Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Veien til å bli jurist


Ohhmyyyy

Anbefalte innlegg

Hei der :!:

 

Jeg som mange andre flittige ungdommer har vurdert juss som utdanning. Går studiespesialisering VG1 nå, men er ganske sikker på at juss er noe jeg vil ha etter jeg er ferdig her. Derfor lurer jeg litt på om veien til å bli jurist evn. advokat, hvordan den er? Hvordan er det med karakterer og fravær eller generelt da vitnemålet, er det veldig viktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei der :!:

 

Jeg som mange andre flittige ungdommer har vurdert juss som utdanning. Går studiespesialisering VG1 nå, men er ganske sikker på at juss er noe jeg vil ha etter jeg er ferdig her. Derfor lurer jeg litt på om veien til å bli jurist evn. advokat, hvordan den er? Hvordan er det med karakterer og fravær eller generelt da vitnemålet, er det veldig viktig?

Utdannelsen for jurist i Norge kan enten gjennomføres i Oslo, Bergen eller Tromse.

Se på samordnet opptak for hva gjelder inntaktskravet til Rettsvitenskap. Videre kan du også se mer på hjemmesidene til de ulike universitetene.

 

Etter endt utdanning får du tittelen cand.jur, altså jurist.

Da kan du søke deg til advokatfullmektig stillinger hos de ulike advokatkontorene.

Som advokatfullmekting er du i en lærlingeposisjon, og i løpet av tiden som fullmektig må du føre minimum tre saker i løpet av minimum to år for retten. (Vennligst korriger meg noen om jeg tar feil her)

Etterpå kan du søke om advokatbeviling og etter gjennomført opptak kan du tittulere deg advokat.

 

Den største bøygen er nok ikke å starte utdanningen, som krever ca 50-60 konkurransepoeng fra vgs alt etter hvor du vil studere, men heller å få en advokatfullmektig stilling.

Det er stor konkurranse om dem, da de anses som veldig attraktive, og i fra juss-utdannelsen må man ha et rimlig høyt snitt A/B.

Lenke til kommentar
Den største bøygen er nok ikke å starte utdanningen, som krever ca 50-60 konkurransepoeng fra vgs alt etter hvor du vil studere, men heller å få en advokatfullmektig stilling.

Det er stor konkurranse om dem, da de anses som veldig attraktive, og i fra juss-utdannelsen må man ha et rimlig høyt snitt A/B.

Obs, du kan også gå andre veier. Hvis jeg ikke husker feil er dommerfullmekting og politijurist (riktig??) også farbare veier mot advokattittel.

Lenke til kommentar

Det kan tilføyes at man ikke behøver å bli advokat selv om man blir studerer jus. Mange jurister har interessante stillinger i departementer, direktorater og tilsyn, samt i juridiske avdelinger i diverse firmaer og organisasjoner som trenger folk som kjenner faget uten å behøve å føre noen sak for retten.

 

NB: Jeg er ikke jurist, jeg har bare jobbet sammen med jurister i et direktorat, og de rettet straks på folk som kalte dem advokater. Det var de ikke, de var jurister. :)

Lenke til kommentar
Obs, du kan også gå andre veier. Hvis jeg ikke husker feil er dommerfullmekting og politijurist (riktig??) også farbare veier mot advokattittel.

 

Nå er det vel bortimot enda høyere inngangsbarrierer for både dommerfullmektig og politiadvokatfullmekting.

Muligens det kan varierer noe med hvor i landet man er, men i de store byene er det trangt.

Lenke til kommentar

Det er ikke sant at man må ha A/B-snitt for å kunne bli advokat. Enhver jurist som virkelig vil bli advokat, bør klare det. Får man ikke fullmektigstilling rett etter studiene, får man opparbeide seg kompetanse ved å jobbe på et ligningskontor eller forsikringsselskap e.l. og prøve på nytt etter et par år.

 

En kan også få adv.bevilling etter å ha arbeidet som dommerfullmektig, men det er, som Fin Skjorte påpeker, rimelig mye vanskeligere å få stilling som dommerfullmektig enn som adv.fm.

 

Hvor vanskelig det er å bli politijurist, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det kan tilføyes at man ikke behøver å bli advokat selv om man blir studerer jus. Mange jurister har interessante stillinger i departementer, direktorater og tilsyn, samt i juridiske avdelinger i diverse firmaer og organisasjoner som trenger folk som kjenner faget uten å behøve å føre noen sak for retten.

En ganske så viktig poengtering. Det er mange som setter likhetstegn mellom jurist og advokat.

Lenke til kommentar
Det er ikke sant at man må ha A/B-snitt for å kunne bli advokat. Enhver jurist som virkelig vil bli advokat, bør klare det. Får man ikke fullmektigstilling rett etter studiene, får man opparbeide seg kompetanse ved å jobbe på et ligningskontor eller forsikringsselskap e.l. og prøve på nytt etter et par år.

Det har du sikkert helt rett i! Det var en tanke jeg som ikke slo meg.

 

Hvor vanskelig det er å bli politijurist, vet jeg ikke.

I de store byene er kravet høyt. Gjerne med både gode karakterer og erfaringer.

Av bekjente har jeg hørt om dommerfullmektige som får slike jobber i Oslo.

 

Men med mistanke om at kravet er lavere i grisgrendte strøk da.

Lenke til kommentar

Man blir ikke lenger cand jur på jusstudiet - men master i rettsvitenskap. Opptakskravene ser ut til å bli stadig høyere, noe som egentlig er synd. Tidligere lå det flaskehalser i løpet av studiet (litt forskjellig nivå på de ulike universitetene).

 

Man skal ikke mange år tilbake før det var tilnærmet umulig å få jobb direkte som advokatfullmektig i et firma av noe størrelse rett fra studiet. Det har vært enklere de siste årene. Likevel kreves relativt gode karakterer for å få slik jobb. I firmaet jeg jobber i, hevder rekrutteringsfolkene at de forventer "overvekt av A-er". Antagelig er det likevel noe unyansert, både pga. ulike eksamensordninger på de tre universitetene og fordi man ikke skal undervurdere betydningen av intervju og eventuelle traineeopphold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...