Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan oppnå toppkarakterer i norsk skriftlig


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg (akkurat nå) for å forbedre karakterene, og tenkte at jeg skulle begynne med norsk skriftlig. Jeg ligger på femmer, og har vært stabil der siden 8. klasse på ungdomsskolen. Uansett hva jeg gjør, får jeg ALDRI seksere på norskoppgaver (men jeg klarer ikke å få fire heller, da ... ).

 

Jeg lurer på om noen her har noen punkter det er mulig å gå igjennom før man leverer. Viktige skrivefeil man må unngå, oppbygning av oppgaver og historier, setningsoppbygning osv.

 

Tips til sidemål tas også gjerne imot :)

Endret av j1m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læreren din skal i teorien gi deg svarene på hva som trengs.

Det er vanlig at læreren følger et skjema med punkter og leter etter disse punktene i teksten.

Har du iallefall inkludert disse punktene, så er du nermere en sekser en om du mangler et punk eller to.

 

Selv om språket alltid kan bli bedre så vurderes du etter læreplanen/nivået sånn at man kan få sekser på 8 trinn, mens samme oppgave ville være 4 på 1 VGS osv.

Endret av War
Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg (akkurat nå) for å forbedre karakterene, og tenkte at jeg skulle begynne med norsk skriftlig. Jeg ligger på femmer, og har vært stabil der siden 8. klasse på ungdomsskolen. Uansett hva jeg gjør, får jeg ALDRI seksere på norskoppgaver (men jeg klarer ikke å få fire heller, da ... ).

 

Jeg lurer på om noen her har noen punkter det er mulig å gå igjennom før man leverer. Viktige skrivefeil man må unngå, oppbygning av oppgaver og historier, setningsoppbygning osv.

 

Tips til sidemål tas også gjerne imot, da jeg må klare fem der.

Du må ha godt og variert språk som flyter lett, kanskje er litt originalt og gjerne i en personlig stil. Rettskriving må være på plass, det samme må tegnsettingen. Videre må du skrive en SJANGER du behersker. Suger du på å skrive noveller, velger du så klart ikke dét. Når det gjelder artikler, finner du mange gode tips. På vgs skriver man oftre artikler, der man legger frem positive og negative ting rundt en sak og konkluderer til slutt samt en fengende og aktualiserende innledning i form av en ingress.

 

Når det gjelder norsk, må du også se godt på kommentarene fra læreren, og ikke minst bør du få et greit forhold til vedkommende, da disse fort sniker inn personlige meninger om eleven i karakteren. Dersom du viser at du virkelig vil få til norsken, må du gi uttrykk for det, fortsette å jobbe og ikke bomme flere ganger på feil du fint kunne unngått om du hadde lest over teksten før innlevering.

 

Jeg garanterer ingen sekser, men dersom du følger rådene og ser godt på kommentarer og språkstilen læreren liker, samt at du sørger for korrekt ortografi og tegnsetting, samt skriver oversiktlig og strukturert og engasjerende så læreren ikke sovner under rettingen OG du velger en sjanger du føler deg trygg på, så tror jeg ikke du i kommende tid heller vil "klare" å få en firer. Denne metoden funket bra på meg, og jeg som pga. sjangervalg og språk/lærerpreferanse bare endte opp på 4+ frem til 10., greide å karre til meg en rekordrekke av antall seksere i norsk skriftlig, både sidemål og hovedmål! :p

 

Lykke til! Håper tipsene jeg gav deg, hjelper! :)

Lenke til kommentar
Hvilket trinn?

Kona er norsklærer, kan banke noe ut av hu.

 

VG3.

 

Mange greie tips her. Jeg vet selvsagt at det er vanskelig å oppnå sekser i norsk, men nå har jeg fått 5 så lenge jeg kan huske, og begynner å bli litt frustrert :p

 

Jeg vet jo at tegnsetting, variert språk, originalitet osv. teller mye, men jeg er mer ute etter setningsoppbygning o.l. som gjør teksten mer interessant ( unngå unødvendige adjektiv etter hverandre (det lille, nyfødte barnet -> spedbarnet), skrive "positivt" (det var ikke lys -> det var mørkt ) o.l.).

