Gå til innhold

Dosering av proteinpulver


Anbefalte innlegg

Ja , er det plass bland alt i en shake, drikk noen slurker før treningen, noen slurker under treningen og resten etter.

Selv liker jeg ikke å blande alt så jeg løper inn i garderoben og lager en ny dose og styrter den midt i treningen.

 

Det blir veldig flisespikkeri og har kun noen små fordeler med tanke på glykodenlagre osv.

97% like bra å drikke 10g protein før trening og resten etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Innta protein kun ved trening hjelper veldig lite om man ikke da spiser mye protein i kosten vedsiden av og det er det neppe mange som gjør.

Med 60g protein fra mat pr dag og man på en bulk burde ligge på 2,5g pr kg kroppsvekt så trenger man på for eks 80kg , 140gram proteinpulver pr dag.

På ett år blir det 51 kg proteinpulver, og da ser man virkelig hvor mye laktose og fett man får i seg ved å velge et billig proteinpulver av lav kvalitet.

 

hvis man er ca bittebittelitt opptatt av kosten når man trener så får man i seg mer enn 60 gram prots pr dag. aner ikke hva du spiser, men jeg ligger på 200 gram prots og oppover pr dag i kosten min, og jeg spiser ikke mye. jeg drikker en shake 1 1/2 time før trening for å ha noe prots i kroppen mens jeg trener, og det er vel stort sett kun da jeg drikker shake. om det er 22 eller 28 gram proteiner i den shaken spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Hva sier dere til dette:

 

Et måltid ca. en time før trening, hvor jeg prøver å få inn litt protein. Under trening drikker jeg ca. 50gram karbohydrat i vann. ETTER trening styrter jeg 30g myo.

 

Så prøver jeg å få i meg protein utenom. Til å hjelpe meg med dette har jeg faktisk vurdert å kjøpe pro-90 ISOLATE fra tn.no og ha som tilskudd til måltidene, pga denne inneholder mer kasein enn myo. Men rett etter trening kan jeg ha godt av mer myse, da er jo myo fin.

 

Noen tips til forbedringer?

Lenke til kommentar

du kan godt ta litt mere protein di dagene du ikke trener. og litt mere karbohydrater de dagene du trener. rundt 3 dagene er idealt ville jeg si. 3.5-4 under EKSTREMT hard trening programmer som sheiko osv. men under normal trening funker 2 også greit. men jo mere jo bedre ;) nå tenker jeg ikke i proteinpulver nå tenker jeg i ditt totale proteinbehov. spis sp mye protis du klarer av normal mat. og ta resten i prottis pulver.

Lenke til kommentar
hvis man er ca bittebittelitt opptatt av kosten når man trener så får man i seg mer enn 60 gram prots pr dag. aner ikke hva du spiser, men jeg ligger på 200 gram prots og oppover pr dag i kosten min

 

200g pr dag fra kjøtt, fisk og melk og egg?

Kortkjedede aminoprofiler fra havregryn teller ikke.

Isåfall er det billigere å bruke et proteintilskudd en å spise 200g kvalitetsprotein pr dag fra kosten.

Blir nesten en kg kyllingfilett det.

 

 

hvis det er viktig å gjøre det så billig som mulig, hvorfor bruker du et svindyrt pulver? og kom ikke her og si at proteinene er bedre, for hadde du brydd deg om det så hadde du spist mat, og ikke drukket shake.

 

Det får vel være opp til hver enkelt om man vil ha shaken sin full av laktose eller ikke.

Man kan vel prøve å gjøre resten billigere for det.

Ikke alle som tåler laktosen like godt og har ikke noe annet valg en å bruke 3-4 ganger mer penger på mat eller kjøpe et rent tilskudd.

 

Den 5kg bøtta fra ej-shop inneholder ca 3kg protein, og 2,6kg i myo sin.

Så her betaler man på salg 100kr mindre, men får med på lasset masse laktose og karbohydrat for å fylle opp vekten.

