Gå til innhold

Windows og Linux på samme partisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SuSE og de andre store desktopdistroene hadde jo også en slik funksjon selv før Win XP ble lansert. Er en grunn til at fokuset rundt dette er fjernet. I dag har man virtuelle maskiner om man kun trenger 1 eller 2 funksjoner fra ett bestemt operativsystem.

 

Om man er så seriøs at man installerer linux in the first place så har man også litt ekstra plass til en dedikert partisjon.

Lenke til kommentar

For folk som ikke har så mye PC-erfaring som oss, så er det faktisk en stor fordel at de slipper å rote med partisjoner og oppstartsmeny, det er faktisk de to punktene at folk kan gjøre feil, f.eks. ende opp med å slette feil partisjon eller lignende. Derfor er Wubi genialt fordi det er tilnærmet iditosikkert. Det eneste brukeren kan gjøre feil da er vel å glemme passordet.

Lenke til kommentar

@Olpaddy - Om du mener et fake raid-0 så er jeg enig. Det blir nok trøbbel. Det blir jo satt opp fra operativsystemet med drivere etc. (WinXP). Ekte raid-0 får du med raid kontrollere som har BIOS der du gjør diskoppsettet FØR operativsystemet starter. Da aner ikke operativsystemet at det eksisterer mere enn en disk.

Lenke til kommentar

Da jeg tok mine første skritt mot Linux, mot slutten av forrige årtusen. Prøvde jeg et et lignende linux system som installerte seg på fat32 partisjonen til Windows 98. Husker desverre ikke hvilken distro det var. Uansett synes jeg det var greit å slippe å styre med partisjonering, siden jeg ikke hadde mye erfaring med det. Jeg fikk fort tips om at jeg nok ville få et bedre system dersom jeg for ekte filsystem for Linux, som jo var sant. Men var ihvertfall en god demo for Linux. Jeg synes det er greit at folk får får vite om slik teknologi. Selv om prinsippet ikke er en nyhet så er jo akkkurat denne (Presto) teknologien en nyhet.

Lenke til kommentar

Vær så vennlig å kutte ut trakasseringen av artikkelforfatter, det forpester forumet, og er helt malplassert. Jeg synes det er flott at flere skriver om linux, og Arsæll er god til å skrive om applikasjoner.

 

Synd å se at Presto er en proprietær løsning, det tror jeg vil ta livet av det. Når det gjelder tilgang til filer er ikke dette unikt, wubi har også dette:

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How%20do%...indows%20drives?

Derimot er det snakk om instant-on, og det er langt igjen før ubuntu kan konkurrere på det.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...