Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

9 klasse ligninger


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg går i 9 klasse, og sliter litt med en matteoppgave... Vi harprøve på mandag, og må finne ut måte å løse disse oppgavene på... de er sikkert ikke noe vanskelige, men jeg har ikke lært måten å løse dem på, så det er kun det jeg er ute etter... Her er oppgaven:

 

110ybnb.png

 

 

Jeg vet at jeg må gange alle ledd med fellesnevneren til brøkene, altså 6. Men, så går det litt i stå... Vanskelig å forklare her, men kan noen fortsette på ligningen? Jeg trenger ikke at noen viser meg hvordan man setter prøve på svaret, fordi det klarer jeg selv... p:

 

Fasiten til boka forteller meg at X = 4, hvis noen lurte på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
o.O Var det så enkelt? Takk skarru' ha! ^^ *PrøveMetoden*

Jepp, det er enkelt. Viktigste man gjør er å holde tunga rett i munnen.

 

Noe jeg har likt å gjøre er å bruke parenteser for å holde styr på når operasjonene gjøres, f.eks. at 6*(6x+10) ikke er det samme som 6*6x+10. Det vil si at brøker gjerne kan omsluttes med parenteser, de er det implisitt.

Lenke til kommentar

Herregud! o.O enda en oppgave jeg ikke klarer... p: Denne kan ikke løses med X og Y, bare X...

 

 

Til en fotballkamp blir det solgt 432 billetter som i alt ga en inntekt på 18240 kr. Barnebilletten kostet 20kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og hvor mange voksne så kampen?

 

 

Denne er også sikkert superlett, men får den ikke til... p: Her er det jo to forskjellige ukjente, virker det som. Hjelp, pliz?

Endret av Chikamaharry
Lenke til kommentar
Herregud! o.O enda en oppgave jeg ikke klarer... p: Denne kan ikke løses med X og Y, bare X...

 

 

Til en fotballkamp blir det solgt 432 billetter som i alt ga en inntekt på 18240 kr. Barnebilletten kostet 20kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og hvor mange voksne så kampen?

 

 

Denne er også sikkert superlett, men får den ikke til... p: Her er det jo to forskjellige ukjente, virker det som. Hjelp, pliz?

p><p>

Altså 112 barn og 320 voksne

Lenke til kommentar
Herregud! o.O enda en oppgave jeg ikke klarer... p: Denne kan ikke løses med X og Y, bare X...

 

 

Til en fotballkamp blir det solgt 432 billetter som i alt ga en inntekt på 18240 kr. Barnebilletten kostet 20kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og hvor mange voksne så kampen?

 

 

Denne er også sikkert superlett, men får den ikke til... p: Her er det jo to forskjellige ukjente, virker det som. Hjelp, pliz?

Har ikke lært om X og Y enda, så vi kan kun løse med en ukjent...

Men, du fikk riktig svar! ^^

Endret av Chikamaharry
Lenke til kommentar

Så det finnes ingen måte å løse den som en likning med bare en ukjent? eller er det bare den letteste metoden?

Får prøve å lære meg denne metoden... Tipper på at jeg får den på prøven, og da satser vi på at det bare står "Løs oppgaven som en ligning", så kan jeg bruke både X & Y! : D

Lenke til kommentar

Vel, du må jo lese oppgaven og i følge oppgaven er det to ukjente, dvs. hvor mange barnebilletter som ble kjøpt og hvor mange voksenbilletter som ble kjøpt. Du vet prisen, du vet hvor mange som ble kjøpt totalt.

 

Det er to ukjente, men når du setter opp to ligninger der den første løser x og den andre løser y.

 

Som sagt, ikke fokuser på at variablene heter x og y, fokuser heller på hva de forestiller.

Lenke til kommentar
Så det finnes ingen måte å løse den som en likning med bare en ukjent? eller er det bare den letteste metoden?

Får prøve å lære meg denne metoden... Tipper på at jeg får den på prøven, og da satser vi på at det bare står "Løs oppgaven som en ligning", så kan jeg bruke både X & Y! : D

Tviler på at de ber deg om å løse overnevnte oppgave med en ligning, det går ikke ... Sett opp to likninger, ikke fokuser på om du bruker variabelen x og y - det kunne like godt stått

 

I voksen+barn=432

II 20barn+50voksen=18240

 

Som du ser, så får du ikke noe ut av likningene, uten å løse begge to og bruke innsetningsmetoden. :)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...