Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kasta ut hjemme, hva nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du går skole får du vel ikke støtte fra sosialen. 4000 pluss stipend er mer enn nok til en hybel, spørsmålet er vel heller hvor kresen man er i valg av husvære. Det er titusenvis av studenter her i landet som klarer seg på stipend og lån, så jeg ser ikke noen grunn til at det skal være vanskeligere for deg. :)

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Dette var leit! Det er ikke bra å bli kastet ut hjemmefra. Jeg skjønner at forholdet mellom deg og moren din ikke var det beste, kanskje det var den beste løsningen. Ihvertfall for nå.

 

Det du trenger, er å rydde opp i livet ditt. Du kan fint klare deg uten å bo hjemme hos foreldre!

 

Jeg ser at du er 20 år og går på vgs trinn 1. Dette er det første området du bør ta fatt i. Når du er 20 år er det i all hovedsak for sent å ta videregående fra første trinnet. La oss innse denne sannheten allerede nå: Dette toget er kjørt. Har du tenkt på hvor langt bak du kommer til å ligge alle "studie"-kameratene dine? Mens de er unge og friske, vil du føle deg utdatert.

 

Jeg vil anbefale deg å heller gå rett i arbeidslivet. Det finnes en flora av gode hel- og deltidsjobber som ikke krever spesiell kompetanse. Det er ingen skam å begynne smått, som feks. en kassajobb på Rema. Min erfaring, og jeg har snakket mye med ungdom som har ligget etter i systemet, er at dette er en bedre løsning.

 

Videre virker det som om du har en del problemer hva fritiden gjelder. Jeg skjønner det lille hintet du legger inn i "fra slask til bodybuilder" (dette er jo en selvmotsigelse), og den underliggende betydningen. Ta det imidlertid med ro: Det er ikke unormalt, eller din feil, at du gjør som foreldrene dine. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at samfunnet stiller opp for deg, om ikke alltid, så ihvertfall på dette området. Jeg kjenner personlig noen av de som jobber på BlåKors, og de er der for deg!

 

Dersom du trenger hjelp til å bli kvitt avhengigheten, er dette stedet for deg. Jeg skjønner jo også at slikt kanskje ikke er så uvanlig i bodybuilder-miljøet, men jeg vil uansett anbefale deg å snakke med dem om det, enten du tenker å slutte eller ei.

 

Dersom du tar tak i disse få, men betydelige tingene med det som skal bli ditt nye liv, tror jeg du virkelig kan få det godt, selv om du på mange måter er alene.

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale deg å bli ferdig med videregående. Det er kjipt å ikke fullføre, og kommer du først inn i arbeidslivet uten utdanning blir du lett sittende fast der med arbeid du ikke tjener så godt på (rema 1000, 122kr/timen?) og kanskje en stilling uten mange timer. Kom deg på skolen og bli ferdig med det, om du må bo hjemmefra så får du prøve å få til en løsning der.

 

Hold deg i det minste langt borte fra Blåkors, de er kristne og gjør ingenting for å "hjelpe" deg, de utnytter de svake i samfunnet for å spre sin tro. Det er en dårlig deal.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

TrulsfraTroms: Synes du går ALT for langt her.

 

Se litt på hva du skriver, slutte på skolen og starte på f.eks. Rema1000? Er da mange som går på Vgs som er over 20, faktisk opp i de 30 i enkelte tilfeller. Kanskje går trådstarter yrkesfaglig, noe som vil si at han er i arbeidslivet om et drøyt år uansett.

 

Hvis det finnes et snev av realisme i deg så bør du vite at "floraen" av "gode" deltidsjobber ikke akkurat gir noe å leve av. Selge pølser på ESSO er heller ikke hva jeg vil definere som en god jobb, men hver sin smak. Ufaglærte får også i de fleste tilfeller generelt sett mye dårligere betalt enn de med fagbrev/utdanning.

 

 

 

Trådstarter: Livsopphold fra sosialkontoret er vel på ca. 4500kr. pr. mnd. Dvs. at du SKAL ha 4500 kr. å leve for, utenom husleie, strøm etc. Husker ikke i farten hva som kommer innenfor eller utenfor denne satsen, men husleie og strøm er jeg rimelig sikker på.

Lenke til kommentar
Jeg ser at du er 20 år og går på vgs trinn 1. Dette er det første området du bør ta fatt i. Når du er 20 år er det i all hovedsak for sent å ta videregående fra første trinnet. La oss innse denne sannheten allerede nå: Dette toget er kjørt. Har du tenkt på hvor langt bak du kommer til å ligge alle "studie"-kameratene dine? Mens de er unge og friske, vil du føle deg utdatert.

 

Jeg vil anbefale deg å heller gå rett i arbeidslivet. Det finnes en flora av gode hel- og deltidsjobber som ikke krever spesiell kompetanse. Det er ingen skam å begynne smått, som feks. en kassajobb på Rema. Min erfaring, og jeg har snakket mye med ungdom som har ligget etter i systemet, er at dette er en bedre løsning.

 

 

NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI og NEI.