 

Hvis noen har en oversikt over bruk av punktum i forbindelse med forkortelser, ville det også vært greit :)

Lenke til kommentar
Tja, Jim, et fint utgangspunkt kunne jo vært å begynne å følge med i norsktimene istedenfor å sitte på diskusjon.no! :!:

 

haha..

 

hei :p

følger jo med, jeg :p

 

Edit: Dessuten finnes det mer interessante ting enn "kvinnerollen før og nå" på nynorsk :p

Endret av j1m
Lenke til kommentar

Jeg forstår frustrasjonen din...;) Jeg greide selv en solid sekser i norsk på vk1 (vg2), men så byttet jeg skole og falt ned til 5 på vk2. Jeg vippet alltid mellom 5 og 6 på stilene, og fikk 6 på særoppgaven, men ikke søren om jeg greide å få en ren sekser på de vanlige stilene. Jeg terpet og terpet på alle kommentarene jeg fikk fra læreren, skjerpet meg, forbedret meg, alt mulig, men neida, sekseren uteble...:( Det var ganske surt, og jeg syntes læreren vår var urimelig streng, men på den annen side var hun en utrolig god lærer, så selv om den sekseren aldri kom på vitnemålet lærte jeg hvertfall utrolig mye og ble definitivt flinkere til å skrive enn jeg var som sekser-elev på vk1...:)

 

Jeg har altså ingen råd å gi, siden jeg ikke lyktes selv, men ønsker deg lykke til...;)

Endret av Cie
Lenke til kommentar
Jeg forstår frustrasjonen din...;) Jeg greide selv en solid sekser i norsk på vk1 (vg2), men så byttet jeg skole og falt ned til 5 på vk2. Jeg vippet alltid mellom 5 og 6 på stilene, og fikk 6 på særoppgaven, men ikke søren om jeg greide å få en ren sekser på de vanlige stilene. Jeg terpet og terpet på alle kommentarene jeg fikk fra læreren, skjerpet meg, forbedret meg, alt mulig, men neida, sekseren uteble...:( Det var ganske surt, og jeg syntes læreren vår var urimelig streng, men på den annen side var hun en utrolig god lærer, så selv om den sekseren aldri kom på vitnemålet lærte jeg hvertfall utrolig mye og ble definitivt flinkere til å skrive enn jeg var som sekser-elev på vk1...:)

 

Jeg har altså ingen råd å gi, siden jeg ikke lyktes selv, men ønsker deg lykke til...;)

 

akkurat slik er det, ja. Jeg får 5 uansett hvordan jeg skriver :p

Lenke til kommentar

Ta en kjønnsoperasjon og bli jente. Så skrive 7-8 sider med svada. Virker ihvertfall slik i klassen min til tider. :p

Dessverre blir mange lærere alt for ofte blendet av kvantitet foran kvalitet.

 

Mitt beste tips er å korrekturlese grundig, og "kill your darlings". Selv om du er ganske fornøyd med en setning eller avsnitt, bør du ikke beholde det om du oppdager at det ikke har en funksjon i teksten.

Dessuten bør du se ganske grundig over formuleringene du bruker. Det meste kan uttrykkes klarere, med færre ord, eller på en mer naturlig måte. Norsklæreren gjennomgikk noen gode eksempler på dette forrige time, men kommer ikke på dem akkurat nå.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Hvilket trinn?

Kona er norsklærer, kan banke noe ut av hu.

 

VG3.

 

Mange greie tips her. Jeg vet selvsagt at det er vanskelig å oppnå sekser i norsk, men nå har jeg fått 5 så lenge jeg kan huske, og begynner å bli litt frustrert :p

 

Jeg vet jo at tegnsetting, variert språk, originalitet osv. teller mye, men jeg er mer ute etter setningsoppbygning o.l. som gjør teksten mer interessant ( unngå unødvendige adjektiv etter hverandre (det lille, nyfødte barnet -> spedbarnet), skrive "positivt" (det var ikke lys -> det var mørkt ) o.l.).

