Gå til innhold

Klokke C2D E8400 på stock kjøler


Anbefalte innlegg

Hei,jeg har lyst og klokke min cpu og lurer på hva som er forsvarlig og klokke den.Har original kjølepasta og cpu kjøler,hørt at man kan klokke den til 3,4ghz og at den holder seg kald nok da. jeg trenger og vite alt man må kunne for og gjøre det,fordi jeg er helt grønn på dette området.

Min pc:

 

Asus P5Q pro hovedkort

Intel C2D [email protected] ghz

OCZ Gold 4gb(2x2gb) pc6400,800mhz

600w psu

 

Kom gjerne med linker/guider eller du kan skrive det.

 

EDIT:Cpu tempen er på:

CPU:23

AUX:22

CORE 0:35

CORE 1:35

Endret av Eskepapp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et Intel-basert hovedkort så er det eeeeasy å klokke en E8400. Å nå 3,4 - 3,6 er mer eller mindre forventet av alle E8400'er, og vanligvis når du dette med ingen eller veldig liten økning i spenning. Dette bør du kunne klare med stock kjøling også.

 

Opp mot 4Ghz er mulig om du har litt erfaring, samt ikke er redd for å gi litt ekstra spenning. De fleste E8400'er klarer dette uten av vcore må økes så frykteig mye. Stock kjøling går ann til nød, men på dette punktet begynner det å bli i overkant varmt selv om du evt. klarer 4Ghz på nær-standard spenning. God tredjeparts uftkjøling for eksempel er å annbefale.

 

4Ghz++ er mulig, med enten mer ekstrem uftkjøling eller vannkjøling. Jeg vil ikke si at alle E8400'en klarer det, men mange vil gå forbi 4Ghz med litt hjelp. Stock kjøling over 4Ghz er absolutt ikke annbefalt.

Lenke til kommentar
Jeg ville prøvd å kun sette fsb til 400MHz og ingenting annet til og begynne med. Det har jeg gjort med min og det er 100% stabilt 24/7. Hvis du vil høyere enn det ville jeg vurdert bedre kjøling.

 

Det gikk ikke an og stille på FSB Frequensy

 

Den sto liksom på auto og når jeg trykket enter så skjedde ingenting.

Endret av Eskepapp
Lenke til kommentar

har nå prøvd meg litt fram på FSB frequensy

nå står den på 365 og har en temperatur på:

CPU 59

Core 1 og 2 66-67

 

Er ikke dette littvel mye med tnke på at du (TXD1979) kjører den på 400?hva er temperaturen.

regner da med at du har kjøpt ny cpu kjøler

Lenke til kommentar
har nå prøvd meg litt fram på FSB frequensy

nå står den på 365 og har en temperatur på:

CPU 59

Core 1 og 2 66-67

 

Er ikke dette littvel mye med tnke på at du (TXD1979) kjører den på 400?hva er temperaturen.

regner da med at du har kjøpt ny cpu kjøler

Jo det høres litt mye ut. Jeg er av den forstiktige typen, og bruker en Thermalright Ultra 120 Extreme på min. Har kjørt den på over 4GHz med denne. Jeg ligger på rundt 35 grader uten load, og på 59 med max load. Kjernene viser 65-66 grader på max load. Men dette med temperaturer varierer veldig fra hovedkort til hovedkort har jeg erfart. Uansett ville jeg nok byttet kjøler hvis du ligger på 59 og 66-67 uten load.

Lenke til kommentar
har nå prøvd meg litt fram på FSB frequensy

nå står den på 365 og har en temperatur på:

CPU 59

Core 1 og 2 66-67

 

Er ikke dette littvel mye med tnke på at du (TXD1979) kjører den på 400?hva er temperaturen.

regner da med at du har kjøpt ny cpu kjøler

Jo det høres litt mye ut. Jeg er av den forstiktige typen, og bruker en Thermalright Ultra 120 Extreme på min. Har kjørt den på over 4GHz med denne. Jeg ligger på rundt 35 grader uten load, og på 59 med max load. Kjernene viser 65-66 grader på max load. Men dette med temperaturer varierer veldig fra hovedkort til hovedkort har jeg erfart. Uansett ville jeg nok byttet kjøler hvis du ligger på 59 og 66-67 uten load.

Dette var selfølgelig på load,men tenker jeg skaffer meg en kjøler snartanyway,så kan jeg gå litt høyere,men hva er en forsvarlig temp på load?Hørt at cpu ikke skal gå over 70 grader.

Lenke til kommentar

Hva viser f.eks. CPU-Z at du har som spenning til prosessoren? Høres ut som den kan være satt litt høyt hvis den står på auto. Du bør ikke trenge så veldig mye over 1.2 volt for 3,4-3,6 hvis du er LITT heldig. Da skal stock-kjøleren holde. Det er også viktig å tenke på generell luftflyt i kabinettet.

Endret av Malmis
Lenke til kommentar
Hva viser f.eks. CPU-Z at du har som spenning til prosessoren? Høres ut som den kan være satt litt høyt hvis den står på auto. Du bør ikke trenge så veldig mye over 1.2 volt for 3,4-3,6 hvis du er LITT heldig. Da skal stock-kjøleren holde. Det er også viktig å tenke på generell luftflyt i kabinettet.

1,256v holder den nå,står på auto

Lenke til kommentar
Nå er den på 3,6 ghz og temperaturen ligger på 33-35 på cpuen og 45-50 på kjernene på idle og alt ligger på 65-71 på load.

Sier meg fornøyd nå vis ingen vil tilføye noe.

Hvis dette er med original-kjøleren så hadde ihvertfall jeg vært fornøyd :) Du ligger ikke så veldig mye høyere enn meg på tempen, og jeg bruker standardspenning på 1,225.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...