Gå til innhold

billig eller dyr GPS?


Fire^^

Anbefalte innlegg

hey! har tenkt litt på om eg ska kjøpe meg GPS til bilen da dette kan vere kjekt å ha...

Men jeg lure på en ting... Hva er forskjellen på ein gps til 1000,- å ein t 3500,-??

en kompis av meg har en Garmin GPS han kjøpte for 600,- denne funker jo fint, med kalkulator å bildefremviser å alt mulig rart, å fotoboks varsler er det også...

betaler du kun for utseende på dei dyrere GPS'ene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvordan de store GPS`ene er, men kjøpte en billig TomTom til under tusenlappen, og er prute fornøyd. Den får meg akkurat dit jeg ønsker, har fotoboksvarsling og det meste jeg trenger.

akkurat ;) så derfor lure eg på ka så er så møkje bedre me dei dyre:P

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan de store GPS`ene er, men kjøpte en billig TomTom til under tusenlappen, og er prute fornøyd. Den får meg akkurat dit jeg ønsker, har fotoboksvarsling og det meste jeg trenger.

akkurat ;) så derfor lure eg på ka så er så møkje bedre me dei dyre:P

 

Største prisforskjellen ligger på kartene. En dyr GPS har som regel komplette kart over Vest-Europa og kart som ikke er så detaljert over Øst-Europa. Kart er dyrt!

 

En billig GPS har som regel ikke TMC, noe jeg aldri ville vært foruten på en ny GPS. Blåtann-handsfree er det mange som setter høyt, dette finnes som regel ikke på de billige typene.

 

Det er med GPSer som alt annet: Du får som regel det du betaler for!

 

Dersom du ikke trenger noe annet enn en ren Gps og med kart kun over Norden og du ikke trenger trafikkmeldinger er det bare å kjøpe en billig GPS.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan de store GPS`ene er, men kjøpte en billig TomTom til under tusenlappen, og er prute fornøyd. Den får meg akkurat dit jeg ønsker, har fotoboksvarsling og det meste jeg trenger.

akkurat ;) så derfor lure eg på ka så er så møkje bedre me dei dyre:P

 

Største prisforskjellen ligger på kartene. En dyr GPS har som regel komplette kart over Vest-Europa og kart som ikke er så detaljert over Øst-Europa. Kart er dyrt!

 

En billig GPS har som regel ikke TMC, noe jeg aldri ville vært foruten på en ny GPS. Blåtann-handsfree er det mange som setter høyt, dette finnes som regel ikke på de billige typene.

 

Det er med GPSer som alt annet: Du får som regel det du betaler for!

 

 

 

 

Dersom du ikke trenger noe annet enn en ren Gps og med kart kun over Norden og du ikke trenger trafikkmeldinger er det bare å kjøpe en billig GPS.

 

Jeg har en tomtom go 930 første GPS jeg har hatt er veldig fornøyd med den, det at du kan koble mobilen opp mot den og ha handsfree er helt rått. Kan også prate til den og få den til å lese opp innkomne tekstmeldinger osv. Kartene ser også veldig bra ut, lett å finne frem og man kan få den til¨å si ifra når det er 250 m til nærmeste bensinstasjon. Masse funksjoner med andre ord, men hvordan denne er i forhold til billige typer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Fant en gps som er billig: TAKARA GPS GP48 Europa

http://www.pixmania.com/no/no/1798685/art/...p48-europa.html

Men hvordan en legger inn Poi/fotobokser er ikke godt å vite, hvor gammelt er kartet :hmm: , er det mulig å oppdatere kartet, mm.

 

Går du for en Tomtom 930 til X antall kroner så kan du oppdatere kartet 4 ganger i året, utrolig lett å legge inn Poi/fotobokser, og uttallige andre muligheter som sikkert ikke Takara gps har, men Takara er jo billig.

 

Slike ting er viktig å se etter ved kjøp av gps

Endret av asbhegge
Lenke til kommentar

Kan jo nevne litt kort om GPS-en...

 

GPS er et satelittnavigasjonssystem, utviklet av USA, sto ferdig i 1995 og skal fungere med 24 satelitter i bane. Tilsvarende system har kina, eu, russland, bare at de systema ikke står ferdig enda. Russland har pr dags dato 17 satelitter oppe, å regner med å stå ferdig i 2013. de resterende har kun 1-4 satelitter hver seg oppe.

