Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer, HK og Skjermkort later til å være kilden


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

For en stund tilbake bestilte jeg meg komponenter fra komplett og satte de sammen til en fin fin pc som skulle brukes til spilling generelt.

 

Et par dager, eller var det ei uke, etter at dataen var satt sammen begynte merkelige ting å skje.

 

Bildet fryser plutselig, og deler seg opp i firkanter, deretter blir bildet grønt med hvite vertikale striper før bildet blir svart. Selv om bildet blir borte, fortsetter dataen å gå (Musikk som står på fortsetter å gå uavhengig av bildet osv) Jeg kan deretter slå på igjen pc'en og alt fungerer i skjønneste orden helt til neste gang dette skjer. Tidsrommet mellom hver gang det skjer kan være rimelig stort, ofte opp til ei hel uke, men så kan det skje to ganger på en kveld, før det roer seg ned igjen for en liten periode.

 

Det er problemet jeg tror forårsakes av skjermkortet mitt.

 

Det er av typen: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365217

 

Et annet problem jeg har er at nettverkstilgangen min er VELDIG ustabil. Problemet ligger ikke hos nettverkskabelen, porten i ruteren, modemet eller nettverket jeg prøver å koble meg på, problemet ligger inne i min egen pc, siden alle andre dataer som har prøvd å koble på har fått tilgang på nettet.

 

Komponentet jeg tror er roten til dette problemet er hovedkortet.

 

Det er av typen: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340008

 

For å ta noen eksempler:

 

Eksempel 1:

Pc'en står på kontoret og der har jeg nett, men jeg flytter pc'en ut i stua fordi jeg skal ha lan. Når jeg slår på dataen igjen har jeg plutselig ikke nett i rundt en time før det kommer helt plutselig tilbake igjen.

 

Eksempel 2:

Jeg tar med meg pc'en bort til en kamerat, der får jeg ikke nett samme hva jeg prøver. (Benytte en annen port, restarte ruter/modem/pc osv osv) Får ikke tilgang i det hele tatt den natta, og heller ikke når jeg kommer hjem igjen før langt utpå neste dag, da kommer det helt plutselig tilbake, uten at jeg har gjort noen ting.

 

Til nå har alle eksempelene en fellesnevner, pc'en er blitt flyttet før problemet oppstår, (men det kan vel umulig ha noe å si, siden jeg ikke forårsaker noe form for strømbrudd når jeg slår den av, rister ikke på pc'en når jeg flytter den osv, men dette tredje eksempelet tilbakeviser alle slike påstander.

 

Eksempel 3:

Kommer hjem fra jobb og slår på pc'en, og har ikke nett i det hele tatt. På tilkoblingen står det "Finner nettverksadresse". Det kommer jeg rett og slett ikke videre fra, og har ikke hatt nett på to dager nå. Dataen har altså ikke blitt flyttet på eller noe lignende.

 

Dette problemet er jeg rimelig sikker på at ligger i hovedkortet. Nærmere bestemt det integrerte nettverkskortet.

 

Det jeg lurer på er,

 

1: Har dere vært borti noe lignende?

2: Finnes det en form for løsning?

 

Kan det være at hovedkortet er roten til problemene, og rett og slett fusker slik at bildet blir kuttet ut og nettverkstilgangen er fraværende, eller ligger det hos begge komponentene?

 

Kan det være at disse to komponentene har vært defekte fra jeg fikk dem?

 

Jeg tviler sterkt på at disse problemene skyldes overoppheting da jeg ikke har gjort noen utskeielser av noe slag, og alle komponentene holdes kjølige av fire forskjellige vifter som fungerer meget godt.

 

Har også vært i kontakt med komplett.no De ville at jeg skulle returnere komponentene, men har enda ikke fått svar på min søknad om returnummer. Ville vært flott om dere har en løsning på mitt problem, slik at jeg slipper å være uten data i flere uker!

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Prøv å oppdater skjermkort og nettverksdriver på din PC. Gå til produsentens nettside for oppdateringer. f.eks. Nvidia eller ATI (AMD).

 

Det kan hende det også kan lønne seg å installere siste chipset-drivere og muligens også oppdatere Bios på din PC.

 

Mvh

Sondre

 

Hei alle sammen!

 

For en stund tilbake bestilte jeg meg komponenter fra komplett og satte de sammen til en fin fin pc som skulle brukes til spilling generelt.

 

Et par dager, eller var det ei uke, etter at dataen var satt sammen begynte merkelige ting å skje.

 

Bildet fryser plutselig, og deler seg opp i firkanter, deretter blir bildet grønt med hvite vertikale striper før bildet blir svart. Selv om bildet blir borte, fortsetter dataen å gå (Musikk som står på fortsetter å gå uavhengig av bildet osv) Jeg kan deretter slå på igjen pc'en og alt fungerer i skjønneste orden helt til neste gang dette skjer. Tidsrommet mellom hver gang det skjer kan være rimelig stort, ofte opp til ei hel uke, men så kan det skje to ganger på en kveld, før det roer seg ned igjen for en liten periode.

 

Det er problemet jeg tror forårsakes av skjermkortet mitt.

