Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]advokater og taushetsplikt


katiemore

Anbefalte innlegg

hei.

jeg går på videregående og har rettslære. vi driver nå med straffeloven og jeg lurer veldig på en ting: har advokater taushetsplikt i forhold til alle ting hans klienter sier til ham.

 

problemstilllingen er f.eks. slik: en advokatet er forsvarer for en person i en straffesak (for å gjøre alt litt alvorligere, f.eks et drap) og tror hans klient er uskyldig. men en dag de snakker sammen sier klienten noe som gjør at advokaten finner ut at personen er skyldig. men han har jo taushetspllikt ovenfor denne personen, og kan sikkert ikke bare si i retten at klienten tilfeldigvis kom med opplysninger som beviser hans skyld. hvis advokaten ikke gir disse videre, kan en annen person få straff, mens den skyldige får gå fri. kan han likevel bryte taushetsplikten og gi disse opplysningene videre? eller er dette et brudd på rettssikkerheten? er det likevel lov hvis sakken er såpass alvorlig?? eller er det slik at: har klienten sagt noe, så skal det frem for retten? kan han gi opplysninger videre hvis noen kan bli skadet hvis dette ikke blir gjort? får advokater straff for å bryte taushetsplikten, uansett hva det gjelder?

 

jeg vet at advokater har lov til å slutte å være forsvarer for klienten hvis noe slikt skjer. spesifisert et sted på denne siden: http://www.advokatforeningen.no/Drift-av-a.../Taushetsplikt/

 

men likevel, mitt spørsmål igjen: har advokaten lov til å bryte taushetsplikten i visse situasjoner, selv om hans klient ikke vil at opplysningene skal bli videreformidlet?

 

det hadde vært fint om de som kan noe om dette hadde gitt svar snarest. hvis dere vet om noen lovregler som sier noe om saken, hadde det vært fint om dere hadde tatt med disse òg. takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 119. Uten samtykke av den som har krav på hemmelighold, må retten ikke ta imot forklaring av prester i statskirken, prester eller forstandere i registrerte trossamfunn, advokater, forsvarere i straffesaker, meklingsmenn i ekteskapssaker, leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere om noe som er betrodd dem i deres stilling.

 

Det samme gjelder underordnede og medhjelpere som i stillings medfør er kommet til kunnskap om det som er betrodd de nevnte personer.

 

Forbudet faller bort når forklaringen trengs for å forebygge at noen uskyldig blir straffet.

 

Dersom ikke den som har krav på hemmelighold samtykker i at avhøringen foregår offentlig, skal forklaringen bare meddeles retten og partene i møte for stengte dører og under pålegg om taushetsplikt.

 

Så jeg skulle vel tro at i ditt tilfelle så må advokaten si noe for å hindre at uskyldige blir straffet.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Så jeg skulle vel tro at i ditt tilfelle så må advokaten si noe for å hindre at uskyldige blir straffet.

 

ja, jeg antar at du har rett. det er bare at noen ganger er reglene i loven såpass strenge, at hvis det ikke direkte står at advokater også kan si ifra i slike tilfeller, så gjelder ikke regelen for advokater...

 

men jeg tror det muligens er riktig som du sier :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...