 

En satelitt treffer jorda med et signal med radius på et par hundre meter. Står man inni der med en GPS, vil altså feilmarginen være på flere hundre meter. Derfor er kravet til GPS at uansett hvor du er på jorda, skal du MINST ha 4 satelitter tilgjenglig. Det gjør at flere satelitter treffer jorda, ingen vil treffe nøyaktig likt, men alle vil ha ETT felles punkt, å inni DET punktet står du med mottakeren din. Det punktet vil ha en nøyaktighet på under 25 meter. jo flere satelitter man får signal fra, jo bedre nøyaktighet vil man få. GPS har pr dags dato 31 satelitter i bane (for mange i forhold til minimumskravet), noe som kun er en fordel. Hvor mange sattelitter man har tilgjenglig, avhenger av hvor i verden man er, å tidspunkt på døgnet. Er man feks i Molde, kan man ved ett tidspunkt ha 5 sattelitter tilgjenglig, mens man 4 timer seinere kan ha 12 sattelitter tilgjenglig, så nøyaktigheten vil ikke alltid være den samme.

 

Når det gjelder dyr å billig "GPS", vil du få akkurat samme nøyaktighet uansett pris. En mottaker som oppfyller kravene, vil ha akkurat de samma sattelittene å forholde seg til, uansett pris. Det som da er avgjørende for prisen på en GPS-mottaker-enhet, blir da brukervennlighet og kart-type. Er mange som synder med bruk av kart-program. En GPS-mottaker kan være stillt inn på feks WGS-84, å da vil den i et WGS-84-kart kunne peke ut plasseringa på kartet ut i fra possisjonen (feks N60g53'40'' E013g32'44''). Putter man derimot et ANNET kart-program på GPS-en, vil GPS-en putte inn WGS-84-possisjonen på det NYE kartet, å det vil i kart-programmet fortelle deg at du er et annet sted enn der du egentlig er (forskjellige kart har forskjellige possisjonsplaseringer, med forskjeller på et par hundre meter). Derfor må man huske å passe på at "GPS-en" står innstillt på det kart-programmet du bruker. Når man leser om folk som har brukt GPS på motorveien å kjørt feil vei, eller står på feil side av ei øy i forhold til hva GPS-en forteller (å slike historier hører man jo stadig), så skyldes det at GPSen står innstillt på et annet kartprogram enn det man bruker, altså en mennsklig svikt, å ikke en dårlig GPS-mottaker.

Å når man leser om nøyaktighet på esken når man kjøper en GPS, så er det bare bull. Det sitter ingeniører å regner ut hvor i værden å på hvilket tidspunkt man vil ha best dekning, så drar dem akkurat dit akkurat DA å prøver ut å godkjenner, å da vil feilmarginen på esken stemme, med feks "nøyaktighet på 3 meter". Men det gjelder KUN i det punktet på det klokkeslettet. Å hvem kjøper vel en gps kun for ha den liggende på ETT sted?

 

men kort oppsumering: er brukervennlighet, kvalitet, å kartprogram å dill-dall som avgjør prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan jo nevne litt kort om GPS-en...

 

 

GPS er et satelittnavigasjonssystem, utviklet av USA, sto ferdig i 1995 og skal fungere med 24 satelitter i bane. Tilsvarende system har kina, eu, russland, bare at de systema ikke står ferdig enda. Russland har pr dags dato 17 satelitter oppe, å regner med å stå ferdig i 2013. de resterende har kun 1-4 satelitter hver seg oppe.

 

En satelitt treffer jorda med et signal med radius på et par hundre meter. Står man inni der med en GPS, vil altså feilmarginen være på flere hundre meter. Derfor er kravet til GPS at uansett hvor du er på jorda, skal du MINST ha 4 satelitter tilgjenglig. Det gjør at flere satelitter treffer jorda, ingen vil treffe nøyaktig likt, men alle vil ha ETT felles punkt, å inni DET punktet står du med mottakeren din. Det punktet vil ha en nøyaktighet på under 25 meter. jo flere satelitter man får signal fra, jo bedre nøyaktighet vil man få. GPS har pr dags dato 31 satelitter i bane (for mange i forhold til minimumskravet), noe som kun er en fordel. Hvor mange sattelitter man har tilgjenglig, avhenger av hvor i verden man er, å tidspunkt på døgnet. Er man feks i Molde, kan man ved ett tidspunkt ha 5 sattelitter tilgjenglig, mens man 4 timer seinere kan ha 12 sattelitter tilgjenglig, så nøyaktigheten vil ikke alltid være den samme.

