Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den Store Scooter Vs Moped Tråden - Hva er best?


viste19

Anbefalte innlegg

Den Store Scooter Vs Moped Tråden - Hva er best?

Her kan du komme med argumenter for/imot Scooter / Moped.

Hva er fordelene med scooter?

Hva er fordelene med moped?

 

- Normal høflighet medfører trådens eksistens. Ingen utskjelling, ingen krangling om hva slags type som er best osv.

- Forumets Retningslinjer gjelder også i denne tråden.

- Ingen krangling over hvilken moped / scooter som er best. kan føre til utestengelse

Vi holder oss til forumets sjette regel:

#6: All reklamering på forumet er forbudt. Det samme gjelder informasjon om nettsteder med innhold i strid med våre retningslinjer og/eller lovverket. Rasistisk, pornografisk eller diskriminerende materiale er også totalt forbudt, samt rekruttering til pyramidespill, MLM og liknende. Dette gjelder også linker til typiske "flest-klikk"-systemer som f.eks. Outwar, Foxwar osv. Brudd på disse reglene kan medføre advarsler eller tidsbegrenset/permanent utestengning.

 

 

- Tråden skal brukes til småprat rundt scooter / moped

- hva som er best

- osv.

 

-IKKE SPØRR OM TRIM TIPS OSV! vil bli rapportert!

 

 

--

Skrivefeil: Beklager

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv kjørt scooter 25.000KM, og må si at jeg syns det fungerer ganske greit. Har hatt 3 scootere.

Meget praktisk, og skal man ha med seg noe, så er det jo bare å slenge det inni hjelmboksen :)

Syns også at dem er greie å legge seg i svingene med, men er nok enda bedre med racingmoped.

 

+ At du slipper å tenke på giringa. Har hendt at jeg har lånt girmoped for et par dager med noen kompiser, og da har jeg som regel gått drittlei giringa.. må jo gire ned hver gang man ser en motbakke omtrent. Når det gjelder moped syns jeg twist & go er mye bedre. Men har man en trimmet girmoped så er jo den å foretrekke.

 

Neste moped blir vel en crosser, for da kan man jo kjøre offroad også.

Lenke til kommentar

syntes også scooter er nogså greit med bagasjeplassen og el-start.

 

men det er jo mye snø nå så det frister med en moped og nå til å spinne på isen med.

 

er det ikke slik at trimmede mopeder bråker noe kollosalt? Mens scooter er veldig rolige.

 

 

 

Det er vell kjekt med gir hvis du skal kjøre langt og kjeder deg. kjekt å tenke på noe ( turtallet) istede for å bare dagdrømme.

men fra a-b er scooter best syntes jeg.

Endret av viste19
Lenke til kommentar

Må si jeg heller mot moped og generelt racing, kjørte selv Aprilia RS fra 2002, så den var en smule større enn de nyeste modellene, noe som ikke var å forakte, er tross alt 190 høy ;)

 

Samtidig blir det kjipt å dure rundt på en scooter med automat, det er veldig behagelig når det gjelder småkjøring rundt i byen og lignende, men så fort turene blir på noen fler kilometer blir det fantastisk ensformig... 4 timer oppkjøring på en knøttliten keeway scooter var ikke utrolig spennende, hvis jeg hadde beina på brettet slo jeg også i rattet ved skarpe svinger, så for meg blir det også litt pga komfort... Går selvfølgelig ann å få tak i noe større scootere enn den billig saken fra keeway til 10-12 lapper ny, men sitter generelt bedre på racing mopeder :)

 

Føler at jeg kommer veldig høyt i forhold til sykkelen på crossere, liker å være litt "tettere" på sykkelen, som du jo kommer med en racingmoped :roll:

 

Trimmede mopeder bråker ikke nødvendigvis mye mer enn en trimmet scooter. Min RS bråka noe forferdelig, men kjørte fullt oppsett og ikke verdens beste dempevatt... :p

 

Jeg ville tro at man gjerne får et bilde av at scootere bråker mindre pga at trimmede scootere gjerne bare har fjernet turtallsperre, mens noen som står med en crosser eller racingmoped ved siden av ofte har minst et effektanlegg på (min erfaring ihvertfall).... Men en scooter er forsåvidt mer pakket inn en da spesielt en crosser, så at lydnivået vil ligge noe lavere tror jeg på, men ikke allverdens ;)

 

Iforhold til giring har jeg aldri kjørt en orginal girmoped mer enn noen få kilometer, og skjønner godt at det kan bli ganske kjipt å måtte gire fra f.eks. 6. til 3. for hver motbakke, mens jeg bare hadde kunnet cruiset opp i 3., så hvor lei du blir giringa kommer nok litt ann på hvor langt over 45 du kan strekke deg :D

Lenke til kommentar

På en 50 cm³ motor mener jeg helt klart at et trinnløst girsystem er helt optimal løsning. Med så lite krefter du har til rådighet i en slik liten motor er det mest optimalt å ha maks effekt hele tiden under akselerasjon, noe du faktisk får med en skikkelig innstilt variatorkasse.

