Gå til innhold

Backup av virtuell maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok vrient å få til live backups uten ESX eller lignende. Med VMWare Server osv, er nok den kjappeste/tryggeste måten å få gjort det på å suspende vm'en, backe opp filene, og så starte/restore vm'en igjen.

 

Har du raske disker/nett å backe opp til og relativt lite data, bør du ikke få mer enn noen minutter nedetid.

Lenke til kommentar

Det ser ut som den beste måten å gjøre dette på er å bruke LVM. En stor gruppe med flere logiske disker. Så kan man ta snapshot av den logiske disken. Man kan da velge om man vil ha den virtuelle disken som en fil på den logiske, eller mounte den logiske rett i vm'en. For snapshot virtuelle disker individuelt har man kun en virtuell disk pr logisk.

Lenke til kommentar

Kjører Xen-oppsett m/LVM-partisjoner for VM'er (oppå DRBD). LVM gjør at vi kan benytte standardverktøy for backup/restore, og bruker da rett og slett dump/restore. Full backup hver lørdag, og inkrementell backup hver natt i løpet av uka. Fungerer som smør i varmt vann.

Lenke til kommentar

...ang. XFS ville jeg tenkt meg godt om (av ren konservativisme, det lønner seg i drift). JFS støtter forøvrig også live resize (dog, sist jeg sjekket/brukte kun øking av diskstørrelse, ikke shrinking).

 

petterg: Kanskje litt uklart skrevet av meg, men sikter i første omgang til nettopp 'dump' og 'restore' - dette er standardverktøy som har vært brukt og testet i årevis.

 

http://www.google.no/search?q=dump+restore...lient=firefox-a

Lenke til kommentar
...ang. XFS ville jeg tenkt meg godt om (av ren konservativisme, det lønner seg i drift). JFS støtter forøvrig også live resize (dog, sist jeg sjekket/brukte kun øking av diskstørrelse, ikke shrinking).
Jeg argumenterte også med konservatisme, så kanskje du kan utdype mer hvorfor du ikke anbefaler XFS. Hvorfor ville du tenkt deg godt om?

 

Petterg, du bør titte på denne artikkelen som omhandler det du er ute etter:

http://arstechnica.com/open-source/news/20...ux-20041013.ars

som også tilfeldigvis bruker XFS.

Lenke til kommentar

Jeg får nesten svare på mine egne spørsmål siden ingen andre gjør det.

 

Det filsystemet på linux som har mottatt mest fokus og feilretting pr. i dag er naturligvis ext3, så det er tryggest. Hvis man derimot er ute etter egenskaper som ext3 ikke innehar kommer xfs på en god andre. JFS mottar på ingen måte like mye fokus, det er en grunn til at Suse ikke lenger vil støtte den. Zfs er naturligvis en vits for seriøst bruk på linux. XFS og ext3 er de eneste reelle alternativene for driftsmiljø.

Lenke til kommentar

Jeg får oppdatere svaret mitt over litt. Har aldri hatt noe dokumentasjon på problemer med XFS, men har hørt/lest div. anekdoter om data som er tapt. Viser seg at dette er et problem som ser ut til å ha blitt bedret for noen kernelversjoner siden, så det dukker ikke opp så ofte lenger.

 

Helt spesifikt; Problemet med XFS går på at, i situasjoner hvor man ikke får syncet til disk (strømbrudd etc), vil journalen (som kun logger metadata) fylle opp de berørte områdene på disken med nuller, istedenfor å f.eks flytte dem til "lost+found"-katalogen.

 

Dette er iflg. SGI av sikkerhetsgrunner, og "working as intended". Vel og bra, men det kan fortsatt føre til tap av data ved strømbrudd, om man har uflaks.

 

Det står en hel del her.

Lenke til kommentar

Siden 2003 har jeg brukt reiserfs på alle servere (ext2 på /boot) og egentlig vært ganske fornøyd med det helt til filsystemet tryna så ekstremt like før jul på en server. (maskina går i full lås ved forsøk på mount. Ikke engang ping reply fungerer, og jeg har prøvd å sette disken i andre servere med varierende kjerner.) Det har skremt meg litt fra å fortsette med reiserfs. Andre filsystemer har jeg ikke prøvd.

Nå er jeg så heldig å ha redundant ups og redundant psu, så faren for strømstans er relativt liten.

Siden temaet med filsystemer har kommet opp, hadde det vært intresant å se en tabell over hvilke funksjonaliteter de forskjellige filsystemene tilbyr.

 

Nå er jo dette en server for virtuelle servere. Er det noen som har synspunkter på om man bør mounte logiske disker rett i vm'en eller ha virtuelle diskfiler på de logiske diskene? Argumentene for og imot de to alternativene varierer kanskje avhengig om vm'en er windows eller linux, og om det er OS-disk eller data-disk?

Lenke til kommentar
Etter å ha sett den tabellen fikk jeg lyst til å kjøre ZFS. Står at den krever FUSE for å kjøre i linux. Hvordan blir ytelsen på det?

Ikke bra, dessverre. Kjører ZFS selv, men det er på OpenSolaris-boksen min. Siden du driver med virtuelle maskiner er vel kanskje ikke OpenSolaris like interessant, men jeg mener det skal ha en viss støtte for å være Xen-host.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...