Gå til innhold

Trenger jeg å bytte ut mitt 7800gtx kort? For dårlig på nye spill?


Anbefalte innlegg

Det er mange år siden jeg spilte spill på PC. Kjøpte et 7800 GTX kort den gang det var på høyden.

 

Har noen ledige helger fremover, og tenkte å sette av litt tid til spilling :) Så da lurer jeg på - må jeg kjøpe nytt skjermkort? Som sagt - har ikke fulgt så nøye med på skjermkort fronten de siste årene, så jeg er litt usikker på hvor mye bedre et nytt skjermkort til ca 2500 kr. er i forhold til 7800 GTX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spille de nyeste spillene, ville jeg jo absolutt si at du vil få en mye bedre opplevelse med noe annet enn 7800GTX-kortet. Til ca. 2000-2500 ville jeg sett på et GeForce GTX260 eller Radeon HD4870. Bare pass på at resten av maskinen holder til oppgraderingen (fortrinnsvis CPU og strømforsyning).

Lenke til kommentar

jeg har en Intel Core 2 Duo E6750 CPU, og 500W powersupply. 2GB RAM av den litt treigere sorten.

 

Det står 2 raptor disker i stripe i maskinen, disse stjeler jo også litt strøm - er det noe vits i raske hd'er i en PC til spill (eller for å spørre på en annen måte - må jeg ha ny PSU? Trenger man RAM med raske timinger?

 

Hvor ligger flaskehalsen min, dersom jeg kjøper et GTX260 skjermkort som foreslått?

 

Ser det er en del prisforskjell på GTX260 kortene - kan ikke helt se hva jeg har igjen for å spandere 700 kroner mer for de dyreste? OK, noen MHz, men hva utgjør egentlig dette? Og - er ikke dette bare overklokking av det samme kortet?

 

Litt mange spørsmål, men men... Takker for alle inspill!

Lenke til kommentar
jeg har en Intel Core 2 Duo E6750 CPU, og 500W powersupply. 2GB RAM av den litt treigere sorten.

 

Det står 2 raptor disker i stripe i maskinen, disse stjeler jo også litt strøm - er det noe vits i raske hd'er i en PC til spill (eller for å spørre på en annen måte - må jeg ha ny PSU? Trenger man RAM med raske timinger?

 

Hvor ligger flaskehalsen min, dersom jeg kjøper et GTX260 skjermkort som foreslått?

 

Ser det er en del prisforskjell på GTX260 kortene - kan ikke helt se hva jeg har igjen for å spandere 700 kroner mer for de dyreste? OK, noen MHz, men hva utgjør egentlig dette? Og - er ikke dette bare overklokking av det samme kortet?

 

Litt mange spørsmål, men men... Takker for alle inspill!

 

 

Processoren blir flaskehalsen din der bytt ut til E8400 på 3,0 GHz fra Intel den blir bra nok. Ville også oppdratert til 4 gb ram. Ville også byttet ut til en større strømforsyning på eksempel 750 w/1000 w så har du noe å gå på. Om budsjettet ditt ikke er så stort så gå for det billigste gtx 260 kortet du;)

Lenke til kommentar

Hm, må da stille meg litt undrende til et par ting:

 

1: E8400 er prismessig flere hundre kroner rimligere enn E6750, så det føles litt rart å "oppgradere" til en rimeligere modell - hehe :) Jada, skjønner at jeg sitter på en "eldre modell", men likevel - å bruke 1500 kroner på 330MHz mer CPU? Tror ikke det, får vel heller overkloke systemet litt for å komme opp mot 3 GHz, om det virkelig er så avgjørende?

 

2: 1000W PSU? Hey, jeg har allerede en panelovn på kontoret! Har lest litt om GTX 260 - worst case tdp er 180W. Resten av systemet bruker neppe mer enn 200W.

 

3: Mer ram skal jeg kjøpe - men hvor viktig er timing på ram'en? Er ikke interessert i ting som gir syntetisk bedre ytelse...

Endret av netphreak
Lenke til kommentar

Ser ut som du klarer å finne de rette svarene selv. Sett opp en skikkelig liste med spm så skal du få de besvart.

 

Hva jeg ser:

 

1. Minne; timings viktig? NEI

2.Trenger jeg kraftigere strømforsyning? Neppe om du ikke planlegger Crossfire/SLi eller at den du har er av elendig kvalitet.

3. Hvilken versjon av skjermkortet bør jeg kjøpe? Kjøp det billigste. Om du ender på Nvidia GTX 260 kjøp billigste Core 216 versjonen du finner.

 

4. E6750 holder lenge, klokk litt ikke verdt å bruke penger på å gå til E8400. Neste steg mener jeg er Quad på 45nm type Q9550.

 

Om bedre ytelse i spill er målet er middelet bedre skjermkort. Kjøp etter pengeboka. Om du bare har 2 GB minne kan du kjøpe et par gb til.

Lenke til kommentar

Enig med alt Pastafarian sier.

 

Litt klokking av CPU, 2 GB RAM til eller om du vil kan du jo kjøpe et helt nytt 4GB kit, koster ikke så mye om dagen og et skjermkort til rundt 2000 vil gjøre at du får en veldig solid oppgradering og jeg vil faktisk påstå doblet ytelse i spill eller muligens enda høyere.

Lenke til kommentar
Det er mange år siden jeg spilte spill på PC. Kjøpte et 7800 GTX kort den gang det var på høyden.

 

Har noen ledige helger fremover, og tenkte å sette av litt tid til spilling :) Så da lurer jeg på - må jeg kjøpe nytt skjermkort? Som sagt - har ikke fulgt så nøye med på skjermkort fronten de siste årene, så jeg er litt usikker på hvor mye bedre et nytt skjermkort til ca 2500 kr. er i forhold til 7800 GTX?

 

 

Tror du trenger en større Strømforsyning, helst 700w eller mere, både de nye 2** 4800 seriene krever en del strøm.

 

Men jeg tror det lønner seg å satse på et Raedon 4870 kort, men husk å flashe vbiosen om du kjøper det kortet, Har lagt ut en veiledning om hvordan man gjør det.

 

Og du burde ha 4gb ram.

 

Og hvis du vil ha en bedre prossesor til en billig penge sats på intel e8500 3.17 ghz, dem får du billigt om dagen.

 

Hilsen Andreas

Endret av Nosst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...