Gå til innhold

enkel definisjon på parlamentarismen?


SCV

Anbefalte innlegg

kan noen forklare dette i korte trekk hva det er? har lest en del på wiki og forskning.no står stort sett det samme. Men jeg har jævlig vansklig og klare og se for meg hva dette innebærer? dersom noen kan forklare meg dette kort og presist ville jeg blitt veldig glad :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
kan noen forklare dette i korte trekk hva det er? har lest en del på wiki og forskning.no står stort sett det samme. Men jeg har jævlig vansklig og klare og se for meg hva dette innebærer? dersom noen kan forklare meg dette kort og presist ville jeg blitt veldig glad :)

 

Hmm.. Dette er vanskelig :p

Parlamentarisme er når partiene har flertall på stortinget, og de kan danne en regjering. Og som du sikkert vet er regjeringen med å bestemmer i norge :p Ja også finnes det noe som heter mistillitsærklæring som gjør at den valgte regjerina må gå av, hvis de ikke har flertallet bak seg lenger. Også er det noe som heter kabinettspørsmål.

 

Også er det maktfordelingen:

 

Dømmende

- Domstolene

 

Lovgivende

- Stortinget (vedtar lover, bevilger penger)

 

Utdøvende

- Kongen (Regjeringa)

De setter lovene ut i ''verden''

 

 

 

Ble det noe bedre? :)

Lenke til kommentar
Regjeringen må ha støtte fra parlamentet(stortinget).

 

enda enklere.. håper jeg..

 

Parlamentet er ikke lik Stortinget. Hvis vi snakker om parlamentet i plenum så må begge kammer være representert. På papiret så har vi her i Norge to-kammer system men maktfordelingen mellom de to kammer er skjevt fordelt. I praksis så er det nesten ett-kammer system.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Som Rampage sa her tidligere, i Norge har vi "negativ parlamentarisme". Mange andre land, deriblant Tyskland praktiserer "positiv parlamentarisme". Forskjellen er at i Tyskland må et parti, eller en koalisjon, ha støtte av et flertall i Parlamentet for å kunne danne regjering. I Norge er det tilstrekkelig at et parti, eller en koalisjon, ikke har flertallet mot seg. Dette gjør det også mulig å ha mindretallsregjering i Norge, noe vi har hatt mere av enn flertallsregjeringer etter krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...