Gå til innhold

Klokke C2D E8400 på stock kjøler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
hei har en c2d e8400 stepping c0 btw ved 3.6Ghz skal du kunne klare å ha den stabilt med 1.15V også ;) kjører min på 1.1V ved 3.6Ghz

 

Hvorfor sprer du slik desinformasjon? :)

Eller har du testet 100stk E8400 (ulike steppings) og funnet et gjennomsnitt som støtter din påstand.

Har ("kun") hatt/eid tre stk "wolfies".. 2xE8400 + 1xE8200. (og en Q9450 da).

Ingen av disse klarte 4Ghz stabilt med "vettug" volt (dvs. under 1.45).

Ingen klarer/klarte 400x9=3.6 ved lavere enn 1.25. (Vel.. Quad'en gjorde det, men den holder vi utenfor her).

Men det kan jo være at du bruker PC'en til single-core "idling" (surfing/MSN.. litt enkel singel-core game)??

Er den OCCT/Prime-stabil ved [email protected] har du en god chip. Meget god. :thumbup:

 

@BimmerFan:

Sett FSB til 400, sjekk at RAM står til 800 (eller under "specs"..f.eks 1066).

Sett VCore til 1.275... og boot/test (Prime/OCCT).

Er det stabilt kan du prøve å sette VCore ned ett hakk eller tre (1.25/1.2375).

I motsatt tilfelle må du gå opp (1.3 eller mer).

Lenke til kommentar
hei har en c2d e8400 stepping c0 btw ved 3.6Ghz skal du kunne klare å ha den stabilt med 1.15V også ;) kjører min på 1.1V ved 3.6Ghz

 

Hvorfor sprer du slik desinformasjon? :)

Eller har du testet 100stk E8400 (ulike steppings) og funnet et gjennomsnitt som støtter din påstand.

Har ("kun") hatt/eid tre stk "wolfies".. 2xE8400 + 1xE8200. (og en Q9450 da).

Ingen av disse klarte 4Ghz stabilt med "vettug" volt (dvs. under 1.45).

Ingen klarer/klarte 400x9=3.6 ved lavere enn 1.25. (Vel.. Quad'en gjorde det, men den holder vi utenfor her).

Men det kan jo være at du bruker PC'en til single-core "idling" (surfing/MSN.. litt enkel singel-core game)??

Er den OCCT/Prime-stabil ved [email protected] har du en god chip. Meget god. :thumbup:

 

@BimmerFan:

Sett FSB til 400, sjekk at RAM står til 800 (eller under "specs"..f.eks 1066).

Sett VCore til 1.275... og boot/test (Prime/OCCT).

Er det stabilt kan du prøve å sette VCore ned ett hakk eller tre (1.25/1.2375).

I motsatt tilfelle må du gå opp (1.3 eller mer).

 

var ikke ment som noen desiformasjon har kun bilder av min egen som støtter påstanden min ved 3,6Ghz men ved 4Ghz så kan du sjekke denne linken da http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=173999. det er både litt under og litt over 1,3V som min kjører stabilt ved 4Ghz. :tease: btw her e bevis for min iværtfall da https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085087&hl= .

:thumbup:

Endret av reger
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

xtremesystems.org er *ikke* stedet for å lete etter gjennomsnittlige resultater mtp klokkbarhet. :)

Det gir seg selv egentlig

For det første er det ett visst klientell som "vanker" der (de "støvsuger" markedet på jakt etter de beste chip'ene).

For det andre burde det være lett å forstå håper jeg at det er de som er veldig "lucky go happy" som dokumenterer resultater der.

Det var poenget mitt:

Ikke at du (reger) eller andre har fått gode "chip'er". De finnes.

Men ikke "forled" andre til å tro at det er normen.

Det blir en veldig nedtur når "gråsteinen" ikke klokker i nærheten av "gull-chip'ene". :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
xtremesystems.org er *ikke* stedet for å lete etter gjennomsnittlige resultater mtp klokkbarhet. :)

Det gir seg selv egentlig

For det første er det ett visst klientell som "vanker" der (de "støvsuger" markedet på jakt etter de beste chip'ene).

