Gå til innhold

Leietaker tar alt internettet!


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Vi har nå fått en leietaker og hver gang han er hjemme så går internettet treigt, jeg detter ut hele tida fra msn og har andre problemer når det gjelder spilling, (tar 5 sek når det skal ta 0sek hvis du skjønner)

 

Uansett, vi har internett inkludert i leia så vi kan ikke endre på det men jeg lurte på om det er mulig å sette ned internet hastigheten hans, sånn at han bare kan bruke la oss si 1/3 av hele internettet, sånn at jeg kan gjøre hva jeg vil uten å dette ut hele tida^^

 

vi har 4 datamaskiner med internett, jeg har en laptop trødløst og 2 stasjonære med kabel og han har 1 laptop med trådløst.

 

vi bruker telenor og har Speedtouch THOMSON ST780.

 

 

Håper det er noen som kan hjelpe =)

 

Cheers!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt att det skal gå ann, du kan også ta og ehm... stenge han ute via routeren når du skal bruke pcen, som jeg tipper flerne timer til dagen, bare sperr han ute så funker jo det og :), men nei vet egentlig ikke om det går!

 

Jeg kan jo ikke "spærre han ute" for jeg er jo liksom på pcen 24/7. Vil jo bare å senke internet farta hans ^^

Lenke til kommentar

 

2838 Kb/s download 279 Kb/s upload

 

 

2838 Kb/s download 279 Kb/s upload

 

Når jeg laster ned ting så går den max på 350kb/s download O_O så 2838 Kb/s download er litt på jordet? eller tar jeg feil?

 

har link her =)

425516634.png

Endret av Fhreed
Lenke til kommentar

Er sikkert bittorrent som kveler kabelmodemet.

Har slitt med at utorrent kveler min billige speedtuch router grunnet mange connections uavhengig av hastigheten jeg laster ned med.

Løsningen her var å sette ned antallet connections.

Ta kontakt med leieboeren og spør hvilken klient han laster ned med og finn en løsning sammen for det er ikke rett at han skal kvele linja di.

Lenke til kommentar
Er sikkert bittorrent som kveler kabelmodemet.

Har slitt med at utorrent kveler min billige speedtuch router grunnet mange connections uavhengig av hastigheten jeg laster ned med.

Løsningen her var å sette ned antallet connections.

Ta kontakt med leieboeren og spør hvilken klient han laster ned med og finn en løsning sammen for det er ikke rett at han skal kvele linja di.

 

Sant sant, men uansett, skal jo sikkert ha flere leietakere seinere og sånt, ville helst slippe å måtte klage på det hver gang osv. vil bare finne en enkel måte for meg å ta å redusere farten for dem =).

Lenke til kommentar
Er sikkert bittorrent som kveler kabelmodemet.

Har slitt med at utorrent kveler min billige speedtuch router grunnet mange connections uavhengig av hastigheten jeg laster ned med.

Løsningen her var å sette ned antallet connections.

Ta kontakt med leieboeren og spør hvilken klient han laster ned med og finn en løsning sammen for det er ikke rett at han skal kvele linja di.

 

Sant sant, men uansett, skal jo sikkert ha flere leietakere seinere og sånt, ville helst slippe å måtte klage på det hver gang osv. vil bare finne en enkel måte for meg å ta å redusere farten for dem =).

 

Gjør som meg... Be dem begrense seg ellers ser du deg nødt til å ta forbindelsen. Putt det inn i kontrakten at missbruk av internett resulterer i stenging.

 

Også åpner du dem igjen når de tar kontakt med deg.

Lenke til kommentar

Nette går tregt fordi han mest sannsynlig laster ned.

 

Når jeg leide hybel i fjor så delte jeg nettet med han som leide ut hybelen.

Vi ble enig om et ganske så bra opplegg for bruk av nettet, det var som følger:

 

Jeg kunne laste ned fra klokken 23.00 til 16.00.

 

Mvh Tom :)

Endret av Rockna
Lenke til kommentar

Hei, er i samme situasjon som deg. Jeg bruker en WRT54GS ruter med en modifisert tomato firmware. Med denne har jeg tildelt leieboeren 3000/500 av min 20000/1000 linje fra NGT og det funker som bare det. Har ikke hatt noe problemer med Bitorrent ol., men får jeg det kan jeg blokere denne trafikktypen over routeren. Det jeg mangler pr nå er muligheten til å skille leieboeren ut i et eget vlan da vi begge bruker wlan.

 

Når det er sagt er ikke det plug and play å få en slik løsning som jeg har, men hvis du har interessen så er det heller ikke vanskelig eller dyrt.

 

Her er link til firmware for de som bruker Linksys WRT54g/gs Buffalo/ ASUS Ol i riktig utgave.

 

Tomato mod

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men fremdeles har jeg ikke ordnet noe, jeg kan jo ikke endre kontrakten til leietakern nå, og jeg har ikke så veldig lyst å komfrontere med han om det, er det ingen som vet hvordan jeg fikser sånn at han får litt mindre internett? =)

 

igjen takk for alle svar =)

Lenke til kommentar

Vil råde deg til å sette Telenorrouteren i bridge (~ modem) og koble på en Linksys WRT54GL bak. Denne legger du inn Tomato firmware i og legger inn regler for prioritering og begrenser bittorrent slik at det ikke bruker for mange forbindelser og for mye hastighet.

 

Fordelen med dette er at de prioriterer vanlig trafikk og ikke får Speetouchboksen til å gå i stå (bridgemodus tåler mye bittorrent).

 

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

 

http://www.polarcloud.com/tomato (eller Victek sin mod som OleNor nevnte).

http://www.decimation.com/markw/2007/10/03/tomato-qos-setup/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...