 

 

Regnestykke

Myo Protein

2,68g protein, ikke pulver) pr krone - 11kr for 30g

 

 

100g Kyllingfillet for 11 kr? Neppe

 

90+Ej-shop

4,32g protein,ikke pulver) pr kr -30g 6.9kr

 

Man tjener 4 kr pr 30g protein ( litt mer pulver)

Hadde disse drinkene stått ferdig utblandet i butikken iskald med en pris på 7 og 11 kr hadde iallefall ikke jeg ha valgt den til 7

Endret av War
Lenke til kommentar

Det eneste du oppnår med å dytte i deg for mye proteiner er å pisse det ut. Proteiner har liten evne til å lagres i kroppen. Selv ved hard styrketrening er det poengløst å innta mer enn ca. 1,8 g prot pr. kg. kroppsvekt. daglig. Og da mener jeg trente utøvere. En plass mellom 10-20E% skal komme fra protein.

Har tidligere hatt samme oppfatning om at man skal ha i seg masse protein for å bygge mye muskelmasse, men i virkeligheten er det overskudd av karbohydrater som gjør at man legger på seg.

Endret av ole85
Lenke til kommentar

Man legger på seg av kcal-overskudd. Mesteparten av kcal skal komme fra karbo. Så på en måte kan du si det sånn. Men man får ikke muskler uten protein.

 

Har du hørt om proteinsyntese? Dette går ut på at når man overbelaster muskelen, vil kroppen tenke "dette er for dårlig, vi må klare bedre neste gang". Så vil kroppen lese av DNA og av DNA danne RNA, som ved hjelp av et organell kalt ribosom - som er å finne i mitokondriet i cellen - samle sammen aminosyrer i cellene som man har fått fra mat/pulver og danne proteiner av disse som bygger opp musklene til noe større enn de var før alt dette foregikk. Nå er kroppen bedre rystet til neste gang - musklene er vokst.

 

Uten proteiner i maten har man heller ingen aminosyrer til å bygge nye proteiner inni kroppen. Og da kommer man ingen vei.

Lenke til kommentar
myoprotein svindyrt det også. kjøp heller nutrisport 90+ fra proteinbutikken.no. gjør samme nytten, og du slipper unna med 2222 kroner i året i stedet for 8000 med forbruket til NwLife2.

 

90+ vil ikke gjøre samme nytten nei, ikke bare smaker det forferdelig men blandingen er annerledes 65% Myse 33% Kasein og proteinprosenten er av tørr råvare og ikke det du får i bøtta pr 100g som de lurer oss til å tro.

Det er billigere, men du får samtidig et dårligere forhold, mer laktose , fett og karbohydrater og på toppen av det hele mindre protein.

65:33 er åpenbart forholdet mellom myse og kasein, du får neppe tilskudd med 98% protein. Men litt merkelig at summen ikke blir 100, ja..

 

MyoProtein inneholder pr 100g

85,1g protein

2,7g karbohydrat

1,5g fett

368kcal

 

86g protein

6.8g karbohydrat (bl.a. laktose, ja)

2.8g fett

1.9g fiber

0.09 salt

Nutrisport opplyser om at innholdet er målt i tørr masse, altså at pulveret kan trekke til seg inntil 6% vann fra lufta. Godt mulig myerevolution er flinkere til å lage pulver som ikke tar opp vann fra lufta; ikke vet jeg.. Det har uansett ingen effekt på forholdet mellom protein og fett/karbohydrater.

 

Selv skal jeg helst ha i meg både fett og karbohydrater, så når proteinbutikken selger 90+ for 649,- / 5kg (ej-shops som dere har brukt i sammenligningene her koster 775,- / 5kg) blir valget enkelt for min del..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Det eneste du oppnår med å dytte i deg for mye proteiner er å pisse det ut. Proteiner har liten evne til å lagres i kroppen. Selv ved hard styrketrening er det poengløst å innta mer enn ca. 1,8 g prot pr. kg. kroppsvekt. daglig. Og da mener jeg trente utøvere.

Så hvor mange gram/kg trenger en nybegynner, som jeg antar har mye større potensiale for muskelvekst enn en 'trent utøver'?

