Gå til innhold

[Løst]Har en sak mot komplett. De tilbyr HP Pavilion dv7-1225 mot dv8231


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Skal prøve å holde meg unna jussen i dette innlegget, men kort fortalt har jeg en maskin dv8231 som for 3 år siden hadde en verdi på 13000 kroner. Denne har jeg hatt inne på reparasjon 3 ganger p.g.a viftestøy.

 

1. gangs reparasjon byttet de vifte (februar 2007)

2. gangs reparasjon fant de ikke feilen, så de sendte den tilbake (nov. 2008)

3. gangs reparasjon byttet de vifte (des. 2008)

 

Da jeg snakket med komplett etter 3. gangs reparasjon konkluderte de med at problemet skyldtes støv, og at jeg derfor ikke kunne kreve heving av kjøpet. Jeg mener likevel at jeg kan det, ettersom jeg har brukt den "normalt", og at komplett ikke kan dokumentere at det var støv i viften.

 

Men nok om det... Jeg har tatt saken videre til forbrukerrådet, og komplett har da gitt litt etter ved å skrive følgende mail til meg (ikke via forbrukerrådet):

 

Vi har nå tatt en ny vurdering av denne saken. Vår beslutning er at samme mangel ikke har oppstått for tredje gang. Heving av kjøpet godkjennes dessverre ikke.

 

Forbrukerkjøpsloven § 30. Gjennomføring av avhjelp:

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Vi ønsker selvfølgelig å bli ferdig med denne saken og vi har kommet frem til at vi kan tilby deg HP Pavilion dv7-1225 17"WXGA i erstatning. Dette er en mye bedre maskin.

 

Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428768

 

Du kan også beholde den gamle maskinen. Vi ønsker ikke denne maskinen i retur.

 

Hvis du samtykker dette så gir vi beskjed til forbrukerrådet at vi er ferdig med saken. Hvis du ikke ønsker dette, så sender vi et brev til forbrukerrådet at vi ikke har kommet til enighet. Vennligst gi meg en tilbakemelding snarest.

 

 

Hva pokker skal jeg svare på dette? Maskinen har en verdi på 5500,- mindre enn den jeg har nå. Den jeg har nå fungerer jo greit, så det er jo en fin deal å få beholde denne. Samtidig er jeg helsikkes lei av HP og infocare (og forøvrig komplett). Desuten får jeg jo en ganske så mye bedre pc for 13000 kroner. Men det finnes jo en risiko for at forbrukerrådet (og etterhvert forbrukertvistutvalget) dømmer til fordel for komplett...

 

Hva synes dere jeg bør gjøre? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å dokumentere støv i viften kan vel ikke være vanskeligere enn å ta et bilde av den?

Normalt kan være så mangt... laptoper blir jo brukt overalt i dag og bruker man den ofte i senga, i sofaen, på fanget etc. samler det seg fort mye støv inni vifta. Dette er jo ikke en svakhet med produktet, men omgivelsene rundt.

 

Jeg vil tro saken kan gå begge veier, men forslaget til Komplett var akseptabelt synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Mhm. Ja, jeg må si jeg ble litt usikker. Samtidig velger jeg å lure på om dette er noe de gjør etter at de innser at de har gjort en feil under servicen, for så å gjøre det billigst mulig for dem selv...

 

Bare for å legge til litt info for førstetråden. I service #2 ble maskinen "reparert" hos komplett, og service #3 ble den reparert hos infocare. "Reparasjonen" som ble gjort hos komplett var følgende: De klarte ikke å finne feilen (etter som støyet fra viften kom 18 timer etter at maskinen ble skrudd på). Derfor renset de maskinen for "Støv, mugg, aske, møkk" (hva nå enn det skal bety), for deretter å dokumentere problemet ved å legge til bilder av høyttaleren på maskinen: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12807456

 

Ved service #3 ble maskinen sendt til infocare, der viften ble byttet øyeblikkelig. Bytte vifte må da være å regne som et avhjelpsforsøk? Men da er vel også servic#2 et avhjelpsforsøk selvom de ikke klarte å finne feilen?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Du vil ikke diskutere hva du har rett på, men vil vite om du kan kreve noe bedre enn de har tilbudt. Du vet at du motsier deg selv, ikke sant?

