Gå til innhold

Hjelp til klokking av E8500 og Asus P5q Deluxe


Anbefalte innlegg

Heisann...Lurte på om noen her kunne hjelpe meg å få en stabil overklokk på 4 Ghz med disse komponentene:E 8500(3.16Ghz)-Asus P5q Deluxe-Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C(2*2 Gb)-Noctua NH-U12P vifte

Har dette i et Antec Performance One P180 Miditower med god gjennomlufting og en Mist 650 W.

 

Hvilke volts bør jeg forandre fra standard?

Har noen en "oppskrift" på innstillingene i denne biosen?(1805)Hva bør enables/disables?Hva bør stå på auto osv..

Linker til bra sider mottas med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:) Joda,googler som bare det her men problemet er at i det ene forumet er det vcore på 1,22 og i et annet anbefales 1,45...??

Hadde vært artig å hørt om noen her med samme cpu og hk,med oc på 4 Ghz....

Vel,vel...etter noen timer på google,tror jeg at jeg prøver:

V-core:1.28

Vpll:1.52

NB:1.22

FSB:1.12

Dram:1.2

Hvad tycks??Ender jeg opp med en ildkule under skrivebordet eller bare litt blårøyk? :D

Lenke til kommentar

Heisann.

 

På 45nm cpu'er, slik som e8400,e8500,e8600 og noen andre sier folk veldig forskjelling på hvor mye volt du kan\bør ha på en 24\7 overclock. Noen sier 1,30-1,32v, noen sier 1,4v og noen 1,45v. Grunnen til det er at disse cpuene ikke har vært ute lenge nok, så ingen vet ennå hvor mye dem tåler.

 

Grunnen til at få mennesker svarer deg nå er fordi dem fleste tenker det samme, og det er "søk og les deg fram". Nå mener jeg ikke noe vondt med dette, men hver dag får man innlegg her uten at personen har i heltatt prøvd å finne ut av ting selv. Blir litt som å prøvd å lære noen å sykle via mail.

 

For 4ghz på din e8500 er det vanskelig å si hvor mye volt du trenger, fordi alle cpu'er er forskjellinge. Du kan ha fått en veldig bra eller veldig dårlig cpu til å overclocke. Men for 4ghz kan jeg tenke meg du trenger ca 1,30 til 1,37v på cpu. Men som sagt veldig vanskelig å si... Prøv å hold rammen\minne frequencen til det som er nærmest orginal. Hovedkortet ditt her jeg aldri overclocket med, så får dessverre ikke hjulpet deg så mye der :)

 

mvh

Lenke til kommentar

takker og bukker..Neida,har klokket mye før også(Greide å ta livet av min E6600 for noen uker siden!) :whistle:

Er klar over at dette hk ikke har vært ute lenge,men håpte at noen her på forumet hadde det og fått klokket det bra...Har lest masse på nett og kommer til å prøve de volta jeg skrev..

Skal sette i gang selv nå og kommer med rapport etterhvert...

Lenke til kommentar
ok.....men vil kjøre 425*9,5 da.....Og ser at de anbefaler å sette meste av volt manuelt også....Vil helst ikke ha en "sudden death" etter 6 mnd oc.... :hmm:

tror ikke det er noen fare^^ har kjørt min 9770 på 1.4volt 24/7 og tidvis med 1.6volt under oc.. og cpun er fortsatt like fin.. men med e8600 ville jeg kjørt 500*8 og volt til 1.25+- klokka en e8600 for en venn til 1.2 så det kommer an på hvor villig din er..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Grunnen til at få mennesker svarer deg nå er fordi dem fleste tenker det samme, og det er "søk og les deg fram". Nå mener jeg ikke noe vondt med dette, men hver dag får man innlegg her uten at personen har i heltatt prøvd å finne ut av ting selv. Blir litt som å prøvd å lære noen å sykle via mail.

 

:thumbup:

God sammenlikning... kan følge opp med å kjøpe Ferrarri og la en (som kan det) kjøre den.

Eller som ihvertfall en "krøsus" på forumet.. kjøpe en "versting-rigg", og få den ferdig montert/klokket/tunet av sin "buddy OC-guru". :p

 

Noen (som meg) synes halve moroa er å finne ut av ting sjøl, "skru/mekke" uansett hva slags type "hardware" det er snakk om.

 

Det er også ingen heksekunst å finne mange tips.

Bare husk:

Det du finner (f.eks. "volt-/fsb/ram-setting") er *IKKE* facit.

Kun retningsgivende.

 

På 45nm bør man være forsiktig med vedvarende Vcore over ca. 1.4-1.45.

De tåler selvsagt en god del mer gitt at man skal "benche" med "sub-zero" oppsett.

 

PS.

Ett P5Q + en gj.snittlig E8500 burde kunne klokkes slik for ca. 4.Ghz.

 

VCore=1.275-1.325

VDimm=2.1

 

FSB=500 (eller 450)

MP =8 (eller 9)

FSB/RAM(1:2 dvs. 1:1)

Resten lar du være å "skru på" (som en start).

Må man begynne å "tukle" med andre volt-settings vil man tilsynelatende få det stabilt, men min erfaring er da at det er nokså "pseudo-stabilt".(dvs. man har klokket for langt for 24/7 stabilitet) :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vel,da er det ikke bare meg som liker å "mekke"på hardware og nei,det er ikke noen heksekunst å finne mange tips.

Det som hadde vært gøy da vettu,var om det var flere her med samme hardware og en bra oc.

Og med stor angst for å irritere noen,spør jeg.. :) .Neida,har nå fått en god oversikt over startverdier jeg skal prøve(etter timevis med googling og søk på dette forumet btw),så takk alle sammen for svar.Kommer igjen med en rapport om hvordan det har gått...

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme hovedkort og prossessor clocka opp til 4.4ghz

 

VCore ligger på 1.32 og cpu er stabil uansett hvilket spill.

 

Men merka at strømregninga gikk opp 100,- etter clocking :p

 

Hadde vært moro å sett hvor langt den cpu'n du har der hadde gått. 1.32v ved 4.4ghz er impressive. Min e8600 har jeg 1,33-1,34v ved 4,3ghz.

Lenke til kommentar

Lurte litt på en ting til... :hmm: Kjører nå 425*9,5,men må da underklokke minnet for å ha divider på 1:1...har (dominator 1066)

 

For å få en bedre ytelse,er det bedre å kjøre fks 533*8,som da får minnet opp i 1066?

Har forresten satt V-core til 1,26 og driver å kjører Orthos...Idle temp er 41,max temp er 51 grader..Er egentlig fornøyd med klokken,men det var dette med minnet da... :)

Endret av Tobruk
Lenke til kommentar
Lurte litt på en ting til... :hmm: Kjører nå 425*9,5,men må da underklokke minnet for å ha divider på 1:1...har (dominator 1066)

 

For å få en bedre ytelse,er det bedre å kjøre fks 533*8,som da får minnet opp i 1066?

Har forresten satt V-core til 1,26 og driver å kjører Orthos...Idle temp er 41,max temp er 51 grader..Er egentlig fornøyd med klokken,men det var dette med minnet da... :)

 

 

Har du vann-kjøling eller luft? Selv bruker jeg noctua luft-kjøling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...