Lenke til kommentar
Man legger på seg av kcal-overskudd. Mesteparten av kcal skal komme fra karbo. Så på en måte kan du si det sånn. Men man får ikke muskler uten protein.

 

Har du hørt om proteinsyntese? Dette går ut på at når man overbelaster muskelen, vil kroppen tenke "dette er for dårlig, vi må klare bedre neste gang". Så vil kroppen lese av DNA og av DNA danne RNA, som ved hjelp av et organell kalt ribosom - som er å finne i mitokondriet i cellen - samle sammen aminosyrer i cellene som man har fått fra mat/pulver og danne proteiner av disse som bygger opp musklene til noe større enn de var før alt dette foregikk. Nå er kroppen bedre rystet til neste gang - musklene er vokst.

 

Uten proteiner i maten har man heller ingen aminosyrer til å bygge nye proteiner inni kroppen. Og da kommer man ingen vei.

 

Har veldig god greie på proteinsyntesen, og energiomsetning som sådan. Men en fin brief var det for de som ikke kan det.

Og jeg er inneforstått med proteinets oppgave i kroppen. De har faktsik mange andre viktige funksjoner i tilleg til oppbygging av aktin og myosin. Det går imidlertid en grense for mye protein man er i stand til å ta opp. De beskjedne mengdene proteiner som lagres i kroppen er lagret hovedsakelig som plasmaproteiner og plasmaaminosyrer, visceralt protein (innvoller) og muskelprotein. Hvor sistnevnte utgjør størstedelen. Disse frigjøres ved sterkt behov (faste) og ved mangel på essensielle aminosyrer. Utover det har vi ingen "proteinlagre" til rådighet, og nyrene vil gjennom filtrasjon og reabsorbsjon skille ut overskuddet gjennom urinen. Mange nordmenn pisser ut proteiner for mange tusen kroner daglig...

Lenke til kommentar

Ville trodd at man kunne spise så mye proteiner man ville. Skal godt gjøres å dekke behovet med et vanlig kosthold tror jeg. Det som kommer til overs blir til glukose. Så om man tar proteinpulver blir det overflødige pulveret til et dyrt karbohydratpulver.

 

Noe vil også skilles ut i urinen ja. Men jeg(War) har altså regnet ut hvor mye protein jeg trenger hver dag, og jeg ligger 70g i underskudd. Ettersom jeg tar 30g hver dag fra myo blir det faktisk 40g å gå på, som jeg prøver å fylle opp med andre ting.

 

65:33 er åpenbart forholdet mellom myse og kasein, du får neppe tilskudd med 98% protein. Men litt merkelig at summen ikke blir 100, ja..
Herregud, AV PROTEINET er 65% kasein og 33% er myse. Ikke av alt sammen. For nei, man får ikke noe renere enn ca. 85g protein/100g vare. Det er ca. dette myoprotein har. 90+ proteinet har enda mindre, selv om de opplyser om at de har ca. dette. Men som War har nevnt gjentatte ganger er dette altså info om råvaren, ikke det som er i bøtta. Svindel med andre ord, men det er ingen lov mot det.
Lenke til kommentar
65:33 er åpenbart forholdet mellom myse og kasein, du får neppe tilskudd med 98% protein. Men litt merkelig at summen ikke blir 100, ja..
Herregud, AV PROTEINET er 65% kasein og 33% er myse. Ikke av alt sammen. For nei, man får ikke noe renere enn ca. 85g protein/100g vare. Det er ca. dette myoprotein har. 90+ proteinet har enda mindre, selv om de opplyser om at de har ca. dette. Men som War har nevnt gjentatte ganger er dette altså info om råvaren, ikke det som er i bøtta. Svindel med andre ord, men det er ingen lov mot det.

Prøv å lese det jeg skrev 4-5 ganger til du..

Lenke til kommentar
Selv skal jeg helst ha i meg både fett og karbohydrater, så når proteinbutikken selger 90+ for 649,- / 5kg (ej-shops som dere har brukt i sammenligningene her koster 775,- / 5kg) blir valget enkelt for min del..

