Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til scooter-kjøp


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en scooter nå om ikke så lenge, men aner ikke hvilken jeg "bør se etter/satse på" på markedet, i og med at det finnes så utrolig mye å velge imellom.

 

Jeg setter stor pris på folk som hjelper meg ved å vise vei i denne 50cc jungelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Ehm? Fordi?

Dere som enda tror at scooter er kun for jenter eller homser må virkelig vokse opp.

Skal man kjøre orginalt velger man scooter, gidder folk virkelig gire så mange ganger for å kommer opp til 45? Latterlig.

 

 

Den der TMS scooteren er sikkert grei nok den, men du bør absolutt lese gjennom manualen, å spesielt få med deg at ventilene skal stilles og at olja skal byttes ved 1000km.

Kjører man fint holder den ganske greit..

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
Ehm? Fordi?

Dere som enda tror at scooter er kun for jenter eller homser må virkelig vokse opp.

Skal man kjøre orginalt velger man scooter, gidder folk virkelig gire så mange ganger for å kommer opp til 45? Latterlig.

 

 

Den der TMS scooteren er sikkert grei nok den, men du bør absolutt lese gjennom manualen, å spesielt få med deg at ventilene skal stilles og at olja skal byttes ved 1000km.

Kjører man fint holder den sikker like greit som en ved kjent merke.

 

Har ingenting med jenter og homser og gjøre.

Men sykkelen i seg selv passer best for jenter. Har ikkenoe med kjønn og gjøre, bare at jenter flest kjører slik, og den kler dem ;) da dem kjører rund i lag og syns selve kjøringen er livet.

Mens gutter flest derimot absolutt skal gjøre ting og tang som denne sykkelen overhodet ikke er bygd for.

Er en til og fra sykkel som fungerer utmerket om en skal cruse fra a til b. Venner, butikken ikke minst da handleveska går mellom bena.

 

En scoter er bygd opp med motor og ramme der alt er greit. men utenpå dette har dem laget et tungt skall av plastmateriale som henger fast i fester som stikker ut fra rammen.

Ergo så blir alt bøyd og skjevt samt at plasten knekker etter et par tipper eller etter å ha landet litt for hardt etter å ha vært på hjulet. Kansje ikke etter første gang men før tiende gangen.

 

Skal du ikke kjøre som gutter flest løp og kjøp.

Har du derimot tenkt det styr unna ettersom du da innen et år har en sykkel som er temmelig herpa, kontra om du kjøper en SM, cross elelr hvasomhelst annet. tåler maaange tipper uten å gå helt i oppløsning.

Riper hakk og andre småskader som ikke koster skjorta slipper en selvsagt ikke unna...

 

 

MIN mening :)

Lenke til kommentar

Er dette din mening altså? Da syns jeg du formulerer deg dårlig.

"Mens gutter flest derimot absolutt skal gjøre ting og tang som denne sykkelen overhodet ikke er bygd for."

 

Dette er HELT feil. Gutter som kjøper scooter kjøper det IKKE fordi de skal crosse i skauen, dra på hjulet og herjling generelt.

 

Trådstarter:

JEG personlig hadde aldri finni på å kjøpe en ny scooter til 9000 kroner. Kvaliteten er dessverre veldig dårlig (som oftest) sammenlignet med andre kjente merker som Yamaha, Honda, Suzuki, Aprilia osv.

Lenke til kommentar

Er ikke TMS ett billigmerke fra Kina, noe som man burde styr langt unna. Kan vel få mye for penga av å kjøpe en brukt ikke ihjelkjørt Keeway Matrix. Hørt mye bra om de syklene. Bor du i byen så vil jeg anbefale deg å kjøpe scooter, bor du litt lenger ut på bygda kjøp moped. Det blir utrolig kjedlig i lengen å kjøre scooter i lengden, bare å gass og brems.

Mopeder bruker mindre bensin enn scootere og de slites vel ikke like fort delene så lenge man ikkekjører som en gris.

Lenke til kommentar
Er dette din mening altså? Da syns jeg du formulerer deg dårlig.

"Mens gutter flest derimot absolutt skal gjøre ting og tang som denne sykkelen overhodet ikke er bygd for."

 

Dette er HELT feil. Gutter som kjøper scooter kjøper det IKKE fordi de skal crosse i skauen, dra på hjulet og herjling generelt.

 

Trådstarter:

JEG personlig hadde aldri finni på å kjøpe en ny scooter til 9000 kroner. Kvaliteten er dessverre veldig dårlig (som oftest) sammenlignet med andre kjente merker som Yamaha, Honda, Suzuki, Aprilia osv.

 

 

Regner med alle med MC interesse vet hva jeg sikter til med å gjøre "ting og tang sykkelen ikke er bygd for"

Og flesteparten av di scootrene jeg ser gutter kjører med ser ut som dem er kjørt av gutter flest.

