Gå til innhold

Test av lukkertid med div blenderåpninger i 4 innendørs scenarioer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg gjorde akuratt noen eksperimenter i stua.

Håper noen har nytte av dette.

Kamera: Canon EOS 450D

Objektiv Canon 85mm f/1.8

Alle bildene ble tatt av samme objekt, fra samme sted. Jeg brukte håndholdt kamera. Alle bildene er tatt uten blitz med manuell instilling: AV, ISO400 og Hvitbalanse=0.

 

Under er en liste over hvilke lukkertider jeg fikk ved følgende blendere.

 

Forsøk 1 Lite lys. Persienner nede.

f/1.8 1/13

f/2.8 1/6

f/4 0"4 (dette betyr vel 0,4 sekunder. Avskrift fra kameraet)

f/8 1"3

f/11 4"

 

Forsøk 2 Middels lys. Persienner oppe

f/1.8 1/50

f/2.8 1/20

f/4 1/13

f/8 0"4

f/11 0"6

 

Forsøk 3 Maks belysning. Persienner oppe + 2 lamper (300watt + 40watt)

f/1.8 1/125

f/2.8 1/40

f/4 1/25

f/8 1/6

f/11 1/4

 

Forsøk 4 Bare innendørsbelysning. 2 lamper (300watt + 40watt). Persienner nede

f/1.8 1/100

f/2.8 1/40 (samme som forsøk 3)

f/4 1/15

f/8 1/5

f/11 0"6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg gjorde akuratt noen eksperimenter i stua.

Håper noen har nytte av dette.

Kamera: Canon EOS 450D

Objektiv Canon 85mm f/1.8

Alle bildene ble tatt av samme objekt, fra samme sted. Jeg brukte håndholdt kamera.

Forsøk 1 Lite lys. Persienner nede.

f/1.8 1/13

f/2.8 1/6

f/4 0"4 (dette betyr vel 0,4 sekunder. Avskrift fra kameraet)

f/8 1"3

f/11 4"

Tenker meg det ble mange uskarpe bilder der, ja. Men jeg ser ingen bilder her?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Tenker meg det ble mange uskarpe bilder der, ja. Men jeg ser ingen bilder her?

Ja, det stemmer. Jeg kan jo selvfølgelig legge opp bilder, men synes det ikke er noe poeng da det var lukkertidene jeg ville få frem. Dessuten vil flaks/uflaks spille inn på bildekvaliteten ettersom hvor stødig jeg var når jeg knipset.

Lenke til kommentar

Nå var vi veldig negative her da.

 

Mange nybegynnere ønsker å kjøpe lyssterk fastoptikk med den hensikt å slippe blitsbruk inne, noe jeg også hadde som hensikt ved kjøp av min Sigma 30mm f1.4. Denne testen viser jo at man, selv med lyssterk fastoptikk, er avhengig av god belysning for å få tilfredstillende lukkertider (1/60++), og kan derfor være særs nyttig for mange.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Poenget mitt var at uansett hvor stødig du er så er det klin umulig å få bildet skarpt med 1/13 lukkertid og objektiv på 85mm uten å støtte kamera på noe (evt stativ)

Ja, det ble vel ikke så skarpt, men skarpere enn de andre :-). Det burde vel også nevnes at man kan øke ISO til f.eks 1600 for å få raskere lukkertid. Det blir 4x raskere hvis jeg har forstått dette riktig, men da får man litt mer mobiltelefonbildekvalitet.

 

Dette er det vel strengt tatt liten nytte i?

 

Det eneste du har oppdaget er jo sammenhengen mellom lukkertider og blendertrinn, for å få uendret eksponering..

Hei

Det er mange som vurderer fastopikk vs zoomoptikk. Jeg ville først og fremst få frem lukkertiden i typiske innendørssitiasjoner. Kan være enig i at det kanskje var unødvendig å ta med de siste blendertrinnene.

Lenke til kommentar

Jepp, ser poenget med lukkertidene innendørs. Viktig poeng at blender 1.8 ikke er nok alene til å få god lukkertid i dårlig lys. :) Var ikke meningen å være kritisk, ser nå i ettertid at det kom ut helt feil..

