Gå til innhold

|| Stasjonær || Musikkproduksjon || Max 5k u/skjerm


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter en stasjonær-PC. Jeg har alltid trodd at laptop var veien å gå for en student, men det viser seg at den ALDRI blir dratt med noen steder, så det kunne liksågreit vært en stasjonær. Dessuten er laptopen blitt 3 år gammel nå, så det er på tide å skifte den ut med noe sprekere.

 

Bruksområde:

- Studerer musikk, og blir derfor meget mye musikkproduksjon. (Ableton Live 7)

- Kommer til å installere og bruke mange STORE og seige programmer.

- LCD-skjerm trenger jeg. Minimum 22", men helst 24".

- Trenger minst 4 usb 2.0 innganger og minst 1 firewire 6-pin, da jeg har masse utstyr.

 

Ikke interessant for PCn:

* Lagringsplass er ikke så nøye iom at jeg har eksterne disker fra før, men hadde vært greit med en stor hoveddisk.

* Grafikk-kort trenger ikke å være all verden. Spiller ikke på PC i det hele tatt.

* Jeg trenger ikke operativsystem, da jeg allerede har XP Pro liggende her hjemme.

* Høyttalere, mus og tastatur trengs ikke. Har det fra før.

 

Konklusjon:

I og med at jeg trenger skjerm i tillegg, er jeg åpen for pakkeløsninger. Det er meget varierende pris fra butikk til butikk, så det er jommen ikke lett å orientere seg i alt kaoset av spesifikasjoner. Har liten greie på prossessorer opp mot hverandre, og hva som er best. (Intel Core Duo vs Quad, AMD 64, Phenom, osv) Jeg trenger i allefall en rask prossessor og mye minne.

 

Har sett på disse tre modellene som mulige kandidater til nå:

PC fra expert

AMD Athlon 64 x2 5000 prosessor

4 GB minne

320 GB Harddisk

ATI Radeon HD 3650 med 512MB dedikert grafikkminne

15-in-1 minnekortleser

 

PC fra el kjøp

Intel Pentium Dual Core-prosessor (E2220)

4 GB RAM

640 GB Harddisk

nVidia GeForce G100 grafikkort med 512 MB dedikert RAM

20-in-1 minnekortleser

 

PC fra komplett

1 x AMD Phenom X3 8550 / 2.2 GHz (Triple-Core)

4 GB (installert) / 4 GB (maks.) - DDR2 SDRAM - 800 MHz - PC2-6400

640 GB Harddisk

ATI Radeon HD 3450 - 256 MB

20-in-1 minnekortleser

 

Ellers syns jeg pc-pakke-konkurransene som dinside.no står for er meget interessant. Den forrige vinneren var levert av MPX (link) og så meget grei ut! Får man kjøpt disse kampanjemodellene nå også? Eventuelt, når arrangeres neste pakketilbud-konkurranse?

 

!OBS!

Jeg ønsker ikke en PC jeg må bygge selv. Men om jeg får en bedre PC fra PC-bygger-sider der montering er med i prisen, så gjerne kom med forslag! Ellers, pøs på med forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snekret litt her. Jeg er klar over at ikke alle komponenter er tilgjengelig overalt, men f.eks. minne, harddisk, strømforsyning og hovedkort er det ikke noe stress å bytte ut med lignende komponenter i samme prisklasse. Bare pass på å få riktig sokkel for prosessoren om du skal bytte hovedkort. Dette er ihvertfall en kraftpakke som burde funke som f til musikkproduksjon. De fleste av de store nettbutikkene tilbyr også å skru sammen pcen for deg for en rimelig penge. Samtlige av maskinene du har sett på har relativt svak prosessor, mens denne AMDen er kraftig og er mulig å overklokke svært lett dersom du skulle ønske mer kraft senere.

Lenke til kommentar

Den ser bra ut den der, men som sagt er jeg skeptisk til Pc-byggere mtp mine kunnskaper om PC-hardware. Selvfølgelig kunne jeg fått en av de store nettbutikkene til å sette den sammen, men da forutsetter det også at alt kan fås på en og samme butikk. Og ikke minst at ALT som trengs til PCn er satt inn, og at komponentene funker bra sammen.