 

Og ikke handler det bare om å crosse i skau eller kjøre på hjulet og herje generelt.

 

Men som i alle generasjoner både før og etter dere som for første gang skal ut på veien med motoriser kjøretøy så er det jo bare sånn at fordi om en kjører opp, har kjørt i 2mnd eller flere år for densaksskyld. Så er en fortsatt ikke ekspert. Det har mange tenkt før oss, jeg tenkte og mange etter oss.

Ergo så kommer di fleste før eller senere ut for en ulykke eller 10. Di fleste som uskyldig tipp pga at det dukket opp forhold en ikke behersket, fart, grus, våt asfalt osv.

 

Poenget mitt var ikke at alle crosser villt. Men derimot at JEG mente alt annet en scooter pga at en liten velt er nokk til å ødelegge, mens andre typer tåler mange før skadene blir like omfattende.

 

Men så var og er det MIN mening og jeg utdypte det pga spørsmål om hvorfor jeg mente det.

Lenke til kommentar
Lurer på hva slags scootere du har vært borti som ødelegges av en liten velt. Det må ha vært dårlige saker.

 

Du er inne på noe der.

Men dårlige vil jeg ikke si, heller bare ikke så sterke som mye annet når det gjelder slike saker.

 

Og ikke direkte ødelagt, heller mer skadet en andre typer.

 

Så til hver sitt bruk..!

Lenke til kommentar

Tull og tøys, dekslene på en gir moped kan også bli skadet av fall.

Og hvis du ikke visste det så er nok scooter mer brukt til bakhjulskjøring,"stunting" enn gir moped.

Det at de går i stykker hvis man lander er har jeg aldri hørt om, sikker på at du hadde skrudd fast dekslene da? Og at de ikke bare hang sånn halvveis på?

 

Kjenner flere som har velta scooteren sin jeg, og den har kun fått noen små riper.

Har selv veltet med min i skarp sving og et framhjul uten luft, og igjen bare noen få riper..

Feks, når det var snø så var vi ute å herja litt(ikke så veldig ofte vi har snø), og da er det ikke uvanlig at man faller når man ikke er vandt til det.

Guess what? Kun riper.

 

Og hvis man skulle gå rundt på crosser er det mye lettere å skade seg.

Man har girpedal, bremsepedal, fotstøtter etc man kan rive opp leggen på, pluss at ramma på en moped stikker et stykke ut på noen mopeder, der man fester bakskjermen. Og hvis man skulle være veldig uheldig kan man jo komme til å gjøre denne skjev..

 

 

En scooter passer heller ikke best for jenter, gir moped eller scooter har ingenting med kjønn å gjøre.

Og det er ikke bare jenter som handler, kjører med vesker osv.

Og hvor mange kjører å herjer i skauen med en 50cc som går i 45?

 

 

Må si meg enig med lars,piss to the preik. :p

Scooter er mye nyttigere enn en moped, da den kan gjøre så og si akkurat det samme, pluss at den har plass til bagasje, behageligere kjørestilling(synes jeg da) samt at den beskytter bedre mot vind og regnvær.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

et bra tips syns jeg er å kjøpe en scooter av et kjent merke. vis du ikke skrur selv kan det være lurt å kjøpe en scooter som har samme merke som en forhandler med verksted i nærheten. er ikke alle som tar in scootere av andre merker en de dem selger selv, er ikke helt sikker. kunne skrivd mye mer men orker ikke nå. kan komme tilbake i morgen, er trøtt nå :p

Lenke til kommentar
Tull og tøys, dekslene på en gir moped kan også bli skadet av fall.

Og hvis du ikke visste det så er nok scooter mer brukt til bakhjulskjøring,"stunting" enn gir moped.

Det at de går i stykker hvis man lander er har jeg aldri hørt om, sikker på at du hadde skrudd fast dekslene da? Og at de ikke bare hang sånn halvveis på?

 

Kjenner flere som har velta scooteren sin jeg, og den har kun fått noen små riper.

Har selv veltet med min i skarp sving og et framhjul uten luft, og igjen bare noen få riper..

Feks, når det var snø så var vi ute å herja litt(ikke så veldig ofte vi har snø), og da er det ikke uvanlig at man faller når man ikke er vandt til det.

Guess what? Kun riper.

 

Og hvis man skulle gå rundt på crosser er det mye lettere å skade seg.

Man har girpedal, bremsepedal, fotstøtter etc man kan rive opp leggen på, pluss at ramma på en moped stikker et stykke ut på noen mopeder, der man fester bakskjermen. Og hvis man skulle være veldig uheldig kan man jo komme til å gjøre denne skjev..

 

 

En scooter passer heller ikke best for jenter, gir moped eller scooter har ingenting med kjønn å gjøre.

Og det er ikke bare jenter som handler, kjører med vesker osv.

Og hvor mange kjører å herjer i skauen med en 50cc som går i 45?