 

Du har fått tilbud om en maskin i erstatning som er mye bedre enn den du får beholde. Når det noteres at en maskin renses for støv, tobakk etc. så ligger du egentlig ikke så godt an på antall servicer. De fleste har dokumentasjon i form av bilder etter slike servicer dersom kunden skulle begynne å krangle på det.

 

Men, for å ta hva du får dersom du krever heving.

 

FTU har gjentatte ganger satt normal brukstid for en bærbar PC til 5 år, og avskriver deg med 2600 kr. per år for en maskin til 13000. Så for å gjøre ting enkelt går vi ut fra at maskinen er nøyaktig 3 år.

 

13000-7800 = 5200

 

Dersom de foretar en slik avskrivning vil du også ha krav på renter fra kjøpsdato. Dette utgjør 4309 kroner.

 

Du får igjen 5200+4309 = 9509. Dette krever også at du gir tilbake maskinen du har til Komplett.

 

Istedet for å gjøre dette kan du beholde den støvete maskinen og få en mye bedre maskin i tillegg som har en verdi på 7495 kroner.

 

Personlig synes jeg det virker som et enkelt valg, men det må jo bli opp til deg.

Lenke til kommentar
Du vil ikke diskutere hva du har rett på, men vil vite om du kan kreve noe bedre enn de har tilbudt. Du vet at du motsier deg selv, ikke sant?

Hmm, jeg vil vel i bunn og grunn bare vite om den tilbudte datamaskinen er så god at jeg heller bør velge den enn å ta sjansen på at forbrukertvistutvalget dømmer til min fordel. For hvor vidt jeg har rett på ny pc vet jeg svaret på, og det er at bare forbrukertvistutvalget kan fastslå en dom. Og hvis dommen faller med meg så får jeg det jeg har bedt om, altså heving av kjøpet á 13000 kroner. Men nå som tråden ble flyttet til "Forbrukerrett" så ser jeg på det som litt mer fritt å diskutere jussen samtidig.

 

Du har fått tilbud om en maskin i erstatning som er mye bedre enn den du får beholde. Når det noteres at en maskin renses for støv, tobakk etc. så ligger du egentlig ikke så godt an på antall servicer. De fleste har dokumentasjon i form av bilder etter slike servicer dersom kunden skulle begynne å krangle på det.

Hvis du ser i tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&hl=dv8231 så ser du vedlagt bilde. Ja, de tok bilde, men av alt mulig annet enn vifta (noe jeg synes er litt bemerkelsesverdig). De viser bilde av mugg i høytalerristen (som naturlig kommer av svette, men som ikke har noe med luftingen å gjøre), og de viste meg bilder av oversiden av maskinen, der det var litt støvkorn.

 

Men, for å ta hva du får dersom du krever heving.

 

FTU har gjentatte ganger satt normal brukstid for en bærbar PC til 5 år, og avskriver deg med 2600 kr. per år for en maskin til 13000. Så for å gjøre ting enkelt går vi ut fra at maskinen er nøyaktig 3 år.

 

13000-7800 = 5200

 

Dersom de foretar en slik avskrivning vil du også ha krav på renter fra kjøpsdato. Dette utgjør 4309 kroner.

 

Du får igjen 5200+4309 = 9509. Dette krever også at du gir tilbake maskinen du har til Komplett.

Interessant. Har du kilde på dette med 2600 kroner, så kommer jeg selvfølgelig til å gå for komplett sitt tilbud. Oftopic: hva skjer da med en maskin som kostet 500 kroner i innkjøpspris, og heves etter 4 år?

 

Istedet for å gjøre dette kan du beholde den støvete maskinen og få en mye bedre maskin i tillegg som har en verdi på 7495 kroner.

 

Personlig synes jeg det virker som et enkelt valg, men det må jo bli opp til deg.

 

Ja, jeg heller mer og mer over til tilbudet til komplett. Ikke missforstå min negative tone. Gjør det bare for å hjelpe meg med å bli enig med megselv.

Men uansett kommer jeg til å kontakte forbrukerrådet i morgen. Jeg takker for svar og god hjelp. :)

Lenke til kommentar
Interessant. Har du kilde på dette med 2600 kroner, så kommer jeg selvfølgelig til å gå for komplett sitt tilbud. Oftopic: hva skjer da med en maskin som kostet 500 kroner i innkjøpspris, og heves etter 4 år?

