først er å kjøre den kommandoen under "In your terminal, ", den installerer alt FUPPE trenger for å kjøre. Etter det så står det ganske greit forklart der hvordan du konfigurerer programmet.

Regner med du mener den Thlom linket til.

Det er altså denne.

Lenke til kommentar
Leste du guiden som <strike>ICS-FD</strike>Thlom linket til? Der lå det en .deb-fil (~ .exe-fil) du kan laste ned og installere (dobbeltklikk på den). Det du må gjøre først er å kjøre den kommandoen under "In your terminal, ", den installerer alt FUPPE trenger for å kjøre. Etter det så står det ganske greit forklart der hvordan du konfigurerer programmet.

 

Edit: Det ligger en nyere how-to her (for Ubuntu 8.10).

 

Edit: Går fort i svingene her, ja...

 

Jeg gikk gjennom guiden Thlom linket til, men det som er problemet at deb filen som er linket til i guiden virker ikke i Ubuntu 8.10.

 

Skal lese den andre guiden kanskje det kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Leste du guiden som ICS-FD linket til? Der lå det en .deb-fil (~ .exe-fil) du kan laste ned og installere (dobbeltklikk på den). Det du må gjøre først er å kjøre den kommandoen under "In your terminal, ", den installerer alt FUPPE trenger for å kjøre. Etter det så står det ganske greit forklart der hvordan du konfigurerer programmet.

Regner med du mener den Thlom linket til.

Det er altså denne.

 

Jepp det er den filen som ikke vil fungere hos meg, får opp en feil melding: error: Dependency is not satisfiable: libavcodecld

Lenke til kommentar

Etter å ha lest på den andre guiden, så kommer jeg til enda et problem. Når jeg skriver inn dpkg -i fuppes_0+svn611-1_i386.deb i terminalen, får jeg opp følgende tilbake melding :den ønskede handlingen krever superbrukertilgang

 

Hvordan får jeg superbrukertilgang? Jeg er logget inn som eneste bruker i Ubuntu, altså jeg har bare 1 konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...