Gå til innhold

Hente noen watt fra bekken?


Anbefalte innlegg

Har leita lenge rundt på nettet nå uten helt suksess, og prøver dermed med et innlegg her.

 

Det dreier seg om det kjente problemet med strøm på hytta, men i motsetning til de fleste tråder jeg har sett så konsentrerer jeg meg om en liten skala, mao ikke mange watt. Vi har en bekk som renner forbi rett ved hytta, og ca 50 meter lengre bort har vi ei ganske "kraftig" elv. Så jeg tenkte hente ut noen stakkars watt fra en av disse potensielle vannkraftkilden, men problemet er å finne et produkt som løser dette.

 

Jeg ser for meg 12V DC output, og det skal primært brukes til lyspærer/LED. Noen som vet om produkt/byggesett som finnes, evnt kan komme med tips eller erfaringer. Jeg har teknisk bakgrunn, men har ikke drevet med prosjekt i denne kategorien før. Ja jeg innrømmer det; eneste grunnen til dette prosjektet er at det tross alt renner vann "rett utenfor" døra, og det hadde vært gøy å utnytta det :-)

 

Skrinlegge før jeg har begynt? Noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i grunn lett å hente ut "noen watt" fra elven din :)

Litt arbeid må jo selvfølgelig påberegnes.. men har du sjekket lov verket rundt dette ? Vell, i korte trekk kan jeg nevne at det er ikke bare å sette i gang å lage ditt mini kraftverk..

Men om det er langt fra folk, så er det sikkert ikke noen som merker at du "snekkrer" opp et lite kraftverk der borte (om det er på din tomt).

Se disse linkene:

http://www.reuk.co.uk/Introduction-to-Hydr...ctric-Power.htm

Eller hvordan du lett (bruk fantasien) kan ta ut noen watt fra elven ved hjelp av en bil dynamo (eller flere):

Legger med noen andre linker også som kan være av interesse:

http://www.builditsolar.com/Projects/Hydro/hydro.htm

 

Personlig ville jeg gått for å bruke dynamoer fra biler, billig fra skrapen, og du finner nesten alt du trenger fra bilen.. likeretter, og regulator 12v..

Du kan hente ut sikkert 120watt pr dynamo.. men du får jo kraftigerer dynamoer også, vet du får dynamoer som greier minst 100A og da har du jo 1200Watt.. Turbin kan du få en skole til å lage billig for deg, en mekaniker skole, vil sikkert syns det er et spennende prosjekt, og da betaler du som regel bare litt over matrial kostnad..

Anbefaler deg å se på tesla turbin, som er enkel å lage og er en av verdens mest effektive turbiner.

se feks disse linkene:

http://images.google.no/images?hl=no&q...sa=N&tab=wi om du vil vite mer om tesla turbiner, så skal jeg rote litt frem i arkivet mitt her, tror jeg har noen tegninger her et sted.. men nå er det leggetid for meg :)

Lenke til kommentar
[...] I værste fall må du fjerne det.

 

Eller om du er uheldig å forstyrrer gytebekken som den lokale Jeger- og Fiskeforening har kultivert i 60 år, og du blir anmelt (og antakelig dømt) for faunakriminalitet. Dagbøter, selv på bare 100-lapper, fram til anlegget er fjernet kan fort bli dyrt om det er 2 meter snø og vinter når du får kravet i posten... Så om det ikke helt åpenbart er ett uskyldig hobbyprosjekt, og inngrepet er minimalt (ikke så noe oppbemming og rørgater og sånn), så bør man nok sette seg litt inn i lovverket og få tilatelsene i orden før man starter.

Lenke til kommentar

Okasin; jeg skal sette meg inn i stoffet du presenterer når jeg kommer hjem fra bøljan blå (jobber ute på havet i den store verden, med verdens tregeste internett). Det ser jeg fram til.

 

Ellers registrerer jeg problematikken med inngrep i naturen, og denne tar jeg på alvor. Dog hadde jeg tenkt et veldig lite testprosjekt, uten rørgater o.l., samt at jeg skal kunne enkelt ta bort "kraftverket" når jeg reiser hjem fra hytta.

 

Vi får se hva vi får til. Som sagt, dette er kun for å drive noen svake lyspærer e.l.

 

Takk for all feedback!

Lenke til kommentar
[...] I værste fall må du fjerne det.

 

Eller om du er uheldig å forstyrrer gytebekken som den lokale Jeger- og Fiskeforening har kultivert i 60 år, og du blir anmelt (og antakelig dømt) for faunakriminalitet. Dagbøter, selv på bare 100-lapper, fram til anlegget er fjernet kan fort bli dyrt om det er 2 meter snø og vinter når du får kravet i posten... Så om det ikke helt åpenbart er ett uskyldig hobbyprosjekt, og inngrepet er minimalt (ikke så noe oppbemming og rørgater og sånn), så bør man nok sette seg litt inn i lovverket og få tilatelsene i orden før man starter.

Jeg skrev "og som ikke gjør noen inngrep ellers". Demmer han opp så mye at han forstyrrer gytebekker e.l. så gjør han jo nettopp det.

Lenke til kommentar

Dette høyrest spennande ut. Om det berre er snakk om noke til å drive nokre LED lys så er det vell egentlig berre å lage eit hjul med skovlar som du sett ut i bekken når du kjem på hytta. Eit slikt hjul vil heilt minimalt påvirke dyrelivet i elva.

 

 

Kan forresten nemne at eg veit om folk som har fått gjere noke liknande men då i form av innlagt vatn på hytta. Dette var snakk om ei hytte der det ikkje var lov å legge opp eit fast røyropplegg inn til hytta. Men å legge eit par hundre meter med hageslange fra bekken og ned til hytta var lov så lenge slangen ble rullasammen og hengt inn for eigaren forlot hytta.

 

Det du treng å sjekke opp her er eigarforholdet og eventuelle restriksjonar som kommuna har satt.

Om det blir vanskelig å få lov til å sette opp noke i elve så er det godt mogleg at du får til noke vindbasert opplegg istadenfor så lenge det berre er snakk om nokre LED lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...