2600 kroner kommer man frem til ved å ta 13000 å dele på antall år som er normal brukstid, altså 5 ;) Jeg regnet med kun runde tall her for å gjøre regnestykket så enkelt som mulig.

 

For en maskin som kostet 500 kroner og er 4 år gammel blir regnestykket som følger:

500/5 = 100 (avskrivning per år)

100*4 = 400 (total avskrivning)

500-400 = 100 (hevingsbeløp)

 

Beløpet for heving av kjøp blir altså 100 kroner. I tillegg skal du ha renter for 4 år, som utgjør 211 kroner (www.forsinkelsesrente.no)

 

100+211 = 311 kroner i hevingsoppgjør.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Heh, du virker som en som aldri blir fornøyd, uansett hva komplett gjør. ;)

 

Ingen feil funnet teller ikke som avhjelps forsøk, da det ikke er funnet feil, sier seg selv. Så at komplett i det hele tatt vil gi deg den pc-en der og samtidig la deg beholde din orginale er jeg overrasket over. Det er nok ikke noe konspirasjonsteori slik du snakker om tidligere for at de har gjort en tabbe under en service. De vil nok bare gjøre deg fornøyd og få saken ut av verden.

 

Tittet på det bildet av høytaleren, og ble fort meget skeptisk til hvordan resten av maskinen ser ut. Da tviler jeg straks ikke på den uttalelsen om det som var funnet i maskinen ved en tidligere service; "Støv, mugg, aske, møkk".

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg godtatt det tilbudet sporenstreks, hvorfor kontakte forbrukerrådet? Hva i all verden skal de gjøre mener du?

Lenke til kommentar
§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Viftestøy på en PC er vel ganske subjektivt om det kan kalles en mangel eller ikke. Nå vet ikke jeg hvor mye den støyer i forhold til når den var ny, men har vanskelig for å tro at FTU vil gi deg medhold i heving av kjøpet av denne grunn. Produktet fungerer vel til det bruket den er ment å gjøre fortsatt, og mangelen kan vel kanskje ses på som å være uvesentlig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Nå har vel FTU allerede bestemt at problemer med støv på en bærbar maskin som har blitt brukt normalt er selgers ansvar, da det ikke opplyses ved kjøp eller i brukermanual at dette krever spesielt vedlikehold. Derfor har vel egentlig kjøper valget om han ønsker omlevering eller tilbakebetaling av kjøpssummen. At brukstiden til en bærbar settes til 5 år er nok ikke urimelig så her er nok regnestykket til Tee ganske riktig.

 

Alternativene er da som følger:

1: Heve kjøpet og få ~9500,-

2: Beholde gammel maskin og få ny til verdi av ~7500,-

 

At dette er et enkelt valg for deg Tee leste jeg som at du hadde valgt løsningen hvor du godtar byttet. Selv hadde jeg ikke hatt bruk for 2 bærbare maskiner så JEG hadde valgt å ta pengene og kjøpt en kraftigere bærbar.

Lenke til kommentar

Hvorfor legge så mye tid i en fillesak?

 

Om vifta støyer litt mer enn ved ny er ganske normalt ref. vanlig slitasje og forskjellig typer skitt har du målt forskjellen i db?

 

Hvis du får beholde den gamle + får en ny ser jeg ikke problemet.

 

Den pc`n du har er ikke vært stort på bruktmarkedet.

 

på en annen side kan det se ut som komplett ser at de har en dårlig sak og kommer med et bra tibud

Lenke til kommentar

Alfrid: det er ikke snakk om "litt mer enn ved ny". Det hørtes ut som at den gnagde inntil papp eller noe tilsvarende, noe som gir en relativt kraftig lyd. Har ikke decibell-måler, så fikk ikke målt.

 

Hva maskinen min er av verdi på et bruktmarked har ingen ting med saken å gjøre. Spørsmålet er hele tiden om jeg skal ta sjansen på at FTU dømmer med meg, eller garantere meg selv en ny maskin.

 

Men nå har jeg valgt at jeg vil godta tilbudet til komplett, så jeg setter saken løst. Tusen takk for gode innspill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...