Det er flere forskjeller. Ettiketten på 90+ er RÅvaren, ikke det som er oppe i bøtta.

Det finnes ingen regler for merking og det utnytter dem.

 

Man kan ikke få i seg formye proteiner og dermed pisse ut dette, formye proteiner omdannes til glukose og kroppen vil bruke dette som all annen karbohydrat.

 

Men det blir bare en dyr måte å få i seg karbohydrat på, dermed ikke støtte for mer en 2,5gram pr kg fettfri masse.

 

Har veldig god greie på proteinsyntesen, og energiomsetning som sådan.
Det går imidlertid en grense for mye protein man er i stand til å ta opp.

 

Det her blir jo en selvmotsigelse.

Selv med 200g protein i ett måltid vil 97% bli tatt opp, men utnyttet blir det ikke det vil oksygere.

 

Oksygeringen har en termisk effekt, TEF på 25% ved protein så mange av kaloriene vil gå bort i forbrenningsprosesser. Så det lønner seg ikke å spise formye protein på et kcal overskudd

 

Så hvor mange gram/kg trenger en nybegynner, som jeg antar har mye større potensiale for muskelvekst enn en 'trent utøver'?

2,5g pr kg fettfri kroppsmasse , eller kan man pirke å si 2g pr kg kroppsmasse som i de fleste tilfeller blir det samme.

Men så er det ikke 100% protein i bøttene så derfor bruker man verdien 2,5g protein pr kg kroppsmasse pr dag.

Det du ikke får i deg igjennom kosten , er det billigere og kjappere å få i seg via et tilskudd.

Endret av War
Lenke til kommentar
hvis man er ca bittebittelitt opptatt av kosten når man trener så får man i seg mer enn 60 gram prots pr dag. aner ikke hva du spiser, men jeg ligger på 200 gram prots og oppover pr dag i kosten min

 

200g pr dag fra kjøtt, fisk og melk og egg?

Kortkjedede aminoprofiler fra havregryn teller ikke.

Isåfall er det billigere å bruke et proteintilskudd en å spise 200g kvalitetsprotein pr dag fra kosten.

Blir nesten en kg kyllingfilett det.

 

Frokost:

1 Polarbrød med 30 gram kokt skinke og 3 egg. 4dl skummet melk = 50 gram prots

 

Lunsj:

3 Brødskiver Coop Trivselsbrød med 80 gram kalkunfilet. 4dl skummet melk = 34 gram prots

 

Mellommåltid:

3 knekkebrød med 30 gram kokt skinke. 2dl skummet melk = 14 gram prots

 

Middag:

280 gram ørret, 100 gram røde linser, 100 gram brokkoli og 1dl naturell youghurt (saus) = 93 gram prots

 

Kvelds:

150 gram cottage cheese = 19 gram prots

 

Typisk dag for meg. På en treningsdag så tar jeg gjerne en shake med mellommåltidet. Hvordan du klarer å ende på 60 prots om dagen fatter jeg ikke...

Lenke til kommentar
Selv skal jeg helst ha i meg både fett og karbohydrater, så når proteinbutikken selger 90+ for 649,- / 5kg (ej-shops som dere har brukt i sammenligningene her koster 775,- / 5kg) blir valget enkelt for min del..

Det er flere forskjeller. Ettiketten på 90+ er RÅvaren, ikke det som er oppe i bøtta.

Det finnes ingen regler for merking og det utnytter dem.

Protein: 89,0gr. (dry matter)*

 

*Labanalysert i vaniljesmak

 

 

^^ åpenbart ikke råvare når de labtester produkt med smak..

 

 

 

Som jeg nevnte tidligere, så betaler du for litt vann også. (labtestene jeg har sett av nutrisport-produkter ligger på 4.6% fuktighet)

 

Finn en kilde til meg du, men inntil jeg ser bevis på noe annet antar jeg at påstanden din skyldes en misforståelse av "dry matter"-begrepet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...