 

 

Må si meg enig med lars,piss to the preik. :p

Scooter er mye nyttigere enn en moped, da den kan gjøre så og si akkurat det samme, pluss at den har plass til bagasje, behageligere kjørestilling(synes jeg da) samt at den beskytter bedre mot vind og regnvær.

 

Dere om det.

Har vel prøvd begge delene og vet hva dere snakker om!

Og jeg har aldri hatt scootermoped nei. Men har sett mange som er helt rasert.

Og hvor mange har du sett som har skadet seg pga hvordan sykkelen ser ut??

Di fleste skader inntreffer i kontakt med asfalt eller andre hindringer en treffer på turen

Den gangen jeg blir voksen og ikke skal herje mer så kansje det bli scootermoped på meg også. Men IKKE før!!

 

Men som sagt. var kunn MIN mening og dere andre har deres.

Lenke til kommentar
Tull og tøys, dekslene på en gir moped kan også bli skadet av fall.

Og hvis du ikke visste det så er nok scooter mer brukt til bakhjulskjøring,"stunting" enn gir moped.

Det at de går i stykker hvis man lander er har jeg aldri hørt om, sikker på at du hadde skrudd fast dekslene da? Og at de ikke bare hang sånn halvveis på?

 

Kjenner flere som har velta scooteren sin jeg, og den har kun fått noen små riper.

Har selv veltet med min i skarp sving og et framhjul uten luft, og igjen bare noen få riper..

Feks, når det var snø så var vi ute å herja litt(ikke så veldig ofte vi har snø), og da er det ikke uvanlig at man faller når man ikke er vandt til det.

Guess what? Kun riper.

 

Og hvis man skulle gå rundt på crosser er det mye lettere å skade seg.

Man har girpedal, bremsepedal, fotstøtter etc man kan rive opp leggen på, pluss at ramma på en moped stikker et stykke ut på noen mopeder, der man fester bakskjermen. Og hvis man skulle være veldig uheldig kan man jo komme til å gjøre denne skjev..

 

 

En scooter passer heller ikke best for jenter, gir moped eller scooter har ingenting med kjønn å gjøre.

Og det er ikke bare jenter som handler, kjører med vesker osv.

Og hvor mange kjører å herjer i skauen med en 50cc som går i 45?

 

 

Må si meg enig med lars,piss to the preik. :p

Scooter er mye nyttigere enn en moped, da den kan gjøre så og si akkurat det samme, pluss at den har plass til bagasje, behageligere kjørestilling(synes jeg da) samt at den beskytter bedre mot vind og regnvær.

 

Dere om det.

Har vel prøvd begge delene og vet hva dere snakker om!

Og jeg har aldri hatt scootermoped nei. Men har sett mange som er helt rasert.

Og hvor mange har du sett som har skadet seg pga hvordan sykkelen ser ut??

Di fleste skader inntreffer i kontakt med asfalt eller andre hindringer en treffer på turen

Den gangen jeg blir voksen og ikke skal herje mer så kansje det bli scootermoped på meg også. Men IKKE før!!

 

Men som sagt. var kunn MIN mening og dere andre har deres.

forstod ikke helt hva du mente. hva mener du med at du har sett mange rasert?

Lenke til kommentar

Men for å gå helt bort fra min mening.

 

Når en skal kjøpe noe uansett hva det er. Data, moped, bil, sko og hva det enn måtte være må en tenke på hva en skal bruke det til.

 

 

Ting en ellers burde tenke på er:

-Pris

-Nytt eller brukt

-Bruksområde

-Kvalitet

-Deletilgang

-osv

 

Forhandler betyr mindre i dag da en lett får tak i deler på nett.

Men kan en ikke skru selv er det greit å tenke på om en har verksted eller kjente som kjenner til merket en velger.

 

Finnes ingen fasit hva en skal velge da vi alle er så forskjellige og førstog fremst velger ut fra utseende.

Faller en for en ting betyr de fornuftige tingene som kvalitet og pris mindre.

Lenke til kommentar

forstod ikke helt hva du mente. hva mener du med at du har sett mange rasert?

 

Som jeg skreiv tidligere. Men det er mitt syn.

Har sett flere raserte, kjenner flere som har hatt raserte og i det hele tatt.

Men det kommer selvsagt av herjing og tildels dårlig vedlikhold.

 

I mine øyne ser det ut til at ettersom kåpe,lykt osv har såpass vekt og er etter mitt syn festet for dårlig i ramma blir det fort skjevt og dermed sprekker kåpa lettere. Men dette fenomemet gjelder enkelte R maskiner både i lett og tungvektsklassen også.

Men det henger jo selvsagt sammen med hvordan en bruker kjøretøyet.

 

Mener ikke at dem er dårlige og for meg handler det verken om kjønn, gearing, pedaler eller stil i det hele tatt.

Til hvert sitt bruk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...