 

Har mange på min arbeidsplass som angrer som hundan på at de tok denne utveien, flere av dem har tatt opp VGS for så å være lærling i 2 år for fagbrev i en alder av 30~.

 

Hopper du inn i kassa på rema å sitter der i feks 3 år har du sløst bort de 5 år du har krav på videregående utdanning å kan risikere å ikke komme inn på VGS etter det.

 

Det er forferdelig dumt å være 30 år å ungdomsskole som høyeste utdannelse.

Se for deg at du eier en bedrift, vill du ansette en som har fullført grunnskole + et halvt år VGS? Det viser 0 stå-på vilje.

 

Prøv på en ekstrajobb i tillegg til skole og snakk med rådgiver på skolen din om hvordan statens lånekasse kan være behjelpelig i ditt tilfelle!

 

Ikke la deg påvirke av folk med gi-opp holdning, det kommer man ingen vei med her i verden!

Lenke til kommentar
Trådstarter: Livsopphold fra sosialkontoret er vel på ca. 4500kr. pr. mnd. Dvs. at du SKAL ha 4500 kr. å leve for, utenom husleie, strøm etc. Husker ikke i farten hva som kommer innenfor eller utenfor denne satsen, men husleie og strøm er jeg rimelig sikker på.

Når man går skole har man ikke slike rettigheter, dessverre.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Livsopphold fra sosialkontoret er vel på ca. 4500kr. pr. mnd. Dvs. at du SKAL ha 4500 kr. å leve for, utenom husleie, strøm etc. Husker ikke i farten hva som kommer innenfor eller utenfor denne satsen, men husleie og strøm er jeg rimelig sikker på.

Når man går skole har man ikke slike rettigheter, dessverre.

Sier du det :hmm:

Men hvis man ikke har rett/tilgang på stipend, er oppe i en viss alder og heller ikke har noen inntekt å spe på med, hva gjør man da?

Lenke til kommentar

Å slutte skolen er det dårligste rådet du har fått her inne.

Angrer som en hund på at jeg ikke fullførte da jeg hadde sjansen, så fullfør skolen og ta deg en ekstrajobb på kveldstid.

Ikke kult å være 29 som meg og måtte ta skole nå for å kunne studere noe som helst, og tro meg det er enklere når man er 20 enn nesten 30, og videregående er en god ting å ha fullført siden i livet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Det første du skal gjøre er å dra på sosialen, eller det er vel NAV det heter nå? Der skal du be om å få hjelp til å finne deg et sted å bo. Legg alle kort på bordet, også at din mor er hasjrøykende, og at du er kastet ut. Det er veldig viktig at du ikke holder noe skjult, da kan historien bli vridd til at det er du som er problemet.

 

Når NAV ser at du er trengende de hjelpe deg med dette. Du vil da få hjelp til både husleie, depositum og mat. For hele perioden du er student. Det er en feiltolkning at studenter ikke kan få hjelp på sosialen, studenter er også borgere av landet og har de samme rettigheter til bo og livsopphold som andre. Sosialen kan og hjelpe deg med å kontakte lånekassen, foreslå det selv. Si at du har hørt at du kan få mere hjelp fra dem, men at det er vanskelig for deg å dokumentere fakta uten at sosialen bistår deg.

 

Du bør ikke vente til den dagen du står på gata. Kontakt dem i dag, saksbehandlingen kan være pinlig lang. Ikke "stå på krav", men vær ydmyk. Det er fremtiden din det gjelder, og om saksbehandleren syns du er en hyggelig ung mann vil dette gå kjapt. Men om det motsatte bildet tegnes vil det ta lang tid.

Lenke til kommentar
Man har ikke rett til sosialstøtte så lenge man studerer nei. Sosialpenger skal IKKE finansiere studier. ..

 

Sosialstøtte kan være så mangt, og selv om man ikke har rett til full støtte vil nok situasjon og mors situasjon spille inn her også.

Ingen skal kunne kastes ut på gata uansett om de studerer eller ei og ikke få til livets opphold her i landet, men at han nok blir bedt om å ta en kveldsjobb for å dekke det meste er jeg ikke i tvil om, og heller søke sosialen ved spesielle situasjoner.

Han kan også søke statlig bostøtte og endel andre bidrag som sosialen kan hjelpe han med, så at han burde kontakte de å høre er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Militæret!

 

Neida, men anbefaler også å fullføre VG, hvis du går yrkesfag så er det jo ikke lenge igjen før du har fullført. Også har du jo alltids mulighet for militæret i etterkant som tilbyr masse interessant av både lærlingsplasser og annen utdanning. Også å skaffe seg en enkel jobb ved siden av skolen kan komme til stor nytte, selv går jeg VG akkurat nå og jobber annenhver helg og det er 3000,- ekstra i månden :)

Lenke til kommentar

 

Slutt på skolen.

 

Ikke hør på alle de andre tåpelige forslagene

 

Gtfo with size 7.

 

Men ja, tilbake til topic. Prøv å gå ferdig Vgs. Lurt og ta det fortest mulig, egentlig. Selv om det dog kan være vanskelig og konsentrere seg om skole osv og nå.

Endret av ScreamRape
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...