 

Forresten, hva med denne fra datakjeden?

http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2152756;c:36161

 

Bor i Trondheim, og ser at man kan reservere og hente i butikk :) Meget greit. Men hvordan blir så kompabiliteten til en 3-kjerners prosessor mtp windows xp pro 16/32-bit (?) og generelt software. Vil ikke en 2-kjernes prosessor få større klokkehastighet i og med at den er mer optimalisert for programmene?

 

Mht det PC-tilbudet fra datakjeden, så ser jeg noen ting som mangler på den:

- Firewire.

- Litt lite ram. Har to stk uåpnet 1024mb ddr2 dimm ram. Hvordan vet jeg om det er plass til dem i PCn? Står jo ikke noe om ram-slotter.

- Står ingenting om PCcard-slots, som eventuelt kunne blitt brukt til å sette inn en firewire-klient.

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Som nevnt er det en smal sak å bytte ut flere av komponentene dersom en butikk mangler en eller flere av dem, det er bare å sende en mail til dem og forhøre seg. Du får veldig mye mer for pengene ved å velge en sånn selvbygger-løsning i forhold til å kjøpe "ferdigskrudd" fra en av de store leverandørene.

Lenke til kommentar

Tror kanskje du bør se deg om etter noe brukt. Jeg driver også mye med musikk på pc'en (bruker Sonar 8). Når prosjektene begynner å bli litt komplekse med mange spor og effekter så holder IKKE en dobbeltkjerneprosessor! De fleste seriøse musikkprogrammer er idag veldig gode på å utnytte alle prosessorkjernene enten du har 2,4 eller 8 kjerner.. Vil ikke anebefale noe annet en quad-prosessor, men da er du nok fort ute å kjører rent økonomisk siden du har et tak på 5000,- inkl skjerm. Men du kan jo forsåvidt gå for en dobbelprosessor først og heller oppgradere til quad etterhvert som behovet melder seg samt når det er rom i økonomien.

Lenke til kommentar

Jeg satt i sammen et forslag til deg for 8625,-. Som du ser endret jeg på Komplett Home a35.

 

 

Komplett Home a35/Din Side PC

 

- Miljøgebyr 80.00 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 341810

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD,

Støtsikker PC-eske

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

Cooler Master Elite 335, Sort,

Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

MSI K9A2GM-FIH, AMD 780G+SB700, DDR2,

AMD Phenom X4 9950 Black Edition,

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

PowerColor Radeon HD 4830 512MB GDDR3,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

PC Uten OS, White Box PC

BenQ 24" LCD G2400WD TCO03

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Lagerstatus: 1 stk. på lager

 

Skal se om det finnes noe bedre. Synes også du bør gå for en Quad. Jeg skal se om det finnes en med feks Q9450 som yter veldig bra.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg syns likevel fortsatt at datakjeden sitt tilbud ser meget bra ut:

Hovedkort: ASUS M3N78

Brikkesett: NVIDIA GeForce 8200

USB-porter: 4

Firewire: Nei

RAM: 2048 MB DDR2 PC6400

Prosessor: AMD Phenom 8450 Triple-Core

Grafikkort: NVIDIA GeForce 8200

Harddisk: Samsung SpinPoint F1 500 GB SATA2 7200 RPM

Optisk enhet: Sony NEC DVD-brenner 48x (CD), 20x (DVD), 12x (DVDR DL)

 

Skjerm: BenQ 22" LCD skjerm G2200W DVI

Tastatur/mus: Logitech tastatur og optisk mus

Høyttalere: Logitech S-120

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium Norsk 32 bits

 

 

Eneste negative med denne er at den ikke har støtte for firewire, og at den kun har 4 usb-porter. Men jeg har en hub med 4 innganger, så er ikke så alt for farlig. 2048MB ram har jeg også liggende - uåpnet (240-pin DIMM).

