Gå til innhold

|| Stasjonær || Musikkproduksjon || Max 5k u/skjerm


Anbefalte innlegg

Da har jeg plutselig forvillet meg inn i skogen av kabinetter.. Ante ikke at det var SÅÅ mye å velge mellom mtp form, strømvalg, monteringsmuligheter osv. Er jo rett og slett høl i hue å skulle lese seg klok på hva man faktisk trenger for å kombinere godt med ulike komponenter inne i kabinettet. Mini-kabinett, midi-kabinett, maxi-kabinetter. Med og uten strøm og vifter og allskens.

 

Nei, akkurat nå frister den datakjeden-PCn noe voldsomt der alt er inkludert, ferdig skrudd, ferdig klokka og ALT til nøyaktig 5000kr.

 

Si at jeg finner en knall-PC til 4500kr via PC-bygger da i løse komponenter. Likevel må jeg sansynlig investere i:

- Strømforsyning --> 500-800kr

- Extra vifter til kabinettet --> 200-500kr

- Skjerm 1500-2000kr

- Verktøy (studenter har ikke garasjer fulle av det) 200-500kr

 

I tillegg til dette må jeg nok anta å måtte bestille fra omlag 3 nettleverandører. Det tilsvarer en prislapp på ca 500kr. Så om vi slår sammen alt, så får vi dette regnestykket:

 

4500 + (500 til 800) + (200 til 500) + (1500 til 2000) + (200 til 500) + 500 i frakt = 7400 til 8800kr.

 

Hmmm... Og for å komme i mål med en PC-bygger, så må jeg sette meg ned og lese guider, se på tutorial videoer, finne fram til komponentene til min PC...huff... nå fikk jeg vondt i viljen min :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er sykt mye å passe på. Derfor satte jeg i sammen noe i utgangspunktet fra Komplett - slik du selv hadde fra Datakjeden. De fra Multicom var også ferdig montert.

 

Ja det er mye men kort fortalt:

mATX tar mindre plass enn ATX - og kan benyttes i mindre kabinett. Et MIDI-kabinett er vanligste, og de rommer mATX og ATX. En strømforsyning på minst 450W bør en anskaffe i et moderne system med et skjermkort. Bruker en det skjermkortet som er på hovedkortet holder det med 350W.

 

Så dette trenger du ja:

-Kabinett til ca 400-600,-

-Strøm til ca 500,-

-Hovedkort socket AM2+ til Phenom, 775 til de fleste Intel, 1366 (ofte X58 kort) til ny Intel i7

-Prosessor 2 kjerner til spill ok maks frekvens, 4 kjerner til multitasking/bilde/film

-Ram minst 4 GB - DDR3 kun nødvendig til i7

-Skjermkort Nvidia eller ATI. Nvidia minst 96XX 98XX eller 2XX, ATI HD 46XX eller helst 48XX. Prisen her starter fra ca 800,-

-Harddisk ca 500GB eller mer

-DVD spiller

-Mus og tastaur

-Skjerm + OS

 

Kort fortalt...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at de som anbefaler utstyr her sjekker diverse tester og anbefalinger i stort monn. De anbefalingene er normalt de beste du får. Her kan du bbe om det meste; ferdig montert eller bygg selv. I utgangspunktet er de forslagene som kommer herfra bedre enn dine egne eller ihvertfall relativt optimalisert. ofte kommer det flere alternativer - da det ikke er noe fasittsvar - men da er det normalt bare å velge det du synes passer best (økonomi eller hva det kan være)..

 

Når jeg bruker prisguiden, setter jeg normalt i sammen utsyr hvor du finner tilnærmet alle de billigste utgavene hos en Nettsjappe (forhåpentligvis fler). Jeg prøver å unngå utstyr som finnes hos få, men noen ganger er det greit å bestille enkelte deler fra forskjellige. I dag fikk man feks kjøpt en PII920 CPU til 1250,- hos en Nettsjappe. Utgangsprisen var rundt 1750,-+ hos de andre bare for å nevne et eksempel.

 

Mitt siste forslag så jeg kostet ca 4000,- hos Amentio, Datakjeden og Meeter.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takk for at du hjelper meg sånn :)

 

La oss ta utgangpunkt i ditt oppsett da. Jeg har et par ting jeg lurer på:

 

1. Phenom x4 9950 black edition ser jo lovende ut. Men hvorfor fronter de med en logo som har 64-tallet på seg (regner med det står for 64-bit)? Jeg kjører XP 32-bit, og blir litt skremt av sånt. Har dette noe å si - altså denne prosessoren opp mot mitt 32-bit windows xp system?

 

2. Kabinettet har kun 350w strømforsyning. Dette (i følge mange steder jeg har sett nå) er for lite. Jeg kommer til å ha 6-8 usb enheter som suger strøm fra PCn. Er altec en mulighet? Eller andre?

