Gå til innhold

Trenger litt info om å åpne nett butikk! Kun seriøse svar!


Anbefalte innlegg

Hei ..moren min har startet en Cosmetic Butikk for ca halvt år siden..

å ting går jo ganske greit.. men tenkte å reklamere for våres produkter/tjenester på nettet.... her starter problemet!

 

vi trenger bilder av Diverse Hår Stiler osv.. men vi har jo ikke tilgang på dette..så jeg søkte litt på nettet etter noe (er fullt klar over Copy right loven!) da fant jeg akkurat de bildene jeg var ute etter! men jeg kan jo ikke bruke dem!? eller ..er det mulighet at jeg kan bruke dem hvis jeg forteller hvor bildene er hentet fra? (hva gjør jeg?)

 

+trenger info hvor kan jeg finne billigste web host i norge? trenger ca 25 mb eller noe?

 

 

Trenger svar fortest mulig siden jeg har Frist til den 28.04-2003 med å få opp en fullverdig web-side.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er alle bilder du finner på internet copy-rightet av opphavsmannen hvis det ikke ettertrykkerlig står at du kan bruke bildene. Ihvertfall hvis du skal bruke bildene til å tjene penger (indirekte) er det viktig at du har rent mel i posen. Det du kan gjøre er å ta kontakt med siden der du fant bildene og rett og slett spørre om du kan bruke dem.

 

Når det kommer til billig hosting så finner du en prisguide på www.programmer.no.

Lenke til kommentar

For billig web-hotell pakker så se på qxl under domener.

Får mange gigantpakker for fra 39 pr mnd og oppover.

 

har selv en pakke fra bkmedia, men er ikke så helt fornøyd med den. Litt treg og de inkluderte programmene er litt out-of date og lite lekre.

 

kjøpte en pakke fra servetheworld.net og den er jeg mye mer fornøyd med. 5GB transfer pr mnd, 1 GB lagringsplass php, mysql osv.

Denne pakka har også noen innebygde funksjoner som er greie å ha. (gjør oppsettet av siden enklere og med mulighet for flere funksjoner.)

dette til 39 pr mnd

 

mye bedre å kjøpe en slik pakke en noe halveise greier. Da har du god plass til det meste og trenger ikke engste deg for lagringsplass m.m.

Lenke til kommentar

dette høres kanskje litt dumt ut men jeg er avhengi av å kunne få en web host idag eller imorgen hvis dette er mulig da?

 

 

hva skal jeg si da ..spørre om jeg kan bruk bilder til våres butikk..?

 

sorry jeg har aldri drivet med dette før ..og profesionelle er ikke aktuelt å leie inn!...

 

men har du svar så skriv i vei ..Ps! takker for alle svar :p

Lenke til kommentar

fra du bestiller til du får adgang og full mulighet for redigering og publisering går veldig raskt. (min erfaring).

 

til mitt eget domene fikk jeg tilgang på omtrent 1 døgn (husker ikke helt)

 

når jeg bytta webhost og flytta domene fra en host til servetheworld.net så tok det 1 dag mer (mener å huske dette). Tok litt lengre tid da jeg måtte bekrefte til oppdragsgiver og litt annet info i tillegg.

 

Ang bildene så send e-post til kontaktperson til den siden du fant bildene på. Fortell så grundig som råd i hvilken sammenheng bildene skal benyttes (viktig å få med om det er kommersielt formål eller idealistisk, opplysningsarbeid.) Vil nok tro at du

A. må betale for bildene.

B. benytte deg gratis av bildene mot at du legger linkene til deres side under hvert bilde. Opplyse hvor du har hentet bildene fra, men det beste er nok bare å kjøpe bildene. Ikke helt bunnseriøst om du på en butikkside har linker til sider som kanskje endrer seg eller får et innhold etter hvert som ikke samsvarer med det du har på din side.

 

Jeg ville foretrukket å ha eierskap over bildene om ikke prisen er for høy. (hva som er normal pris på slikt veit jeg ikke.)