 

Men, folk med en kitzoom, med blender 3.5 på korteste brennvidde, og håpløse lukkertider kan da ikke forvente seg underverker bare ved å oppgradere til 1.8 / 1.4 heller? Er jo ganske lett å tenke seg fram til hvilke lukkertider man vil oppnå..

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Skal man bruke blitsfritt system inne på kveldstid er det bare å slå til med Canon 1D mkIII, Nikon D700 eller D3 :) For egen del kan jeg bare si at man får til overraskende mye uten blits med ISO6400 og f/1.4 objektiv.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Uansett vil det være tilfeller hvor f1.4 kommer til kort uansett iso kvaliteter eller kamerahus. NEmlig hvis du skal ta bilde innendørs og få mere en et enkelt objekt i fokus. Som f.eks et bilde av en gruppe mennesker som sitter i forskjellige avstander fra deg, da kan du ikke få alle i fokus med en blender på f1.4 uansett ! :) Eneste som gjelder da er en god blitz.

Lenke til kommentar
Uansett vil det være tilfeller hvor f1.4 kommer til kort uansett iso kvaliteter eller kamerahus. NEmlig hvis du skal ta bilde innendørs og få mere en et enkelt objekt i fokus. Som f.eks et bilde av en gruppe mennesker som sitter i forskjellige avstander fra deg, da kan du ikke få alle i fokus med en blender på f1.4 uansett ! :) Eneste som gjelder da er en god blitz.

Aller helst flere blitser faktisk. DOF på FX med f/1.4 er hårtynn - ingenting slår blits uansett hvordan man snur og vender på det når det gjelder stor DOF innendørs.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at uansett hvor stødig du er så er det klin umulig å få bildet skarpt med 1/13 lukkertid og objektiv på 85mm uten å støtte kamera på noe (evt stativ)

...eller har IS. Jeg lekte litt med en 5D og 24-70 her om dagen, og av gammel vane zoomet jeg inn til 70mm og pekte objektivet mot et medisinglass. Jeg tok bildene, gikk videre. Fint eksponerte bilder, men ødelagt av bevegelsesuskarphet.

 

IS is addictive. :)

Lenke til kommentar
...eller har IS. Jeg lekte litt med en 5D og 24-70 her om dagen, og av gammel vane zoomet jeg inn til 70mm og pekte objektivet mot et medisinglass. Jeg tok bildene, gikk videre. Fint eksponerte bilder, men ødelagt av bevegelsesuskarphet.

 

IS is addictive. :)

Ikke helt enig, for teleobjektiv er IS/VR must om man skal bruke dem håndholdt, men tripod, MUP og fjernutløser er et mye bedre alternativ uansett hvordan man snur og vender på det. Alle som ikke har testet dette bør prøve, man vil bli ekstremt overrasket over hvor skarpe bildenee blir. Tripod/Monopod er sterkt undervurdert.

Lenke til kommentar

så lenge man får eksponert riktig, så har jeg ingen problemer med å bruke iso6400 innendørs. Da tenker jeg mest på snapshots av guttungen, etc. Men det er mye muilg at D90 har bedre sensor enn 450D, men 450D på iso1600 er garantert bedre enn iso6400 på D90.

 

du har rett med det med ISO og lukkertid. Enkleste måten å si det på er om du dobler ISOen, halverer du lukkertiden.

Lenke til kommentar
Ikke helt enig, for teleobjektiv er IS/VR must om man skal bruke dem håndholdt, men tripod, MUP og fjernutløser er et mye bedre alternativ uansett hvordan man snur og vender på det. Alle som ikke har testet dette bør prøve, man vil bli ekstremt overrasket over hvor skarpe bildenee blir. Tripod/Monopod er sterkt undervurdert.

Jada. Og det er også et helt usedvanlig stasjonært alternativ som ikke kan sammenlignes. Jeg kan jobbe uten stativ i de aller fleste tilfeller (jeg håndholder skarpe 1/4s på 14mm på frihånd).

 

Med en tripod er det mulig å oppnå enda bedre resultater. Men da må man også jobbe saktere og mindre mobilt. Det tar forholdsvis lang tid å flytte utsnittet fra a til b og så videre.

 

Du kan virkelig ikke sammenligne IS og stativ. Min erfaring er at du i veldig stor grad merker IS på en normalzoom. Veldig stor grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...