 

3. Skjermkortet du har satt opp ser rart ut. Vil du anbefale at jeg kjøper dette, eller går det greit med nvidia 8800 gts, som jeg skulle få av en kompis? Det var jo meget rimelig da, det du har valgt. Jeg bryr meg sånn sett ikke om grafikk, så den er grei.

 

4. Trenger jeg noe mer for å få en komplett PC? (utenom skjerm, mus, tastatur, etc) Jeg tenker spesielt på disse:

- Vifter til kabinettet - Vifter til hovedkort

- Vifter til strømforsyning

- Vifter til skjermkort

- Ekstra strømforsyning

 

Nok en gang takk for all hjelp :)

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Ja der var det litt vanskelig, men 64 ble de kalt de første AMD x2 prosessorene - vel fordi de hadde 64 kb l1 cache og 64 kb l1 ninstruksjoner. Den 9950 er bygget på samme lest - altså gammel teknologi, men den er allikevel ganske ny. AMD gjorde om sine 2 kjerner til 4 kjerne i 2007/2008. 9950 er den siste i 4-kjerner serien kalt Phenom på 65NM. Nå finnes det en nyere 4-kjerner fra AMD, nemlig Phenom II og to stk 920 og 940 de har 45 nm. De yter bedre enn 99550, men koster ca 400,- mer for den billigste. De yter vel ca sånn som Q9450 som du var innom. Kun du kan avgjøre om det er verdt det. AMD sin nye passer også på kort som støtter socket AM2+.

 

8800 GTS er mye bedre enn det skjermkortet jeg anbefalte, og det holder i massevis for deg.

 

Nei du trenger ikke flere vifter. Den Prosessoren er Boxed (Boxed= vifte inkludert) og den er grei nok.

 

Jeg skal vurdere om det hovedkortet passer til Nvidia. Her er det også noen forskjeller, men når man skal bruke kun 1 skjermdkort, passer normalt alle Hovedkort.

 

350 W er nok for lite til 8800 GTS.

 

Hvis du skal bygge selv, setter jeg i sammen et endelig forslag basert på det kortet der og at du har to GB fra før av - hva slags ram er det?

 

Edit: AMD har også en tre-kjerners som kan være aktuell - ny teknologi bare for å gjøre forvirringen komplett.

 

 

Phuuu det var mye...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Hehe, du har vissnok peiling på hva du prater om i allefall :) Jeg har sett litt på youtube-videoer der de setter sammen PCer. Ser ikke så vanskelig ut.

 

Altså, ut ifra ditt orginale oppsett så gjenstår følgende:

- Passer dette hovedkortet til 8800 gts? Ikke så nøye for meg. Så lenge det går an å stappe inn i hovedkortet et sted, og at det fungerer, så er det plenty for mitt bruk. Her trenger jeg ikke noe optimalisert matched pair.

- Kabinett. Jeg har sett litt, men har helt ærlig ikke peiling på hva jeg ser etter :p Gjør ikke så mye om jeg må kjøpe strømforsyning utenom.

 

Jeg har 2stk 1gb-moduler (uåpnet). Corsair - 240 pin DDR2 - DIMM, er det som står på innpakningen.

Lenke til kommentar

Jeg satt i sammen et forslag basert på det du satt opp tidligere. Jeg la inn et billigere hovedkort, men det har FireWire. La inn et nytt kabinett og en strømforsyning på 550W. Byttet 9450 med 9400 da 9450 var lit utilgjengelig. Alle delene kan bestilles på Datakjeden ser jeg til ca 4583,- evt en av de andre hvor det koster det samme. Det er ikke ille. Her skal det bare være å stappe inn skjermkort, ram og prosessor så burde alt gå greit:)

 

Forslag

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Vel, nå er det kveld. Har surfet mye PC de siste par timene.. Har gjort 2 forandringer på ditt siste forslag. Endret cd/dvd-rom enheten til en som ble anbefalt av hw.no, og så satte jeg corsair sin 550w strømforsyner inn.

 

Redigert Oppsett

 

Fortsatt et par spørsmål (heh, jeg spør mye her nå!!):

1. Jeg har 2 stk 1gb-brikker fra corsair (value select) med 667hz. Vil de fungere sammen med de to brikkene du har valgt i oppsettet som har 800hz. Eller må man klokke om på noe?

 

2. Var det noen spesiell grunn til at du valgte MSI P43 over MSI P45 hovedkort? P45 koster jo nesten ingenting mer.. Tenkte kankskje du tok hensyn til ett eller annet med kabinettet, tilkoblingsmuligheter, prosessoren...etc... Eller burde jeg kjøpe P45 over P43?

 

Mange takk for all hjelpen jornboss!! Virkelig!

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Fin endring det der. Ja de RAM-brikkene vil fungere i sammen, men du kan like godt kjøpe tilsvarende når du kjøper nytt (derfor jeg spurte om type).

 

Nei stoppet bare der prismessig. Finner du et P45 isteden til samme pris så kjøp det. Ingen problem det. Natta nå ser jeg:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...