 

Hvis noen har en oversikt over bruk av punktum i forbindelse med forkortelser, ville det også vært greit :)

 

Det er nesten umulig å få 6-er (jeg er på VG2 forresten, og har til nå bare fått to 5+ i norsk dette skoleåret. Ligger ellers også på 5-er :ermm: ).

 

Man må ha variert setningsstruktur, ikke bruke for mange ord, gjerne bruke litt "fancy" ord og uttrykksmåter (bare pass på å bruke dem i riktig sammenheng) og ikke bare den muntlige uttrykksmåter, dropp unødvengige ord og forklaringer (!!!). Modne tanker og vurderinger. Ha veldig god orden i tekst (utrolig viktig). Ofte kan det t.o.m. være nødt til å lese andres tekster ... i massevis, og få ideer derfra (kan hende dette ikke er helt rettferdig, men det er heller ikke rettferdig at det skal være så vanskelig å få toppkarakter i norsk! Forresten: de tekstene jeg fikk 5+ på var merkelig nok helt "meg-prodserte", ikke for å skryte.). Av det jeg har merket tjener man poeng for analyse av tekster og ved å skrive artikler. Vet ikke om dette egentlig gav deg noe ...

 

Norsk er nok i det hele for de fleste et ganske urettferdig fag, for det er langt ifra alle som kan skrive som forfattere eller journalister.

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar

Grei regel:

 

En norskstil med N-U-L-L skrivefeil eller tegnsettingsfeil drar deg opp svært mye. ergo, ikke en eneste rød strek når du får tilbake besvarelsen, bare en kommentar på sluttten. Får du til dette, og norsklæreren tenker at "jøss, jeg trenger jo ikke å tenke på gramatikken engang" så ligger du rimelig bra ann.

Når du i tillegg sier at du allerede har 5, har du sikkert bra nok innhold til en sekser

Endret av Blarcky
Lenke til kommentar
Grei regel:

 

En norskstil men N-U-L-L skrivefeil eller tegnsettingsfeil drar deg opp svært mye. ergo, ikke en eneste rød strek når du får tilbake besvarelsen, bare en kommentar på sluttten. Får du til dette, og norsklæreren tenker at "jøss, jeg trenger jo ikke å tenke på gramatikken engang" så ligger du rimelig bra ann.

Når du i tillegg sier at du allerede har 5, har du sikkert bra nok innhold til en sekser

...og husk sjanger! :)

 

Velg en sjanger du kan lage en god komposisjon til!

Lenke til kommentar
Tja, Jim, et fint utgangspunkt kunne jo vært å begynne å følge med i norsktimene istedenfor å sitte på diskusjon.no! :!:

 

haha..

 

hei :p

følger jo med, jeg :p

 

Edit: Dessuten finnes det mer interessante ting enn "kvinnerollen før og nå" på nynorsk :p

 

Ja, lista over tingene kalles en ordbok ^^

 

Det kommer litt an på lærer også, såfremt det ikke er ekstern sensor som tar seg av karaktersetting..

 

Da kommer det jo ann på sensor :p

Lenke til kommentar
det er en kombinasjon av dyktighet og flaks.

 

Virker nesten slik :/

 

Jeg får begynne å skrive slikt depressivt svada (slikt som produseres på samlebånd), så blir hun nok fornøyd. Neste tekst får handle om en suicidal galning med schizofreni og noen bipolare greier. Det blir nok konge. Det skal selvsagt ende med at foreldrene akkurat kommer for sent for å redde den stakkars jenta som lider av kjærlighetssorg og kutter seg i hemmelighet. 15-20 sider med slikt, og jeg må jo være garantert sekser.

 

Men helt seriøst: Noen som har tips til nynorsk, og spesielt setningsoppbygning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...