 

Et alternativ er jo å stikke innom en yrkesskole/frisørutdanning og få tatt bildene du trenger der. Sikkert flere som mot gratis hårfrisyre stiller opp som "modell".

 

Men har du undersøkt om det selskapet som lager produktene moren din selger ikke har ferdige reklamebilder som dere som selgere kan benytte fritt?

Lenke til kommentar

der sa du noe viktig alle som selger et produkt har jo rett til å få bilder fra fabrikk osv..

 

men kunne tenke meg noen tips på hva som er til hva ...php, cgi osv ...

 

trenger jo egentlig en side som infomerer om hva vi driver med ..hele web-shop systemet krever vell mere planleging! eller?

 

for forslag til hvordan man setter opp et (lite) men fullverdig sytem til å ha web siden på ville jo hvert fint=) ....

Lenke til kommentar

[offtopic]

Servetheworld.net funker fint. Bestill plass+domene i dag, og få det til å funke i morra eller i overimorra.

[/offtopic]

 

For å få en fullverdig web-shop kreves det _litt_ kunnskaper om web-scripting+databaser (f.eks php+mysql) og en del planlegging. Har selv opplevd å få gode idéer, men så ble det ikke noe av selve utføringen på grunn av dårlig planlegging.

 

Men til å begynne med, så vil jeg råde deg til å lage en sånn "reklameside" først, og deretter jobber med en webshop videre etc...

Lenke til kommentar

var det jeg tenkte også ..førtste mål er jo å få folk til butikken!

 

hva med nordichosting.com er det noen som har hørt om det før?

dette her virker jo utrolig billig da..ikke oppstarts avgift eller noe! :woot:

passer akkurat for meg, 50Mb pakken eller noe ..+ fri registrering av .no domene!

Lenke til kommentar

Mulig jeg har frynsete moral(?) men jeg tror ikke jeg hadde satt igang med å innhente tillatelse til å bruke bilder. For det første så er det milliarder av bilder der ute, for det andre er det nok umulig å finne rettighetshaveren til halvparten av de.

 

Hvor mange av dere har innhentet tillatelse til å bruke bilde dere bruker i avataren? hæ? :yes:

Lenke til kommentar
Mulig jeg har frynsete moral(?) men jeg tror ikke jeg hadde satt igang med å innhente tillatelse til å bruke bilder. For det første så er det milliarder av bilder der ute, for det andre er det nok umulig å finne rettighetshaveren til halvparten av de.

 

Hvor mange av dere har innhentet tillatelse til å bruke bilde dere bruker i avataren? hæ?  :yes:

 

Det er en forskjell mellom å "låne" noen bilder til hjemmesida di og bruke de som dekorasjon på en webshop! Poenget er at han skal bruke bildene til å tjene penger (indirekte) og da er situasjonen en annen enn når du skal lage hjemmeside om katta di!

Lenke til kommentar
Mulig jeg har frynsete moral(?) men jeg tror ikke jeg hadde satt igang med å innhente tillatelse til å bruke bilder. For det første så er det milliarder av bilder der ute, for det andre er det nok umulig å finne rettighetshaveren til halvparten av de.

 

Hvor mange av dere har innhentet tillatelse til å bruke bilde dere bruker i avataren? hæ?  :yes:

 

En annen ting er jo at firmaet som bruker bildene kan bli saksøkt av personen/firmaet som sitter med opphavsretten til bildene. Jeg hørte om en student som brukte et bilde av vikingskipet i en eller annen sammenheng. Han ble saksøkt av fotografen for nærmere 50.000 kroner.

