Gå til innhold

Synes du spillindustrien gjør at barn og voksne blir mer voldelig?


Anbefalte innlegg

Lagspill som Dota 2, LoL og Hon gjør mennesker mer voldelig. Det bringer fram sinne og agressivitet når det ene laget taper. Omtrent 80% av spillerne på nettet truer med vold, voldtekt og draps trusler når laget deres taper. MOBA SPILL GJØR FOLK MER VOLDELIG.

 

Det finnes også dota spillere som guddyrker Anders Behring Breivik, Saddam Hussein og Osama Bin Laden.

 

Anders Behring Breivik

http://dotabuff.com/players/121953781

 

Osama Bin Laden

http://dotabuff.com/players/103184883

 

Saddam Hussein

http://dotabuff.com/players/72670168

 

Gærninger finner man over hele verden, samme med folk oppmerksomhetssjuke mennesker med markeringsbehov.

 

Jeg blir mer sur av å "dø" i tetris enn et vanlig "voldelig" spill som Cod eller liknende. Sinne og skuffelse kommer fram på mange måter, og det mange som akkurat der og da har lyst til å banke opp en fotballdommer som dømmer feil, men hvor ofte skjer det? Gjør det fotbalsupportere til mer voldelige mennesker fordi følelser kommer ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg spiller Dota 2 i 13 - 30 timer hver dag. Ja du møter mange drittsekker.

 

Voks opp mann. E-sport blir ikke populært i Norge uansett. Du bare kaster bort tiden din på tullete spill.

 

The Force has shown me a vision. This is your future.

 

Fat pro E-sport player. For en taper.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Jeg spiller Dota 2 i 13 - 30 timer hver dag. Ja du møter mange drittsekker.

13-30 timer hver dag ja? Alright.

 

Ja, du møter mange rappkjefta unger på nettet. Det vet jeg godt, siden jeg har vokst opp på internett. Internett er en plass hvor du kan være anonym, og ikke være redd for at du får deg en knyttneve i trynet. Så da blir du tøff. Selvsikker. Drittsekk.

 

Men dette har ingenting med aggressivitet eller vold å gjøre. Dette er tomme trusler, utblåsning av følelser, og et forsøk på å være "sjef" i gruppa. Møt en slik person i virkeligheten, og de viser en helt annen personlighet.

 

Ta f.eks The Gathering, Norges største samling av datanerder. Så og si alle som er der, har spilt eller spiller store mengder voldelige spill. Og hvor mange slosskamper er det på The Gathering? Tror ikke jeg har hørt om en eneste en.

 

Stikk så til nærmeste utested på byen. Hvor mange slosskamper er det der? Opptil flere hver dag.

Lenke til kommentar

Jeg tror at voldelige spill har stor inflytelse på særlig barn og unge, men også på voksne. Det kan både føre til spilleavhengighet og at en mister kontroll og blir agressiv og asosial. Når man i en alder av 12 år velger å sitte hjemme å spille istedenfor å gå ut med kompisene sine, er det noe veldig feil. Spillavhengighet går også ut over konsentrasjoneevnen og selvdisiplinen din, og det blir da naturligvis nok mye vanskeligere å avslutte spillinga til fordel for skole og lekser. På lang sikt kan dette faktisk føre til at du faller gjennom når du begynner på feks videregående, og at du rett og slett ikke klarer å henge med og derfor dropper ut. Dette får selvsagt konsekvenser både for deg selv, og staten som må betale mye penger for en skoleplass du ikke lenger går på.

At de nødvendigvis blir mer voldelige og det blir mer drap, på grunn av spill vil jeg egentlig ikke påstå.

Poenget mitt er egentlig bare at man må finne en balanse mellom spill og skole og fritid, slik at spillingen ikke tar overhånd.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Poenget mitt er egentlig bare at man må finne en balanse mellom spill og skole og fritid, slik at spillingen ikke tar overhånd.

At noen velger å tilbringe hele dagen lang fremfor en datamaskin, fremfor å være ute blant andre, er ikke særlig rart.

 

Dataspill hverken mobber deg, kritiserer deg, eller straffer deg. Hvis du gjør en god jobb, får du belønning. Du kan bli god, du kan bli godt likt blant medspillere, og du finner andre personer i samme situasjon.

 

De som blir spillavhengig, er som oftest personer som sliter med noe i virkeligheten samtidig.

 

Så ikke beskyld symptomet for hva årsaken egentlig gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder meg til 1-6timer etter fritidens muligheter, men jeg har fortsatt ikke møtt noen som truet med voldtekt, drap eller lignende.

To eaz er den nya varianten tydligvis.

 

Forstod du ikke at det var troll? 30 timer?

 

Jeg tror at voldelige spill har stor inflytelse på særlig barn og unge, men også på voksne. Det kan både føre til spilleavhengighet og at en mister kontroll og blir agressiv og asosial. Når man i en alder av 12 år velger å sitte hjemme å spille istedenfor å gå ut med kompisene sine, er det noe veldig feil. Spillavhengighet går også ut over konsentrasjoneevnen og selvdisiplinen din, og det blir da naturligvis nok mye vanskeligere å avslutte spillinga til fordel for skole og lekser. På lang sikt kan dette faktisk føre til at du faller gjennom når du begynner på feks videregående, og at du rett og slett ikke klarer å henge med og derfor dropper ut. Dette får selvsagt konsekvenser både for deg selv, og staten som må betale mye penger for en skoleplass du ikke lenger går på.

 

At de nødvendigvis blir mer voldelige og det blir mer drap, på grunn av spill vil jeg egentlig ikke påstå.

