Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne svertesopp fra loft?


Anbefalte innlegg

Har fått en del svertesopp på loftet, gammelt hus med dårlig utlufting av loftet. Tenkte å sette in bedre lufteventiler og få fjerna soppen.

Hvordan går jeg mest effektift frem for å fjerne svertesoppen? Etter hva jeg har hørt er ikke svertesoppen skadelig i seg sjøl for trevirket?

Trenger jo da helst noe som jeg bare kan påføre som ikke trenger å bli "spylt" av igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja... ville vurdert

 

1. spraye ren salmiakk i rommet for å drepe soppsporer (vifte for å få god sirkulasjon) la virke.

2. sette opp en avfukter noen måneder.

3. smøre stoff med soppdreper overalt hvor du kommer.

4. sørge for god ventilasjon for å forebygge fukt og råte.

 

eventuelt sjekke med fagfolk... sikkert det sikreste :D

Lenke til kommentar
tja... ville vurdert

 

1. spraye ren salmiakk i rommet for å drepe soppsporer (vifte for å få god sirkulasjon) la virke.

2. sette opp en avfukter noen måneder.

3. smøre stoff med soppdreper overalt hvor du kommer.

4. sørge for god ventilasjon for å forebygge fukt og råte.

 

eventuelt sjekke med fagfolk... sikkert det sikreste :D

 

Skal salmiakken vaske av igjen etter en stund? I så fall med hva?

 

Tenker høyt her nå, hva med en sånn en baderomsvifte som er fuktstyrt? Er det noe som kunne ha eliminert fukt problemer på loft? Ser biltema har en til en billig penge, flytter 99m³ i timen. Har regna sånn grovt att loftet er på 40m³ så på under en halvtime vil jo den vifta i teorien ha byttet ut all lufta på loftet. Den på biltema går ned til 50% luftfuktighet, hvor lite skal det helst være på ett loft?

Noen inspill?

Lenke til kommentar

tror ikke du trenger så innmari mye salmiakk. Sprayes inn i rommet slik at aerosolen trenger inn i sprekker og slikt. Det skal ikke renne salmiakk av veggene. :) Da trenger du ikke vaske av. (men det lukter uggabugga noen dager da...

 

Den relative luftfuktigheten kan godt ligge på 30 - 60%. For å senke relativ fuktighet må man tørke lufta med enten:

1. tilføre varme (sette inn en varmovn på loftet)

2. bruke luftavfukter.

3. sørge for god lufting (om lufta inne har høyere innhold av fukt enn ute).

 

Jeg har brukt luftavfukter med godt resultat. bar en tilitersbøtte med vann annenhver dag i en periode (fuktig kjeller)

Om du bruker en slik er det lite vits i å bruke vifte, da ender du bare med å tørke utelufta.

Bruk over lang tid ellers tørker man bare det ytterste laget av treverket.

 

Lettere er det vel å bruke vanlige ventiler kombinert med en varmovn for å transportere ut fukta.

 

Om du får låne/kjøpt en fuktmåler, kan du lettere bestemme hva som er den beste måten.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...