Lenke til kommentar

jada- ser at det er et problem i og med at bildene skal bruke på en kommersiell side. Men hva med bilder man finner på nett som det overhodet ikke lar seg gjøre å finne opphavsmannen til? En ser ofte på websider at eier'n ber om at "hvis noen mener de har copyright til enkelte bilder, så kontakt meg." En annen ting er at denslags tekst ikke tar seg helt bra ut på en kommersiell side... :)

 

Men, det finnes byråer her i landet som lever av å selge bilder i alle mulige varianter, så er man villig til å bla opp tusenlapper så er det løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

[offtopic]

Hvor mange av dere har innhentet tillatelse til å bruke bilde dere bruker i avataren? hæ?  :yes:

 

Ehm, hvilken tillatelse?!

Proffe avatarer er selvtegnede! 8) Er bare for dumt å "bare hente ned et bilde"...

[/offtopic]

 

 

Angående det å starte opp en nettbutikk;

Tror nok som andre her sier, at du burde planlegge godt. Er bedre å bruke lang tid på å få opp en fra starten av god side, enn å bare kaste opp en halvferdig nettsjappe som folk mister tiltro til fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Mulig jeg har frynsete moral(?) men jeg tror ikke jeg hadde satt igang med å innhente tillatelse til å bruke bilder. For det første så er det milliarder av bilder der ute, for det andre er det nok umulig å finne rettighetshaveren til halvparten av de.

 

Litt enig her. Rediger litt på bildene i Photoshop.

 

hva mener du? hvis jeg redigerer de i Photshop? mister dem Copyrighten da? som sakt ..denne butikken til moren min er et Prosjekt..som har hvist seg å være lønnsomt ...men poenget er ikke å selge over nettet ..men å gi kunden et best mulig image av hva som venter dem pluss ...hva vi gjør!

 

:)

Lenke til kommentar
Mulig jeg har frynsete moral(?) men jeg tror ikke jeg hadde satt igang med å innhente tillatelse til å bruke bilder. For det første så er det milliarder av bilder der ute, for det andre er det nok umulig å finne rettighetshaveren til halvparten av de.

 

Litt enig her. Rediger litt på bildene i Photoshop.

 

hva mener du? hvis jeg redigerer de i Photshop? mister dem Copyrighten da? som sakt ..denne butikken til moren min er et Prosjekt..som har hvist seg å være lønnsomt ...men poenget er ikke å selge over nettet ..men å gi kunden et best mulig image av hva som venter dem pluss ...hva vi gjør!

 

:)

 

Hjelper nok ikke å redigere litt nei.. sålenge arbeidet ditt er basert på noen andres åndsverk så har de fortsatt copyright på det.

Lenke til kommentar
Hei ..moren min har startet en Cosmetic Butikk for ca halvt år siden..

å ting går jo ganske greit.. men tenkte å reklamere for våres produkter/tjenester på nettet.... her starter problemet!

 

vi trenger bilder av Diverse Hår Stiler osv.. men vi har jo ikke tilgang på dette..så jeg søkte litt på nettet etter noe (er fullt klar over Copy right loven!) da fant jeg akkurat de bildene jeg var ute etter! men jeg kan jo ikke bruke dem!? eller ..er det mulighet at jeg kan bruke dem hvis jeg forteller hvor bildene er hentet fra? (hva gjør jeg?)

 

+trenger info hvor kan jeg finne billigste web host i norge? trenger ca 25 mb eller noe?

 

 

Trenger svar fortest mulig siden jeg har Frist til den 28.04-2003 med å få opp en fullverdig web-side.. :)

 

 

Et par gode råd utover det du ber om;

 

Din rettskriving er ikke bra. Hvis potensielle kunder finner en side full av feil virker det mer avskrekkende enn tiltrekkende. Få "noen" til å korrekturlese de tekstene du vil benytte.

 

Finn noen som kan veilede deg med hensyn til grafisk layout. Det er så utrolig mye stygt å se, og dere skal vel selge skjønnhet?

 

Tenk over at selv en nettside må markedsføres. Oppslag på siden kommer ikke av seg selv.

 

Kanskje dere heller skulle investere pengene i lokal markedsføring f.eks. i form av flyveblad i postkassene?

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...