Gå til innhold

Raid 5 - forskjellig størrelse på diskene


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk 500 gb disker, og venter inn 2 stk 750gb disker en av dagene.

 

Dersom jeg setter disse 4 opp i raid 5 - vil det da bli begrensent til 500gb slik som i raid 0? Dvs at jeg med raid 5 vil få (4*500)-500, dvs 1,5tb og dermed miste 1 gb? Dersom dette er tilfelle, må jeg nok kjøpe en 750 disk til.

 

Hvordan er det med hastighet på raid 5. Har tenkt å bruke raid på HK, ev. software raid i server 2003. Forstår at skriveytelsen blir litt redusert som følge av paritetsdata, men hvordan blir lesingen? Noen nettsider skriver at raid 5 har økt leseytelse pga data spredd, mens andre sider sier at både lesing og skrivning er noe redusert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer nok det at alle diskene får størrelse basert på minste disk.

 

Dår det kommer til hastighet så blir jo data spredd over flere disker altså raskere på lik linje med raid 0, men med minus at pariteten må skrives.

Det vil være raskere å bruke raidkontroller kontra software-raid.

Lenke til kommentar

Oppfølgingsspm - Kan jeg partisjonere 750 diskene slik at jeg kan bruke "restplassen" til annet bruk, eller er den plassen evig tapt?

 

Uansett, diskene er jo "billige" for tiden, så jeg tror jeg kjøper 1 eller 2 750 disker til og setter det hele opp i en raid 5 konfigurasjon.

 

Ser at noen skriver "drit" om HK integrert nvida raid -> kan jeg tolke det dithen at server 2003 softwareraid er tryggere valg?

 

Ulempen da er jo at OS ikke blir raidet, kun lagringsdelen. Fordelen er vel at selv om HK og PC går til h.. så er det bare å smelle diskene inn i ny pc og aktivere de dynamiske diskene/raidet der og ha alt tilgjengelig.

 

Jeg maser kanskje litt, men når jeg skal tukle med filserveren min vil jeg være sikker. Har ganske så mye stæsj som streames til mediapc'n derfra og vil ikke tukle mer en nødvendig.

Lenke til kommentar

Om du partisjonerer diskene 500GB + 250GB så kan du bruke 500GB i raid og 250 utenom dette ja. Det går hvertfall fint på Ubuntu Server :)

 

Dersom du IKKE kjøper en dedikert raidkontroller så ville jeg gått for SW raid og ikke en evt raidkontroller innebygget på HK. Dette er i de aller fleste tilfeller en SW-raid variant likevel, og da kan du like gjerne sette opp dette selv, så slipper du unna evt. avhengigheter i HK raid kontrolleren :)

Lenke til kommentar

^-- what he said..

 

Alternativt (om raidløsningen støtter det) kan du lage et array med de to nye diskene og en "missing". Altså et degradert array på 1.5tb med to 750gb disker. Deretter flytter du data over fra 500gb diskene, lager en raid0 eller jbod disk av deler av 500gb diskene og flytter denne så inn i raid5.

 

Ja det er litt "skittent", men går helt fint med linux/mdadm i allefall :)

Lenke til kommentar

Vell i en filserver så tror jeg ikke du trenger OSet, og du har også NVRAID.

NVRAID er som sagt en elendig fakeRAID løsning men en stygg uvane for å krasje dessverre, Nvidia har aldri fått fikset driverne skikkelig, Intel sine fakeRAID er også raskere enn NVRAID.

 

Jeg hadde nok sagt software RAID i ditt tilfelle ja, hadde du hatt Intel brikkesett så hadde Intel ICH vært ett sterkt valg grunnet at jeg mistenker ytelsen på ett ICH basert RAID kontra software vil gi bedre ytelse.

Dette skal jeg teste når jeg får tak i flere harddisker og RAID kontroller selv, akkurat nå mangler jeg ledige disker for å teste pluss at OSet kjører fra RAID 1 hos meg.

Lenke til kommentar

Driver og tester hastighet med noen gamle disker for å se om det er noe effekt av raid, men jeg har et lite problem - hd tach "forstår" ikke at jeg har softwareraid, slik at jeg bare får testet den enkelte disk uavhengig av raid'et. Finnes det et testprogram som lar meg teste hastigheten på softwareraidet?

 

Edit : Jeg fant ut at Sisoft Sandra støtter å teste både mounted raider og fysiske disker. Så at min sofwarestriped fikk 126 mb, ikke verst når hver av de fysiske diskene hadde 64mb. Nesten dobbel opp. Nå venter jeg bare på de nye diskene, så skal jeg sjekke hva som skjer med farten når jeg velger raid 5. Er i allefall mektig imponert over farten i raid 0 (software). Ikke ble det noe cpu belastning å nevne heller.

Endret av Taxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...