 

Tror dere at datakjeden vil være villig til å utelate komponenter (mus, tastatur, høyttalere, operativsystem) mot å gå ned i pris? Jeg kan stikke innom der i morgen og spørre hva de har å tilby meg :)

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Vel det synes ikke jeg. Feks Multicom selger Value 400 hvor du kan få E8400 med skjerm til rundt 6400,-. Selv om jeg i utgangspunktet går for Quad-prosessor så utkonkurrerer uansett E8400 en tre-kjerners på 2.1 Ghz fra AMD. Her er en fra Komplett til bygget på Komplett Gameri02 til 5829,-. Synes den også er mye bedre enn den fra datakjeden selv om det ikke er Q men ok:

348451

 

Komplett Gamer i02

 

- Miljøgebyr 50.00 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 348451

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD,

Støtsikker PC-eske

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

Cooler Master Elite 333,

MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Samsung SpinPoint T166 320GB,

EVGA GeForce 9600GT 512MB PhysX CUDA

PC Uten OS, White Box PC

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Lagerstatus: 1 stk. på lage

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
MULTICOM har et godt alternativ til deg, Multicom 745 Power Max med AMD Phenom firekjerners prosessor AM2+. Konfigurert uten tast/mus/høytt/os, med firewire til 4580,-

Helst vil jeg anbefale intel quad (s775), 64-bit OS og mye RAM. Men da må du nok bygge selv med tanke på budsjett.

 

64-bit kan også by på kompatibilitetsproblemer for en del "kreativ programvare"..

Lenke til kommentar

PC Bygger

 

Jeg føler at jeg har satt sammen en knall-PC her, men er usikker på om alt som trengs for en PC er med. Vet heller ikke om ting passer sammen. F.eks kabinett vs hovedkort, prosessor vs hovedkort, prosessor vs minne. Trenger som sagt ikke skjerm (kjøper et annet sted), mus, tastatur og høyttalere.

 

Noen foralag til endringer? Kan ikke så mye om hovedkort, men det der så greit ut. Eller burde jeg velge et annet? Er hvertfall fornøyd med å få pressa inn "Intel Core 2 Quad Q9450" :) Har den noen issues mtp hvilket hovedkort jeg burde velge?

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Hei Hei. Jeg har en lignende tråd på gang selv, "Lite kraftig stasjonær til mixing av musikk rundt 3000,- (uten skjerm og lydkort)".

 

Tenkte at jeg kunne dele litt av min tidligere musikk-produksjons erfaringer med deg.

- Du burde ha en disk som er til å ta vare på produksjonsfilene dine, og ressursene dine. Bruk windowsdisken (eller partisjonen) bare til windows. Windows OS er veldig rotete. Det er greit å kunne gå på Min Datamaskin, velge disk og finne alt du trenger med en gang.

 

- Det er definitivt ålreit å ha en skjerm med størst mulig oppløsning (langt viktigere enn å ha flere skjermer). Noe under 1680-1050 er et helvete å jobbe på, iallefall i mixing/mastering program. Hvis du skal ha flere progammer/vinduer oppe på en gang, kan flere skjermer være greit, men ingen nødvendighet. Det kan du jo ordne senere også. Du kan ha en skjerm med liten oppløsning ved siden av den med stor, så har du mixeprogrammet på den store, og alt annet på den andre. Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Samsung SyncMaster 2343NW. Det er sikkert ingen god skjerm, men oppløsning kan du aldri få nok av når du mixer.

 

Jeg tror forresten Komplett.no har en slags pc-bygger, men det vet nok noen andre mer enn meg om.

 

- Hold PC'en din dedikert. Jeg vil advare deg mot å bruke denne PC'en til annet enn musikk. Jeg hadde en alt-mulig PC før, og det er et mareritt. Det ødelegger arbeidsflyten.

 

Har lydkort fra før da, eksternt - via firewire. M-audio Firewire Solo. Trenger vel ikke ha lydkort i PCn dersom jeg skal bruke det eksterne??