For det andre burde det være lett å forstå håper jeg at det er de som er veldig "lucky go happy" som dokumenterer resultater der.

Det var poenget mitt:

Ikke at du (reger) eller andre har fått gode "chip'er". De finnes.

Men ikke "forled" andre til å tro at det er normen.

Det blir en veldig nedtur når "gråsteinen" ikke klokker i nærheten av "gull-chip'ene". :D

ah :blush:

tenkte ikke på derre med xtreme men 1.2-1.25V altså org skal være mulig for de fleste ved 3.6Ghz men hvis det ikke går så er det bare å gå litt opp i Volten. det er også ganske så kritisk hvilke hovedkort som brukes ;)

 

beklager til trådstarter for alt dette styre fra min side.

Lenke til kommentar
Har vurdert å booste E8400'n min opp litt, rundt 3,2 - 3,3? Har 0,00% kunnskap innen overklokking da.

Har et P45 hovedkort (Asus P5Q SE) så det burde vel ikke være så vanskelig å overklokke denne prosseroren?

 

Jeg gjorde dette nettopp nå på min e8400, hk p5ql-em, eneste jeg gjorde var å sette opp fsb til 360 og vips 3.25, ingen store økninger i temp heller, ligger på 32 idle og opp mot 63-64 på load på kjernene. Kunne sikkert prøvd å gi mer volt, men da er jeg redd jeg hadde fått litt store tempøkninger. Prøvde også å sette fsb høyere med 1.2 volt og da ville den ikke boote...

 

Uansett, jeg har stort sett 0 peil på overklokking, men ville bare fortelle litt om mine refaringer, i.o.m at jeg nettopp gjorde det samme på ganske lignende oppsett.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Har vurdert å booste E8400'n min opp litt, rundt 3,2 - 3,3? Har 0,00% kunnskap innen overklokking da.

Har et P45 hovedkort (Asus P5Q SE) så det burde vel ikke være så vanskelig å overklokke denne prosseroren?

 

Jeg gjorde dette nettopp nå på min e8400, hk p5ql-em, eneste jeg gjorde var å sette opp fsb til 360 og vips 3.25, ingen store økninger i temp heller, ligger på 32 idle og opp mot 63-64 på load på kjernene. Kunne sikkert prøvd å gi mer volt, men da er jeg redd jeg hadde fått litt store tempøkninger. Prøvde også å sette fsb høyere med 1.2 volt og da ville den ikke boote...

 

Uansett, jeg har stort sett 0 peil på overklokking, men ville bare fortelle litt om mine refaringer, i.o.m at jeg nettopp gjorde det samme på ganske lignende oppsett.

 

/Espen

 

du kan prøve å stille nb volten litt opp, men du må huske minne ;) prøv å sett dividern til 1:1 å gå sagte opp 5-10fsb per forsøk, hvis du ønsker en høyere klokk. Skal du opp med cpu volten bør du bytte til en bedre kjøler. :whistle:

Endret av reger
Lenke til kommentar
Takk for kommentar, jeg satte minnet til 2xfsb for å få 1:1, jeg prøvde også å øke volt forsiktig til 1.21250, den ville heller ikke boote da. Men du mener trikset er å sette NB volten i tillegg? Hva er realistiske verdier her?

Hva mener du med 2*fsb?

DDR står får double-data-rate altså at den effektive frekvensen er 2* den angitte frekvensen så setter du FSB til f.eks 400 og minne dividern til 1:1 så vil minne bli 400*2 som igjen vil si 800MHz= pc6400.

Nå vet jeg ikke hvordan minne du har eller no, men hvis du har pc6400 minne går det greit der. Men har du f.eks pc5300 bør du justere opp minne spenningene i tilegg hvis målet er 400FSB f.eks.

 

angående NB spenningen er ikke sikker på hva som er stock på kortet ditt eller temperatur men du kan prøve 1.35V

 

edit:

hvordan program bruker du for å teste stabilitet?

orthos/prime95 er veldige gode program. og realtemp for temperatur. ;)

Endret av reger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...