 

Når det gjelder dyr å billig "GPS", vil du få akkurat samme nøyaktighet uansett pris. En mottaker som oppfyller kravene, vil ha akkurat de samma sattelittene å forholde seg til, uansett pris. Det som da er avgjørende for prisen på en GPS-mottaker-enhet, blir da brukervennlighet og kart-type. Er mange som synder med bruk av kart-program. En GPS-mottaker kan være stillt inn på feks WGS-84, å da vil den i et WGS-84-kart kunne peke ut plasseringa på kartet ut i fra possisjonen (feks N60g53'40'' E013g32'44''). Putter man derimot et ANNET kart-program på GPS-en, vil GPS-en putte inn WGS-84-possisjonen på det NYE kartet, å det vil i kart-programmet fortelle deg at du er et annet sted enn der du egentlig er (forskjellige kart har forskjellige possisjonsplaseringer, med forskjeller på et par hundre meter). Derfor må man huske å passe på at "GPS-en" står innstillt på det kart-programmet du bruker. Når man leser om folk som har brukt GPS på motorveien å kjørt feil vei, eller står på feil side av ei øy i forhold til hva GPS-en forteller (å slike historier hører man jo stadig), så skyldes det at GPSen står innstillt på et annet kartprogram enn det man bruker, altså en mennsklig svikt, å ikke en dårlig GPS-mottaker.

Å når man leser om nøyaktighet på esken når man kjøper en GPS, så er det bare bull. Det sitter ingeniører å regner ut hvor i værden å på hvilket tidspunkt man vil ha best dekning, så drar dem akkurat dit akkurat DA å prøver ut å godkjenner, å da vil feilmarginen på esken stemme, med feks "nøyaktighet på 3 meter". Men det gjelder KUN i det punktet på det klokkeslettet. Å hvem kjøper vel en gps kun for ha den liggende på ETT sted?

 

men kort oppsumering: er brukervennlighet, kvalitet, å kartprogram å dill-dall som avgjør prisen.

 

 

Her var det mye missforståelser.. :)

fotavtrykket til et signal fra en GPS satelitt er mye større en et par hundre meter. Grunnen til at man trenger 4 satelitter for å få posisjon er at man trenger å løse XYZ og klokke feil. 4 ukjente trenger 4 kjente. (Forutsatt man måler psudoavstander noe alle bil gps'er gjør) har man flere enn 4 vil disse brukes til å forbedre resultatet. Nøyaktigheten til posisjonen din er en funksjon av en hel haug med variable, der sammensetningen av troposfæren og ionosfæren mellom deg og satelittene er de viktigeste.

 

WGS 84 er ikke en kartprojeksjon men et Datum. dvs et sett med størelser som definerer et kartesiske koordinatsystemet med origo i jordas masssemiddelpunkt og en elipsoide som representerer jordas form. Skal man ha koordinater på jordkloden må man transformere fra dette. Signalene GPS satelittene sender ut er forholder seg til WGS84, det er ikke noe man kan velge. Men noen mottakere kan transformere beregna koordinater til andre Datum. Men så lenge man holder seg til datumet WGS84, EUREF89 eller ITRF2000 er man godt innenfor nøyaktigheten en håndholdt mottaker klarer. Det er selfølgelig viktig at man bruker riktig projeksjon, men her i verden er det blitt veldig vanlig å bruke UTM så det vil jeg tro går stort sett bra. Hadde blitt overasket om noen leverer kart i en annen projeksjon enn dette. Problemet blir vel når folk knaster inn en koordinat fra det gamle atlaset sitt som kan være i ED50 eller elisoidiske koordinater, for ikke å snakke om gode gamle NGO48 :)

 

On topic:

Det er egentlig besvart men kan ikke bare skrive off topic heller :)

Det er nok mest i kartene å mulighet for oppdatering av disse de store prisforskjellene ligger. I tilleg vil dyrere mottakere typisk også ha bedre skjerm å flere finnesser. Nøyaktigheten vil være mer eller mindre tillsvarende (dårlig).

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...