 

Poenget mitt er egentlig bare at man må finne en balanse mellom spill og skole og fritid, slik at spillingen ikke tar overhånd.

 

 

 

 

 

Du snakker som om spill var det eneste man kunne bli avhengig av.

At noen velger å tilbringe hele dagen lang fremfor en datamaskin, fremfor å være ute blant andre, er ikke særlig rart.

 

Dataspill hverken mobber deg, kritiserer deg, eller straffer deg. Hvis du gjør en god jobb, får du belønning. Du kan bli god, du kan bli godt likt blant medspillere, og du finner andre personer i samme situasjon.

 

De som blir spillavhengig, er som oftest personer som sliter med noe i virkeligheten samtidig.

 

Så ikke beskyld symptomet for hva årsaken egentlig gjør.

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

Framtiden er her. Framtiden er E-sport!

 

Norske barn kommer til å se ut som julenissen når de vokser opp.

 

E-sport is here to stay.

 

Ja jeg ser fanken meg nesten ingen unger som er ute og spiller fotball lenger i mitt nærområde. Alle sitter hjemme med PS4, Xbox 360 og Computere og spiller spill gjennom skype. Å spille spill og prate gjennom Skype er usosialt.

 

Husket i 1997 så måtte jeg gå over til noen kamerater for å spille spill. Det var da sosialt. Å sitte hjemme og spille, å prate gjennom skype er usosialt som pokker.

 

Jeg har ikke spilt spill i 3 år. Føler meg edru som pokker og det føles godt å ikke være spillavhengelig.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Og hvem sin skyld er det at ungene sitter inne og spiller hele tiden?

 

Er det spillene sin skyld?

 

Eller er det foreldrene?

 

Man kan ikke skylde på foreldrene når ungene er 18 - 30 år gamle og liker E-sport vel. Dagens unge generasjon som er vokst opp med videospill er veldig gal etter E-sport. Hadde ikke E-sport eksistert så hadde det vært færre mennesker som hadde spilt spill online.

 

Man må huske at målgruppen som deltar på E-sport konkurranse er mellom 18 - 30 år gamle. Ikke 11-16 år gamle.

 

Å spille spill er som å være avhengelig av dop og narkotika. Spiller et spill som man liker så forteller hjernen at vi trenger å spille mer spill for å skape dopamin.

 

Spill er interessant, spennende og morsomt fordi hjernen skaper dopamin. Jo mer du spiller jo mer dopamin skapes det. Slik blir man avhengelig av spill. Jeg pleide å spille Dota i 14-19 timer per dag. Kroppen min var avhengelig av dopamin og jeg fikk en overproduksjon av dette stoffet ved å spille dataspill.

Endret av eXalpha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke skylde på foreldrene når ungene er 18 - 30 år gamle og liker E-sport vel.

Unnskyld, jeg trodde vi snakket om unger jeg, og ikke unge voksne.

Dagens unge generasjon som er vokst opp med videospill er veldig gal etter E-sport. Hadde ikke E-sport eksistert så hadde det vært færre mennesker som hadde spilt spill online.

Det har blitt mer og mer populært å spille dataspill. Helt tilbake til begynnelsen, hvor man satt en hel gjeng med unger fremfor TV-en og delte på kontrollere, til nå hvor alle har sin egen PC. E-sport er bare et resultat av at mange som spiller, liker å konkurrere.

 

Jeg var med på noen lokale CS-konkurranser, i tiden før man engang visste hvar E-sport var for noe. Og ikke har det blitt mindre heller.

 

E-sport er en naturlig etterfølger av en større og større andel av samfunnet deltar i konkurranser. Det er jo massevis av andre sportsgrener som kjemper om at sporten deres skal bli med i F.eks OL. Så hvorfor kan ikke Dataspill ha sitt eget "OL"?

Man må huske at målgruppen som deltar på E-sport konkurranse er mellom 18 - 30 år gamle. Ikke 11-16 år gamle.

Med mandre ord, voksne individer som er i stand til å bestemme over sine egne liv.

Å spille spill er som å være avhengelig av dop og narkotika. Spiller et spill som man liker så forteller hjernen at vi trenger å spille mer spill for å skape dopamin.

 

Spill er interessant, spennende og morsomt fordi hjernen skaper dopamin. Jo mer du spiller jo mer dopamin skapes det. Slik blir man avhengelig av spill. Jeg pleide å spille Dota i 14-19 timer per dag. Kroppen min var avhengelig av dopamin og jeg fikk en overproduksjon av dette stoffet ved å spille dataspill.

Dette er så hinsides overdrevet og feil at det er latterlig.

 

Dopamin er noe kroppen selv genererer. Dette er noe man trenger for et normalt følelsesliv. Du kan dopamin bare ved å tenke på en pen jente. Eller å trene. Eller spille brettspill.

Det er ikke spillene sin skyld at du blir hekta på det. Spillene er bare bedre enn noen form for media i å levere et engasjerende underholdningsprodukt. Hvor mange er det ikke som hopper i taket når et fotballag scorer mål på TV? Samme greia.

 

Problemet her, er at de som har problemer med overforbruk av dataspill, vanligvis enten sliter med noe i livet sitt, eller ikke har fått en tilstrekkelig god nok oppvekst til å lære å takle sånt.

 

Er det dataspillenes skyld? Er det pengeautomatenes skyld at folk bruker opp pengene sine på gambling?

 

Selvfølgelig ikke. Det er bare noen som kan klandres:

1. Den som er avhengig.

2. De som var ansvarlig for denne personens oppvekst/utdanning.

 

Om du ikke har lært å kontrollere dine lyster, ikke skyld på de som leverer gode produkter. Skyld på deg selv, og dine foreldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...