Jeg tror ikke det alex. Jeg har en M-Audio Firewire 1814, kommer til å bruke den. Hva slags musikk skal du lage forresten? Og hvor viktig er lydkvalitet for deg?

 

 

 

 

Jeg leste litt på siden i signaturen din. Du er nok mer erfaren enn meg i visse felt. Se bort fra de råden du føler er håpløst under deg:) En ting jeg lurer på personlig, siden du virker mer erfaren enn meg. Jeg sliter litt med valg av mix/master program. Jeg vurderer Adobe Audition, istedenfor ProTools fordi det er for dyrt, og umulig å pirate på. Er det noen åpenbare funksjoner jeg vil savne i Audition, foruten hardware styring av lyd? Hvis du lurer på hva slags musikk jeg jobber med, kan du sammenligne det med "Four Tet" hvis du kjenner til han.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Hei hei, og takk for tipsene!

Har drevet en god del med musikk, ja. Lydkvalitet er helt klart viktig, men har en dedikert DAC til dette - så slipper lydkortet å ta seg av den digitale konverteringen.

 

Jeg har faktisk begynte å stille opp skjermoppløsningen når jeg jobber med musikk. Ting blir fort mer uoversiktlig, men desto større!! Kommer nok til å bruke laptopen (som jeg har nå) til sekundær-skjerm.

 

Pro Tools er ikke noe bra program å bruke dersom du ikke KUN jobber med å ta opp artister i studio. MIDI-delen på programmet, samt brukervennlighet og plug-in muligheter er meget begredelig.

 

Har ikke noen erfaring med Adobe, og jeg vet heller ikke om noen som jeg kjenner som bruker det. Mange i klassen min har mac (noe jeg overhodet ikke skjønner!) og bruker derfor Logic. Ellers er det mange som liker Ableton Live - inkludert meg! Veldig stilrent og kreativt! Selv har jeg brukt Reason i 6 år nå, og kommer nok aldri til å legge det helt bort, men for tiden driver jeg å konverterer til Ableton pga video-funksjonen der og at det rett og slett har alt man kunne ønske. Driver mye med sound design og sånt.

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Det er fint å høre hva du synes om ProTools. Jeg har begynt å lure på om jeg kanskje skulle vurdert på det, men det er så dyrt. Da er det en lettelse å høre at fordelene faktisk ikke er der for de fleste. Hvis jeg tolket deg riktig da:)

 

Jeg skal sjekke innom de programmene du nevnte når jeg får tak i en PC til studioet mitt.

Lenke til kommentar

Hei hvis du allikevel skal bygge selv. Her satt jeg i sammen et alternativ. Det integrerte skjermkortet med HDMI, dekker i prinsippet ditt behov. Kjøper du det HD3450 så kan du sette det i sammen med det integrerte i HybridCF. Da må du sørge for å ha de siste driverne til hovedkortet.

 

Ellers bør du ha litt sterkere strømforsyning til det oppsettet du selv satt opp i tillegg til at du bare har satt opp to GB ram - som kanskje er litt lite selv til XP?

Lenke til kommentar
Hei hvis du allikevel skal bygge selv. Her satt jeg i sammen et alternativ. Det integrerte skjermkortet med HDMI, dekker i prinsippet ditt behov. Kjøper du det HD3450 så kan du sette det i sammen med det integrerte i HybridCF. Da må du sørge for å ha de siste driverne til hovedkortet.

 

Ellers bør du ha litt sterkere strømforsyning til det oppsettet du selv satt opp i tillegg til at du bare har satt opp to GB ram - som kanskje er litt lite selv til XP?

 

Jeg skulle få et skjermkort av en kompis. nVidia 8800 gts. Jeg har 2gb ram liggende, så det trengs ikke mer enn 2 når jeg bestiller.

 

Jeg renger med å kunne skaffe alle drivere som er nødvendig med mitt abonnement på Driver Detective. Det jeg imidlertid ikke skjønner, er hvordan og når BIOSen i maskina blir satt opp. Må ikke den samkjøres/innstalleres med prosessoren? Og i så tilfelle, da må jeg installere BIOSen? Får man med CD...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...