 

Det er av typen: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365217

 

Et annet problem jeg har er at nettverkstilgangen min er VELDIG ustabil. Problemet ligger ikke hos nettverkskabelen, porten i ruteren, modemet eller nettverket jeg prøver å koble meg på, problemet ligger inne i min egen pc, siden alle andre dataer som har prøvd å koble på har fått tilgang på nettet.

 

Komponentet jeg tror er roten til dette problemet er hovedkortet.

 

Det er av typen: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340008

 

For å ta noen eksempler:

 

Eksempel 1:

Pc'en står på kontoret og der har jeg nett, men jeg flytter pc'en ut i stua fordi jeg skal ha lan. Når jeg slår på dataen igjen har jeg plutselig ikke nett i rundt en time før det kommer helt plutselig tilbake igjen.

 

Eksempel 2:

Jeg tar med meg pc'en bort til en kamerat, der får jeg ikke nett samme hva jeg prøver. (Benytte en annen port, restarte ruter/modem/pc osv osv) Får ikke tilgang i det hele tatt den natta, og heller ikke når jeg kommer hjem igjen før langt utpå neste dag, da kommer det helt plutselig tilbake, uten at jeg har gjort noen ting.

 

Til nå har alle eksempelene en fellesnevner, pc'en er blitt flyttet før problemet oppstår, (men det kan vel umulig ha noe å si, siden jeg ikke forårsaker noe form for strømbrudd når jeg slår den av, rister ikke på pc'en når jeg flytter den osv, men dette tredje eksempelet tilbakeviser alle slike påstander.

 

Eksempel 3:

Kommer hjem fra jobb og slår på pc'en, og har ikke nett i det hele tatt. På tilkoblingen står det "Finner nettverksadresse". Det kommer jeg rett og slett ikke videre fra, og har ikke hatt nett på to dager nå. Dataen har altså ikke blitt flyttet på eller noe lignende.

 

Dette problemet er jeg rimelig sikker på at ligger i hovedkortet. Nærmere bestemt det integrerte nettverkskortet.

 

Det jeg lurer på er,

 

1: Har dere vært borti noe lignende?

2: Finnes det en form for løsning?

 

Kan det være at hovedkortet er roten til problemene, og rett og slett fusker slik at bildet blir kuttet ut og nettverkstilgangen er fraværende, eller ligger det hos begge komponentene?

 

Kan det være at disse to komponentene har vært defekte fra jeg fikk dem?

 

Jeg tviler sterkt på at disse problemene skyldes overoppheting da jeg ikke har gjort noen utskeielser av noe slag, og alle komponentene holdes kjølige av fire forskjellige vifter som fungerer meget godt.

 

Har også vært i kontakt med komplett.no De ville at jeg skulle returnere komponentene, men har enda ikke fått svar på min søknad om returnummer. Ville vært flott om dere har en løsning på mitt problem, slik at jeg slipper å være uten data i flere uker!

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar

Oppdatering av BIOS skal som regel ikke føre til noen problemer, men heller kunne løse dem.

Altså BIOS oppdateringer innholder som regel fikser relatert til hovedkort samt bedre støtte for fremtidige CPU o.l.

 

Oppdatere BIOS gjøres på eget ansvar, men dersom det er blitt gjort og PC-en starter opp etterpå så er det mest sannsynlig OK.

 

Når det gjelder skjermkortet ditt så kan det høres ut som at det er muligens varmeproblemer. Kommer fargene etter å ha spilt en stund eller kommer de også etter bare å ha vært i Windows uten å ha spilt noe som helst? Gjelder det et bestemt spill eller gjelder det alle? Har du bra kjøling i PC-en din?

 

I forhold til nettverksproblemene må jeg si det høres merkelig ut. Jeg hadde nok prøvd å oppdatere nettverksdriverne. Hvis det er trådløst nettverk du snakker om så blir ting litt annerledes.

 

Sondre

 

Har oppdatert driverne før, uten at det har hjulpet.

 

En ting jeg derimot ikke har gjort er å oppdatere bios da jeg er blitt fortalt at det kan resultere i at komplett ikke vil erstatte eventuelle defekte deler...

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at kjølingen skulle være god nok.

 

Har dette kabinettet: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354717

 

Det er det to vifter på, som står på fult.

 

Og har denne vifta: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343076

 

Som visstnok skal kjøle ganske bra

 

Ellers skjer det som regel når jeg spiller wow, men har lagt merke til at det skjer ikke når jeg er inne i selve spillet, men når spillet står å går mens jeg driver i nettleseren min.

 

Det som derimot har skjedd mens jeg har vært inne i spillet er at bildet bare fryser og at spillet må restartes, alt annet på pc'en fungerer fint...

Lenke til kommentar

Jeg hjalp en som hadde store problemer med å få kontakt med nettet. Vedkommende ringte til og med Microsoft uten å få hjelp. Jeg avinstallerte brannmuren og virusprogrammet. La inn to andre og vips var PCen i orden.

 

Generelt kan det være et hovedkort/strømproblem. kanskje fungerer ikke strømkontakten 100%. jeg ville prøvd å renset kontaktene med et spesialmiddel.

 

Dersom skjermkort-trøbbelet skjer under spilling, kan det være noe feil med noen innstillinger. Sjekk at kortet er ordentlig satt i.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...