 

Det er forresten like kjedelig å kjøre med gir på lange turer, det tar tross alt ikke lange tiden før du girer uten å tenke på det.

 

En scooter med effektanlegg bråker forresten like mye som en girmoped.

 

Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt en automatgirt moped, altså en scooter. Jeg ville dessuten vært svært kresen på hvilken type og modell jeg hadde valgt, da det dessverre finnes mye dårlig på markedet.

 

En moped med variatorkasse vil akselerere fletta av en girmoped med samme effekt i motoren, og det alene burde være nok til å velge en scooter :)

Lenke til kommentar

Det er forresten ikke like kjedelig å kjøre med gir på lange turer for alle.

 

Det siste du sier kommer helt an på hvilke mopeder du snakker om. Med CPI sine girmopeder har du 6hk (rundt 3-4 i vanlige scootere), så her tar du scooterne i aks om du kan kjøre.

Lenke til kommentar

De fleste scootere har også rundt 6hk, eldre hadde vel en grense på hvor mye hk de kunne ha når de ble solgt.

Så en orginal scooter vs orginal gir moped så tror jeg scooteren vinner ja.

 

Sier meg enig med byggern, variator er bedre løsning en gir på så lite ccm :p

 

Men ang giring så tror jeg ikke man tenker seg så mye om etter en stund, det går liksom av seg selv.

Lenke til kommentar
Det er forresten ikke like kjedelig å kjøre med gir på lange turer for alle.

 

Det siste du sier kommer helt an på hvilke mopeder du snakker om. Med CPI sine girmopeder har du 6hk (rundt 3-4 i vanlige scootere), så her tar du scooterne i aks om du kan kjøre.

hvor har du hørt at cpi har 6 hk? hvorfor skal den ha mer hk en andre am6 mopeder, btw er mange scootere med 6hk, honda sfx, speedfight?, aprilia sr ditech osv.

 

btw det er ikke 3 hk i den engang se selv http://www.bikez.com/motorcycles/cpi_supermoto_2008.php

 

Edit: jeg har selv en honda sfx med automat gir,men det har blitt for kjedelig for meg med scooter. er du ute etter kjøreglede ville jeg tatt gir moped(som jeg kjøper nå selv) scooter er en bra framkomstmiddel i by og småturer.

 

fungrer mp hos noen andre, fungerer ikke hos meg :(

Endret av Markelure
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Både scooter og moped er greit, men selv har jeg valgt moped.

 

Moped:

+ morsommere og kjøre, ser ikke så jentete ut (smakssak), morsommere med gir,enklere og flere muligheter til å trimme, bruke mindre bensin og blir ikke like fort slitt (hvis man kan kjøre økonomisk og tar vare på sykkelen, bedre lenger ute på landet, går bedre hvis man kan gire (min erfaring).

- giring fordi som ikke vil ha det eller ikke klarer, dyrere enn scooter

 

Scooter:

+Enklere å kjøre, mye lettere i byen hvor det er mye stopp, går jevnt, bagasjeplass under setet, billigere enn moped

- egner seg dårligere i terrenget, går ofte tregt i oppoverbakker (min erfaring), høyere forbruk og blir fortere slitt, kjedligere å kjøre, for mer femi/jentete utseende :p

Lenke til kommentar
Både scooter og moped er greit, men selv har jeg valgt moped.

 

Moped:

+ morsommere og kjøre, ser ikke så jentete ut (smakssak), morsommere med gir,enklere og flere muligheter til å trimme, bruke mindre bensin og blir ikke like fort slitt (hvis man kan kjøre økonomisk og tar vare på sykkelen, bedre lenger ute på landet, går bedre hvis man kan gire (min erfaring).

- giring fordi som ikke vil ha det eller ikke klarer, dyrere enn scooter

 

Scooter:

+Enklere å kjøre, mye lettere i byen hvor det er mye stopp, går jevnt, bagasjeplass under setet, billigere enn moped

- egner seg dårligere i terrenget, går ofte tregt i oppoverbakker (min erfaring), høyere forbruk og blir fortere slitt, kjedligere å kjøre, for mer femi/jentete utseende :p

da lurer jeg på hvilke scootere du har kjørt? håper du sammenligener en original moped og en original scooter. nesten alle scootere er sterkere raskere aks en moped.

 

hva er det som blir fortere slitt på en scooter?

Lenke til kommentar

eneste du må bytte i en scooter er reima på varatoren. kansje cluchhodene vis dem blir litt slitt. kanskje variator vektene.

 

på moped blir jo cluchen slitt drev,kjede osv.

 

gidder ikke å skrive så mange ting :p

 

du sa også at de gikk tregere i bakker ol, hvilken scooter var det du kjørte? og hvilken sammenlignet du med?

Lenke til kommentar

er begge originale? nå er vel ikke akkuratt dealim s-five kjent for å være verdens raskeste scooter heller :p stor og tung.

 

derbi x-race er en av de raskeste originale mopedene tror jeg. men oftest er faktisk scootere kjapperen en girmopeder originalt. mange scootere har det dobbelte av hester i forhold til en moped når begge deler er originalt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...