Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kan jeg regne ut hvor stor motstand jeg må bruke?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Skal koble et LED-lys i dashbordet i bilen min. LED-lyset bruker 5 Volt. Hvordan skal jeg klare å regne ut hvor stor motstand jeg må seriekoble med lyset for å kunne få rett spenning over lyset?

post-46380-1236002733_thumb.jpg

 

 

Noen tips?

 

 

Mvh

Birger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

U= R*I

 

Hvor mye motstand i lampen?

 

U=5V

I=30mA

 

R=5V/30mA =167ohm

 

Hvor mye motstand i din motstand?

 

U=12

 

I= 30mA

 

R= 167 + X

 

12V = (167+X)ohm*30mA

 

12V/30mA = 167+X

 

12V/30ma - 167ohm = X ohm

 

400 ohm - 167 ohm = X ohm = 233 ohm.

 

 

EDIT: ser ut som vi har kommet frem til det samme ja, jeg har tatt den lange veien:-)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Bør ikke regne med 12V siden det ofte er ca. 14V tilstede. 13.2V er typisk spenning å regne med på et 12V-system. Siden LEDs er veldig følsomme for små spenningsvariasjoner bør man regne med største mulige spenning.

 

14V - 5V = 9V

 

9V / 30mA = 300 => 330 ohm skal du ha.

Lenke til kommentar

Takk for tipset :) Men vil ikke jeg kunne risikere at lyset blir svakt om jeg har for mye motstand?

 

Sitter å ser etter motstander nå på www.elfa.se

Fant en: "Motstånd 300ohm 1% 0,6W"

Vil denne duge? Hva menes med 0,6W? Effekten varierer jo etter hvilken spenning man bruker?

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

0,6W er vel da det den er spesifisert til å tåle.

 

Formel er

 

P (effekt) = U * I

 

Kombinert med U = R*I får du at

 

I = U/R

 

P = U^2/R

 

U = rot2(PR)

 

U = rot2(0,6w * 300Ohm) = rot2(180) = 13,4 V

 

Atslå, setter du en spenning på 13,4 V over motstanden vil den utvikle 0,6W som er øvre grense for hva den tåler.

 

7V bør da gå fint.

 

P = 7^2/300 = 49/300 = ca 1/6 = 0.167 W

 

(Jeg er rusten på slike utregninger, har jeg gjort noen blundere må folk gjerne rette på meg)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Og bare et tips, sørg for å varme opp metallet godt før du lodder for å få en god lodding og dra på krympestrømpe. Ikke ta kjappe teip løsninger og dårlige loddinger ;), det holder ikke i lengden. Og regn med 14V spenning, bilen min lader fint 14V når den står på tomgang med ikke så mye belastning ellers på systemet.

 

Siden det er på en bil så burde du egentlig bruke en litt annen løsning, ie konfigurere kretsen som du tegna for 12.4V eller noe, og bruk en zenerdiode i sperreretning over dioden på den spenningen dioden skal ha (5V). Da får du alltid 5V over dioden uansett om bilen ikke går (12.4V), om bilen går (14V) eller om spenningen skulle variere pga varierende belastning ellers på bilen (13-15V). Det funker sånn at når spenningen er over 5V så leder zenerdioden litt strøm og, noe som gjør at du får større spenningsfall over motstanden, som gjør at spenningen over dioden holder seg på 5V selv om du skulle gå over det du har beregnet motstanden til.

 

Det burde du egentlig gjøre foran alle spenningsavhengige kretser på bilen og er allerede gjordt i hjernen, ABS- hjerne, annen elektronikk osv... fra fabrikantens side. Annen grunn til at det blir gjordt er at hvis laderegulatoren ryker på bilen for eksempel, så kan det fint komme 30-40V inn på bilens elnett, og da er det ikke billig hvis alt av elektronikk grilles. Ikke så veldig farlig i dette tilfellet akkurat, lyset vil bare lyse svakere når bilen er av og kanskje pulsere litt noen ganger, men er noe å tenke på hvis du skal lage heftigere kretskort seinere.

Lenke til kommentar

LEDs skal ikke spenningsstyres, så zenerdioden burde være plassert i paralell med resistoren og dioden i serie, med en resistor i serie for hele greia. Man kan da regne verdien til resistoren helt nøyaktig i forhold til nøyaktig spenning. Zenerdioder er riktignok ikke så ekstremt presise i en slik kobling, så en konstantstrømbegrenser eller en spenningsregulerende IC er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...